Презентаційний матеріал з алгебри до підсумкового уроку по арифметичній та геометричній прогресіях у 9 класі. Автор: Коровіна Надія Іванівна. Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Прогресії»; показати прикладну спрямованість курсу математики, її тісний зв'язок з життям, розвивати навички самостійної роботи та роботи в групах, культуру спілкування, вміти висловлювати свою думку, виховувати самостійність, інтерес до математики.
Папірус Рінда"Сто мір хліба слід розділити між п'ятьма людьми так, щоб другий одержав на стільки ж більше від першого, на скільки третій одержав більше від другого, четвертий більше від третього і п'ятий - більше від четвертого. Крім того, двоє перших повинні одержати в 7 раз менше за трьох інших. Скільки потрібно дати кожному?"
Очевидно, що кількість хліба, отриманого чоловіками, являє собою зростаючу арифметичну прогресію. Де перший її член х, а різниця y. Тоді отримаємо: доля першого х, доля другого х + у, доля третього х + 2y, доля четвертого х + 3y, доля п'ятого х + 4y. Отримаємо систему рівнянь і після її розв'язування отримаємо відповідь Розв'язання: Хліб має бути розділений на такі частини:
Теоретичний блок «ПІЗНАЙ СЕБЕ»{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}Арифметична прогресія. Геометрична прогресія1 Означення 2 Формула п-го члена3 Сума перших п членів прогресії 4 Сума перших п членів прогресії5 Характеристична властивість6 Як знайти різницю (знаменник)?{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}Виконував. Перевірявba𝑎𝑛 = 𝑎𝑛−1+𝑑 𝑎𝑛 =𝑎1+𝑛−1𝑑 𝑆𝑛= 𝑎1+ 𝑎𝑛2 · n 𝑆𝑛= 2𝑎1+𝑛−1𝑑2 · n 𝑎𝑛= 𝑎𝑛−1+𝑎𝑛+12 d = 𝑎𝑛+1 − 𝑎𝑛 𝑏𝑛= 𝑏𝑛−1 ·𝑞 𝑏𝑛 =𝑏1·𝑞𝑛−1 𝑆𝑛 =𝑏𝑛𝑞 − 𝑏1𝑞−1 𝑆𝑛= 𝑏1(𝑞𝑛−1)𝑞−1 𝑏𝑛= 𝑏𝑛−1 ·𝑏𝑛+1 𝑞= 𝑏𝑛+1𝑏𝑛
Із запропонованих послідовностей вибрати ті, які є арифметичною або геометричною прогресією і назвати два наступні члени{69012 ECD-51 FC-41 F1-AA8 D-1 B2483 CD663 E}1, 13, 25, 27, …8, 4, 0, -4, …1, 2, 3, 5, 8, …13, 16, 19, 22, …3, 9, 27, …Не є прогресія. А. -8, -12 Числа Фібоначчі. 13, 21 А. 25, 28 Г, 81, 243
М а т е м а т и ч н и й к а л е й д о с к о п{638 B1855-1 B75-4 FBE-930 C-398 BA8 C253 C6}a9 = a1 + 9da6 =a3 + 3d𝒂𝟏=𝟓; 𝒂𝟓=−𝟓; 𝑺𝟓=𝟎𝒃𝟓= 𝒃𝟑·𝒃𝟒𝑺𝟐𝟑=𝒂𝟏+𝟐𝟐𝒅 𝟐·23 𝒒𝟐=𝒃𝟔𝒃𝟒5; 9; 13; 17;….. , тоді d=42; 6; 18; 54;…..,тоді q=4𝒂𝟏=𝟐; 𝒅=-3; тоді 𝒂𝟑=−𝟔1; 2; 4; 8; …. , тоді 𝑺𝟓=30{638 B1855-1 B75-4 FBE-930 C-398 BA8 C253 C6}a9 = a1 + 9da6 =a3 + 3d5; 9; 13; 17;….. , тоді d=42; 6; 18; 54;…..,тоді q=4ab𝑎9=𝑎1+8𝑑 Т а к. Т а к. Т а ка3 = -4 𝑺𝟐𝟑=𝟐𝒂𝟏+𝟐𝟐𝒅 𝟐·23 b8 = b1q7b10 = b7q2b10 = b7q3𝒃𝟓= 𝒃𝟒·𝒃𝟔 Т а к. Т а кq = 3𝑺𝟓=𝟏(𝟐𝟓−𝟏)𝟐−𝟏=31
Задача . В 1689 році на Плещєєвому озері було побудовано 3 перші російські кораблі петровської епохи. За три наступні роки Петром були збудовані ще суда. При цьому за кожний наступний рік було збудовано на 13 кораблів більше, ніж за попередній. Скільки кораблів брало участь в параді першої російської флотилії в кінці 1692 року? І с т о р і я17 століття. Цар Петро І. Будівництво російського флоту і задача на прогресію. Розв’язанняа1 = 3d = 13n = 4 S4 = ? 𝑺𝟒=𝟐𝒂𝟏+𝟑𝒅𝟐·4=𝟐·𝟑+𝟑·𝟏𝟑𝟐·𝟒=𝟗𝟎(кораблів)
