Мета заходу: ознайомитися з темами, жанровими особливостями українського фольклору та національними традиціями в математиці;розкрити красу математичних закономірностей, які описують багато процесів і явищ навколишньої дійсності;виховувати повагу до математичної культури українського народу.
Важливою складовою частиною духовної спадщини народу є задачі на матеріалі народної творчості або ж фольклорні задачі. До фольклорних задач відносяться питання, які базуються на синонімах. Умовою надається форма числової задачі, а тому той, хто шукає відповідь, намагається розв’язати її як задачу замість того, щоб відповісти на просте питання.
Серед нашого народу здавна популярний один особливий вид задач, що відносяться до самих різних життєвих ситуацій. Вони існували поряд з казками, прислів'ями та загадками. Основна мета цих задач була не стільки забавляти, скільки перевіряти здатність людей до дотепних логічних міркувань. Як і в інших видах народної творчості, задачі, що згадуються, не мають авторів і поширюються в усній формі. Все це дає підставу говорити, що ці задачі - народна творчість, або фольклорні задачі. Логічні задачі
Приклад логічної задачіПомирав старий заможній селянин. Все своє майно, 17 коней, він заповідав синам, причому старший мав одержати половину, середній – третину а найменший – дев’яту частину. Пiсля смертi батька сини не знали, що робити, бо 17 не дiлилося без остачi нi на 2, нi на 3, нi на 9. Довго сперечалися брати, аж тут пiд’їхав до них на коневі козак. Довiдався про суперечку i дав братам мудру пораду, яка й допомогла розділити майно так, як заповiв батько. Що то була за порада?
Скоромовка - жартівливий жанр народної творчості, фраза, побудована на поєднанні звуків, які ускладнюють швидке вимовляння слів. Скоромовки використовують для розвитку мовлення дітей, артистів, ведучих радіо, дикторів, викладачів і всіх, хто хотів би говорити виразно, розбірливо і чітко.
Йшли три попа, три Прокопія попа, три Прокоповича, говорили про попа, про Прокопа попа, про Прокоповича. Розкажу про п’ять покупок, про покупки, про покупки, про покупочки мої. Троє терпку редьку терли,Терпка редька в горлі дерла. Стерли редьку, мокрій терціТреба висохти на жердці. Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок - сорок морок. Скоромовки з числами
За допомогою цифр від 0 до 9 записана скоромовка. Розгадайте скоромовку, враховуючи, що кожній цифрі відповідає одна і тільки одна літера, причому букви пронумеровані в строго алфавітному порядку. Головоломка91931 50 76752, 90931 50 78642{69012 ECD-51 FC-41 F1-AA8 D-1 B2483 CD663 E}АИІКЛНОСТШ0123456789 Шишки на сосні, шашки на столі
Лічилки – ритмічні віршики, в результаті промови яких визначаються місця учасників у дитячих іграх. Десять, дев’ять,Вісім, сім – Замовкає в небі грім. Линуть хмари де-не-де. Далі цифра шість іде. В лузі скошена трава – П’ять, чотири, три і два. Після двійки – одиниця. От і йди тепер жмуриться!
Анекдот – коротке гумористичне оповідання про характерний випадок у побутовому житті з несподіваним і дотепним закінченням. Анекдоти про математику:- Що спільного між жінкою і математикою? - Те, що жінку, як і математику, не кожному дано зрозуміти.****************************************- Вища математика в житті допомогла тільки один раз: коли ключі у річку впустив, я зробив інтеграл з проволоки.
Загадка – це короткий твір, в основі якого лежить дотепне метафоричне запитання, що передбачає відповідь на нього. Кулик невеликий цілій сотні велить: то сядь та учись; то встань – розійдись. Трикутник цей – рівносторонній,Властивість в нього є проста: Тут медіана – бісектриса,А ще до того ж …Без доведення приймаються,В геометрії вивчаються. Сьомий клас, десятий клас – Там вони зустрінуть нас! (Шкільний дзвінок)(висота)(Аксіоми)
Прислів'я – мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок, іносказання з дидактичним ухилом. Прислів'я з числами – форма народної творчості, що має дуже багатовікове коріння. Прислів'я увібрали досвід і мудрість багатьох поколінь.
Прислів'я з числами. Без чотирьох кутів хата не будується. Горе на двох - півгоря, радість на двох - дві радості. Два чоботи - пара. Дві години збирався, дві години вмивався, годину витирався, добу одягався. Кінь на чотирьох ногах, та й то спотикається. Один в полі не воїн. Один оре, а семеро руками махають. Краще один раз побачити, ніж сто разів почути. Пізнавай друга не за три дні – пізнавай за три роки. Раз збрехав - навік брехуном став. Руки поборють одного, знання - тисячу. Боягуз помирає сто разів, а герой - один раз. На одному місці і камінь мохом обростає.
Орнамент – це візерунок, заснований на повторі і чергуванні складових його елементів. Орнамент служив не тільки прикрасою, але і заговором від злих сил природи, «оберегом». Тому і вишивалися ці візерунки там, де одяг закінчувався, дотикався відкритого тіла: на вороті, подолі, манжетах.
