Заняття (тренінг) з елементами резилієнсу підготувала практичний психолог Діденко В.О.

Про матеріал
- формування сприятливого психологічного клімату - знаходження подібностей в учасників групи для поліпшення взаємодії між ними - розвиток вміння працювати в команді - згуртування групи - підвищити комунікативні навички педагогів - підвищити настрій на успіх, щастя, добро і успіх.
Перегляд файлу

Заняття (тренінг)

з елементами резилієнсу

підготувала та провела

практичний психолог Діденко В.О.

Добропільського НВК «ЗОШ  І-ІІІ ст.№3-ДНЗ»

Назва: « Підвищення резилієнс, на те що спираються діти»

Форма: Тренінг

МЕТА:

  •  озброєння педагогів методами відновлення та регуляції власних психоемоційних станів

 

ЗАВДАННЯ:

- формування сприятливого психологічного клімату

- знаходження подібностей в учасників групи для поліпшення взаємодії між ними

- розвиток вміння працювати в команді

- згуртування групи

- підвищити комунікативні навички педагогів

- підвищити настрій на успіх, щастя, добро і успіх.

 

 

 

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА

 

Зміст діяльності

Ресурси

Час (хв.)

ВСТУПНА ЧАСТИНА

 

Вступне слово.

Психологічний пазл.  Правила роботи групи

 

 

 

 

-паперові заготовки з українськими прислів’ями та з правилами групи на кольоровому папері форматом А4;

- скотч;

5

 

5

 

 

Ранкове коло. Вправа-налаштування  

Дерево досягнень. Мотиваційно-настановча вправа

-шаблон дерева;

-різнокольорове листя вирізане з паперу;

- олівці або кулькові ручки

10

ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

Хто Я. Вправа на розвиток самопізнання та саморозкриття своєї особистості

- аркуші паперу форматом А4 на кожного учасника;

- олівці

10

Резилієнс. Мозковий штурм

- аркуш для фліпчарту;

- фліпчарт; - маркери

10

Апробація нетрадиційних оздоровчих технологій. Практикум

- презентація PowerPoint;

- мультимедійний проектор; - ноутбук

25

Листи до зіроньки. Вправа – руханка

 

 

- аркуші паперу форматом А4 на кожного учасника;

- ручки або фломастери

10

Моє відновлення. Метафоричні карти

  • Колода карт «Креатив»

10

Безпечне місце. Вправа-візуалізація 

- аркуші паперу форматом А4 на кожного учасника;

- кольорові олівці або фарби;

- ноутбук, музика;

10

ЗАВЕРШАЛЬНА ЧАСТИНА

 

 

Усе в твоїх руках. Рефлексія

- аркуші паперу форматом А4 на кожного учасника;

- ручки або олівці

 

10

 

 

 

 

Усього:

1год. 45 хв.

 

   ОПИС ЗМІСТУ ДІЯЛЬНОСТІ

 

 

На світі можна жить без еталонів,

 По-різному дивитися на світ :

 Широкими очима, з-під долоні,

 Крізь пальці, у кватирку, з-за воріт.

 

 Від цього світ не зменшиться нітрохи

 А все залежить від людських зіниць – 

В широких відіб’ється вся епоха ,

 У звужених – збіговисько дрібниць

Ліна Костенко

 

 1. Психологічний пазл. Правила роботи групи

    Опис

     Використовуючи заготовки, потрібно створити правила роботи, з’єднавши праву та ліву половинки так, щоб ліворуч були прислів’я, а праворуч – правила роботи.

Прислів'я

Правила групи

 

Вік живи – вік учись

Будь відкритий до нових знань та ідей

Можна й жартувати, а можна й діло робити

Працюй у доброму гуморі

Як тут говорити, коли не дають рота розкрити

Не перебивай, говори по черзі

Треба знати, що і де казати

Не відхиляйся від теми обговорення

Не допікай іншим, бо знайдуться такі, що тебе допечуть

Дотримуйся конфіденційності роботи в групі

 

Розкажи другу – піде по колу

Не критикуй і не засуджуй жодних висловлювань учасників

 

Обговорення, зворотна комунікація

 - Всі згодні і приймають ці правила роботи?