При вільному падінні тіло проходить за першу секунду 4,9 м, а за кожну наступну на 9,8 м більше. Знайдіть глибину шахти, якщо камінець досяг її дна через 8с після початку падіння. Задача. Розв’язання. Маємо арифметичну прогресію, у якоїа1 = 4,9, d = 9,8, n = 8 𝑺𝟖=𝟐𝒂𝟏+𝟕𝒅𝟐·𝟖= 𝟐·𝟒,𝟗+𝟕·𝟗,𝟖𝟐𝟖=𝟑𝟏𝟑,𝟔м r
Задача. Кількість еритроцитів ( з розрахунку на 1мм3) в крові людини становить на рівні моря – 5 мільйонів. Через кожні 600 м підняття вгору їх кількість збільшується на 1 мільйон. Яка кількість еритроцитів буде в крові людини, якщо вона підніметься на вершину гори висотою 4800 м . Чому це відбувається? Розв’язання: Біологія. ВИСНОВОК. Отже на вершині даної гори кількість еритроцитів в крові людини становитиме 12 мільйонів У зв’язку з розрідженим повітрям в легені повинно більше потрапляти кисню, відповідно цьому збільшується кількість еритроцитів.а1=5, d=1n=4 800 : 600=8𝑎8=𝑎1+7𝑑, 𝑎8=5+7·1=12(млн)
Задача. У банку помістили одну бактерію, яка розмножувалась так швидко, що за одну секунду з однієї бактерії ставало дві. За 60 с наповнилась уся банка. а) У скільки разів збільшується кількість бактерій за 1 с? б) Скільки бактерій стало у банці за 3 с? в) За скільки секунд цими бактеріями наповнилось півбанки?
Економіка. Один мешканець нашого маленького села відомий своєю скнарістю. Коли в нього були справи в районному місті Бобринець, розташованому за 25 км від нашого села, він, звичайно, шукав сусідів, які б підвезли його. Одного разу скнара крутився на площі, шукаючи того, хто підвіз би його «за спасибі» додому. Але цього разу нікого не було, і він змушений був шукати платного візника. Скнара обійшов усіх таксистів, торгуючись з ними й порівнюючи ціни. Один просив 250 грн., другий — 200 грн., а третій — 150 грн. Усі ці ціни здалися йому занадто високими. Нарешті він помітив таксиста з стареньким горбатим «Запорожцем». Коли скнара запитав його, скільки він візьме за дорогу, той подивився на землю, почухав потилицю і відповів: «За перший кілометр заплатите мені 1 к., за другий — 2 к., за третій — 4 к., за четвертий — 8к., і так до кінця шляху». «От дурний, — подумав скнара, ледве стримуючи сміх, — лічить на копійки». Поспіхом він заліз у «Запророжець» і гукнув “Згоден! Поїхали!» Скільки грошей він повинен заплатити за дорогу ?
Домашнє завдання: Повторити §10, 11(п.11.1, 11.2)Розв’язати задачу: Як Лисиця та Вовк рибу ділили Вкрали Лисиця з Вовком риби багатенько, та й давай ділитись. -Я не дуже тямущий у математиці, - каже Вовк, - діли ти, але так, щоб порівну.-Ось тобі одна рибка, а мені дві, - каже Лисичка.-Чи не замало? – стривожився Вовк.-Та ні, - каже Лисичка, - слухай далі. –Ось тобі три рибки…-Так можна, - заспокоївся Вовк.-Мені чотири, а тобі п’ять, мені шість, а тобі сім…Так ділила Лисичка рибку, щоразу збільшуючи на одну рибину. Наостанку вона кинула собі 20 рибин і на цьому риба закінчилась. Вовк подумав, що Лисиця чесно поділила. А ти як гадаєш, у кого більше риби і на скільки?