Ромб - символ родючості;хвилясті лінії символізували воду, початок життя, вміння пристосуватися до обставин;горизонтальні - землю;косі - дощ, який перетинає шлях до сонця;точки між ними - зерна, кинуті в землю;хрест – перепона злу, знак закритості та захисту;коло - символ родючості, материнства, достатку, знак жіночого начала в природі;квадрат - знак землеробів, символ родючості полів;спіраль - символ мудрості;трикутник - символ людини; якщо супроводжується невеликими крапочками або кружками з боку вершин, то є символом людського спілкування. Математична символіка в оберегах
Два молоді козаки, обидва завзяті вершники, часто бились між собою об заклад, хто кого пережене. Не раз то той, то інший був переможцем, нарешті це їм набридло.- От що, - сказав Григорій, - давай заставимося навпаки. Хай заклад достанеться тому, чий кінь прийде в призначене місце другим, а не першим.- Добре! - відповів Михайло. Козаки виїхали на своїх конях у степ. Глядачів зібралось безліч: усім хотілось подивитись таку дивовижу. Один старий козак почав рахувати, ляскаючи в долоні:- Раз!.. Два!.. Три!.. Сперечальники, звичайно, ні з місця. Глядачі почали сміятися, судити й рядити, і вирішили, що так вирішити спір неможливо, і що сперечальники простоять на місці, як кажуть, довіку. Тут до натовпу підійшов сивий старий, який бачив на своєму віку багато різного.- У чому справа? - питає він. Йому сказали.- Еге ж! - каже старий, - от я їм зараз шепну таке слово, що поскачуть, як ошпарені.І справді... Підійшов старий до козаків, сказав їм щось, і за півхвилини козаки вже неслись за степом що є духу, намагаючись будь-що обігнати один одного, але заклад все ж виграв той, чий кінь прийшов другим. Що сказав старий?Казка-задача «Що сказав старий?»
Наприклад, 7 х 9. На одній руці загинаємо стільки пальців, наскільки 7 більше 5, тобто загинаємо 2 пальці. На другій – на скільки 9 більше 5, тобто загинаємо 4 пальці. Отже, на одній руці загнуто 2, не загнуто 3 пальці; на другій руці загнуто 4 пальці, не загнутий 1 палець. Далі знаходимо число усіх загнутих пальців 2 + 4 = 6 (це будуть десятки) і знаходимо добуток числа незагнугих пальців 3 х 1 = 3 (це будуть одиниці). У результаті одержуємо число 63.
Українська народна математика мала у своєму арсеналі оригінальні способи зображення чисел. Одиниці позначалися паличками, десятки – хрестиками, сотні – кружечками, тисячі – квадратиками. Друге випробування. Розгадайте, скільки дерев нарахував лісник на одній ділянці лісу, якщо в нього на листку було намальовано:
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Міра довжини. Величина. Опис. Лікоть45-50 смвідстань між ліктьовим суглобом і кінцем розігнутих пальців людини середнього зросту. Аршин71,12 смперше трактування – довжина усієї руки середньої людини. Вершок4,4 см1/16 частина аршина. Верста1 км 67 м1500 аршинів. Мала або хрома п'ядь19 смвідстань між розставленими великим і вказівним пальцями. Велика п'ядь21-23 смвідстань між розставленими великим пальцем і мізинцем. Коротка сажень135-150 смміра, що дорівнювала трьом ліктям. Махова сажень177-186 смвідстань між витягнутими в обидва боки руками. Коса сажень2,5 мвідстань від підошви лівої ноги до кінців пальців витягнутої вгору правої руки. Крок75 смміряли відстань на землі
Використовувалась міра, що визначалася дистанцією, на якій було чути голос людини чи рев тварини. Міра «поки чути ревіння вола» виникла, мабуть, за часів чумацьких переходів. Були ще і такі міри: «відстань польоту стріли», «на рушничний чи гарматний постріл», «куди долетить топорище».
Сипучі тіла та рідини міряли, наповнюючи ними посудину певної місткості. В Україні існували наступні мірки: Міри сипучих тіл і рідин. Пуд - 16 кг (1 мірка). Корчак - 2 відра. Бочка - 40 відер. Лукно - 4 відра. Відро - 12,5 л. Цебер - 3 відра. Пляшка - 0,77 л. Кварта - 1 л. Крігель (гальба) - 0,5л. Деко - 10 кг. Кіло - 1 кг. Фунт - 0,4 кг.
Аршин на кафтан, та два на латки. Борода з вершок, а слів з мішок. Сім верст до небес і усе лісом. За сім верст комара шукали, а комар на носі. На аршин бороди, та розуму на п'ядь. На три аршини в землю бачить!Ні п'яді не поступлюся. Від думки до думки п'ять тисяч верст. Зернятко пуд береже. Не зле, що булка з півпуда. Дізнаєшся по чому пуд лиха. Старовинні міри у прислів'ях та приказках
Висновок. Отже, вивчення народної математики, тобто стародавніх математичних знань, є дуже важливим для глибокого висвітлення культури народу. Ознайомлення зі способами лічби, народними мірами і українським фольклором в математиці відкриває цікавий світ еволюції поняття числа та його властивостей, а також процес формування просторових уявлень і знань у галузі геометрії, дає змогу проникнути у глибини народної мудрості.