1. АКТУАЛЬНІСТЬ ТЕМИ: Спілкування є невід’ємною складовою нашого життя. Без спілкування немислиме встановлення і розвиток контактів між людьми, обмін інформацією, сприймання, пізнання та розуміння іншого, врешті решт немислима різноманітна людська діяльність. Потреба в людських зв’язках, у спілкуванні дуже велика і за гостротою не поступається спразі або голоду.
"Кожні зміни в душі мають своє вираження через голос, жести, міміку" Цицерон Марк Туллій Цицерон (03.01.106 р. до н.е - 7.12.43 р. до н.е.) давньоримський політичний діяч, видатний оратор, філософ та літератор Знаючи “мову жестів”, Ви з легкістю можете визначити стан та настрій співрозмовника.
Гармонійний - характеризується правильним, раціональним ставленням до хвороби, прагненням активно сприяти лікуванню, а при несприятливому прогнозі - переключенням уваги на інші справи й інтереси. Тривожно-депресивний - у цих хворих переважають тривога та пригніченість, безперервний неспокій щодо несприятливого перебігу хвороби, побоювання можливих ускладнень. Має намір знайти додаткову інформацію про хворобу та методи лікування. 3. Обсесивно-фобічний - пригніченість супроводжується песимістичними поглядами на можливість вилікування та вираженими депресивними висловлюваннями. Наперед переконані в поганих результатах.
4. Депресивний (нав'язливо-тривожний) - при цьому варіанті тривожна нерішучість більше стосується не реальних, а можливих ускладнень хвороби. Уявні побоювання хвилюють більше, ніж реальні. 5. Іпохондричний - постійна зосередженість на хворобливих відчуттях, переживання та безперервні розмови про недугу призводять до перебільшеного суб'єктивного сприйманий наявних, пошуку уявних сторонніх хвороб. 6. Неврастенічний - для хворих характерні спалахи дратівливості при появі болю, нездатність чекати результатів лікування.
7. Ейфоричний – хворі цієї групи відзначаються пригнічено-злісним настроєм із схильністю до спалахів крайньої невдоволеності, вимагають до себе особливої уваги. 8. Дисфоричний - підвищений настрій хворих сприяє легковажному ставленню до недуги та лікування. Нерідко необґрунтоване вони надіються на те, що «само все обійдеться». 9. Анозогнозичний - для цих хворих характерне активне відкидання думки про недугу та її можливі наслідки. Вони нерідко відмовляються від обстеження та лікування або обмежуються самолікуванням.
Апатичний - цим хворим властива повна байдужість до хвороби, своєї долі та наслідків лікування. Вони втрачають інтерес до життя, до всього, що раніше їх цікавило. Егоцентричний - хворобливі прояви цієї групи виставляються на показ близьким з метою оволодіти їх увагою до себе, супроводжуються вимогами особливого піклування про них. 12.Зневажливий - хворий недооцінює серйозність захворювання, не лікується, не береже себе, виявляє необґрунтований оптимізм.
13. Нозофільний – хворий надто боїться своєї недуги, повторно обстежується, змінює лікарів. Він більш-менш розуміє, що його страхи перебільшені, але не може боротись з ними. 14. Нозофобний – пов'язаний з певним заспокоєнням і приємними відчуттями при недузі, оскільки хворий не повинен виконувати свої обов'язки, діти можуть бавитись і мріяти, дорослі читати або займатись улюбленою справою. 15. Утилітарний – вищий прояв нозофільної реакції, і зумовлюється трьома мотивами: а) отримати співчуття, увагу і краще ставлення до себе; б) знайти вихід з неприємної; в) отримати матеріальні вигоди: пенсію, відпустку, вільний час.
Розпізнати типи поведінки пацієнтів за наступними ознаками Ознаки ? ? ? Вираз обличчя Напружений, сердитий, Спокійний, приємний, Очі опущені вниз Положення тіла Руки на стегнах, нервове ходіння. Розслаблене . Зберігає особистісний простір. Незручне. Може прихилитися до чогось або втекти. Тон голосу Вимогливий, загрозливий, наказовий Твердий, упевнений та спокійний. Тихий, слабкий, нерозбірливий Жести Різкі, стрімкі, кулаки стиснуті Адекватні (відповідають моменту). Нервові й стурбовані Вербальний компонент (мова) Звинувачувальний, атакуючий, Щирий вияв почуттів. Підкоряється іншим, дозволяє маніпулювати собою.
Рольова гра “Спілкування” Ситуація 1. Діючі особи: - фельдшер, - пацієнт – вчитель з д/з: виразкова хвороба шлунку Ситуація 2. Діючі особи: - фельдшер, - пацієнт – багатодітна мама з д/з: гіпертонічна хвороба Ситуація 3. Діючі особи: - фельдшер, - пацієнт – домогосподарка з д/з: гострий бронхіт.
Робота в групах. “Мозковий штурм”. Студенти діляться на три групи. Кожна група отримує по одному завданню. Завдання: 1. Скласти план поведінки з пацієнтом (загальні рекомендації під час бесіди). 2. Скласти план поведінки з агресивним пацієнтом. 3. Скласти план поведінки з невпевненим пацієнтом.
1. Мені здається великим мистецтвом наслідувати інших людей. 2. Я б, напевно зміг «зваляти дурня», щоб привернути увагу чи розважити оточуючих. 3. Я міг би бути не поганим актором. 4. Іншим людям іноді здається, що я переживаю досить глибоко, а ніж це є насправді. 5. В компанії я рідко опиняюсь в центрі уваги. 6. В різних обставинах і з різними людьми я часто поводжусь по різному. 7. Я можу бути успішним у справах і у відносинах з людьми, я намагаюсь бути таким, яким мене чекають побачити. 8. Я можу відстоювати лише те, в чому я твердо переконаний. 9. Я можу бути люб’язним з людьми, яких я терпіти не можу. 10. Я завжди такий, яким видаюсь.
КЛЮЧ. Нарахуйте собі по 1 балу за відповідь «НІ» на 1, 5 та 8 питання і за відповідь «ТАК» – на всі решту (2,3,4,6,7,9,10). Порахуйте суму: 0 – 3 у вас низький комунікативний контроль. Ваша поведінка стійка і ви не вважаєте за потрібне її змінювати в залежності від ситуації. Дехто вважає вас «незручним» по причині вашої прямолінійності. 4 – 6 у вас середній комунікативний контроль. Ви відверті, але стримані в своїх емоційних проявах, рахуєтесь у своїй поведінці з думкою оточуючих. 7 – 10 у вас високий комунікативний контроль. Ви легко входите в будь-яку роль, гнучко реагуєте на зміну ситуацій, добре почуваєтесь і навіть можете передбачати враження, яке викликаєте в оточуючих.
Притча про мандрівників Одного дня мандрівники влаштовувалися на ночівлю на засипаному галькою морському березі. Раптом з небес полинуло світло. Мандрівники зрозуміли, що почують божественне одкровення, і приготувалися чекати. За якийсь час із височини пролунав голос. Бог звернувся до мандрівників: «Наберіть гальки і покладіть її у сумки. На ранок вирушайте в дорогу. Ідіть весь день. Увечері ви радітимете і сумуватимете одночасно». Після цього і світло, і голос зникли. Мандрівники були розчаровані. Вони чекали пророцтва, вселенської правди, яка зробила б їх багатими та відомими, а натомість отримали завдання, сенсу якого не розуміли. Проте, згадуючи про небесне сяяння, вони про всяк випадок із бурчанням покидали в сумки декілька дрібних камінчиків.