 - Може, ви вважаєте за потрібне щось додати? 

Коментар

Тренер залишає правила на фліпчарті або стіні, щоб повертатися до них в разі потреби.

 2.Ранкове коло. Вправа-налаштування

   Опис

   Учасники виконують дії за вказівкою тренера:

 - Хто радий нашій зустрічі – махніть рукою.

- Хто часто сердиться – тупніть ногою.

- Хто комедії полюбляє дивитись – весело всім скоріш  посміхніться.

- Хто любить поспати – позіхайте трішки.

- Хто сир полюбляє – попищіть, як мишки.

- Хто по телефону балакає довго – покажіть це усім, емоційно і з толком.

- Хто квіти вирощує – квіточку зобразіть.

 - Хто час свій планує – годинник на столі знайдіть.

 

3.Дерево досягнень. Мотиваційно-настановча вправа 

   Опис

   Тренер звертає увагу на самотнє дерево (шаблон дерева).  У кожного з вас є листочки різного кольору. Я пропоную вам взяти один з них (будь-якого кольору) і допомогти нашому дереву вкритися різнобарвним листям.  Інтерпретація - Тих, хто вибрав зелений листок, очікує успіх на сьогоднішньому занятті.  - Ті, хто обрав червоний, – бажають спілкуватися.  - Жовтий – проявлять активність.  - Синій – будуть наполегливі.  Коментар      Тренер наголошує, що краса дерева залежить від учасників, їх прагнень і очікувань.

 

4. Хто Я. Вправа на розвиток самопізнання та саморозкриття своєї особистості

   Опис

   Тренер пропонує учасникам взяти аркуш паперу, ручку і написати 20 пропозицій, кожна з яких починається із займенника «Я». 

1. Я …

2. Я …

3. Я …

20. Я …

   Писати потрібно якомога швидше, не замислюючись. Правильних і неправильних відповідей тут бути не може. Відповідь повинна бути максимально відкритою і чесною. 

Інтерпретація

Не більше 8     Ховаєтеся, не відкриваєтеся до кінця

Від 9-10           Середній рівень

10 і більше      Високий рівень, думаєте про себе, не соромитеся себе     Більше 20        Ви перехитрили самі себе

Обговорення, зворотна комунікація

 - На якому рядку ви почали зазнавати труднощів у визначенні свого «Я»?

 - Що вам заважало?

 - Які ролі, характеристики, заняття ви стали писати, характеризуючи себе, після того як подолали труднощі самовизначення?

5.Резилієнс. Мозковий штурм

   Опис

   Для того, щоб бути психологічно здоровим після перенесеного стресу або якоїсь неприємної для вас події, потрібно відновлювати свої сили, так званий резилієнс.

  Резилієнс – це відновлення.

  Тренер пропонує учасникам подумати і назвати способи, методи для відновлювання своїх ресурсів (тренер записує на аркуші для фліпчарту). 6.Апробація нетрадиційних оздоровчих технологій. Практикум

   Важливою складовою підтримки на оптимальному рівні психологічного здоров'я педагога є вміння вчасно й ефективно зняти втому і напругу, своєчасний і активний відпочинок, зміна видів діяльності, вміння до всього ставитися з гумором. Є різні нетрадиційні технології для відновлення психічного здоров’я, тому, щоб трохи відпочити і відволіктися, я пропоную вам зараз їх спробувати.

І. Антистресова гімнастика

     Антистресова гімнастика – це гімнастика (від грец. «γυμνάζω» – тренуватися) – система тілесних (фізичних) вправ, яка виникла в давній Греції за багато віків до нашої ери. Метою гімнастики є загальний всебічний фізичний розвиток та самовдосконалення. Людина цілеспрямовано за допомогою спеціального комплексу вправ стомлює свої м'язи. А вони в свою чергу автоматично розслабляються. У цей момент організм починає займатися заповненням витрачених ресурсів.

Комплекс вправ:

1. Напружте кисті рук, стисніть їх у кулаки, розтисніть, розслабте.

2. Підтягніть плечі до шиї, стисніть м'язи рук, опустіть плечі, розслабте м'язи.

3. Підійміть брови, розкрийте рот, розслабте.

4. Сильно закрийте очі, відкрийте.

5. Натягніть м'язи обличчя в області рота (широко посміхніться), розслабте. 6. Стисніть м'язи грудей, розслабте.

ІІ.  Сміхотерапія

      Сміхотерапія або гелотологія (грец. «сміх» і «вчення») – це вид психотерапії, що використовує регулярний перегляд комедій, смішних телевізійних передач, спогад гумористичних епізодів з життя, ведення пацієнтами гумористичних щоденників. Уміння сміятися над собою та іншими – гарна якість, що полегшує нам життя.

      Сміх розслабляє і може оздоровити організм, часто розряджає напружену ситуацію, дозволяє поглянути на життєві ситуації простіше. У сучасній медицині є метод лікування – сміхотерапія (гелотологія). Доведено, що сміхотерапія має величезне значення в оздоровленні людини! Сміх, позитивні емоції творять дива: зміцнюють імунітет, лікують хвороби, допомагають впоратися з непереборними труднощами.

      Вчіться сміятися, смійтеся на здоров'я, і нехай не вичерпається джерело ваших веселощів.

Корисні рекомендації зі сміхотерапії:

 1. Встаньте, вдихніть і ... посмійтеся! Вийшло? Ні? Ми дуже серйозні, тому нам так складно щиро розсміятися. Почувши веселий жарт, ми лише посміхаємося. Адже саме сміх, а не чергова посмішка, приносить максимум користі. Потренуйтеся – і ви навчитеся сміятися в будь-який момент.

2. В американських книгах можна знайти таку рекомендацію: «Встаньте перед дзеркалом і почніть корчити пики та показувати язика своєму відображенню! Сміх не змусить себе чекати!». Напевно, такий спосіб не всім підходить, але в кожного з нас є щось, що викликає щирий сміх – такі собі «сміхопігулки».

3. Смійтеся частіше, адже цей процес не тільки приємний, а й цілющий.

4. Посміхаючись 5 хвилин, ви відчуєте прилив сил як від 40 хвилин повноцінного відпочинку.

5. При сміху виробляється гормон радості ендорфін – природний «наркотик», що викликає відчуття насолоди, схоже з оргазмом.

6. Зберіть для себе скриньку сміху та відкривайте її, коли це необхідно. Погане самопочуття, поганий настрій і депресія відступлять під натиском радісного сміху! Смійтеся на здоров'я!

 ІІІ.  Фототерапія

        Фототерапія, дослівно – «світлолікування», у психології цей напрям застосовується для лікування депресій, страхів, виявлення сімейних стосунків, проблем. Адже кожен погодиться з тим, що фотографія в житті людини має велике значення і тому є ресурсною. З винаходом фотоапарата і фотографії люди стали помічати, що перегляд окремих кадрів полегшує їм життєві труднощі, піднімає настрій, додає впевненості в собі. Згодом фотографія була визнана мистецтвом. А в 1970-х рр. в США і Канаді психотерапевти почали використовувати фотографію як інструмент психологічного консультування та називати фототерапією. Активне використання почалося з кінця 1979-х рр. психологом і  арт-терапевтом Джуді Вайзер.

        Кожна особиста світлина є одним з типів автопортрета, так званим «дзеркалом пам'яті», яке повертає моменти і людей, які були забуті. Фототерапію можна розглядати як гру. Вона дозволяє «грати» з реальністю і її відображеннями, вибирати те, що для людини найбільш цікаво та важливе зараз, творчо комбінувати різні елементи реальності одне з одним і навіть створювати іншу, нову реальність.

7.Листи до зіроньки. Вправа – руханка

   Опис

   Тренер пропонує учасникам написати  невеличкий лист – мотиватор, з гарними побажаннями та компліментами.

Учасникам пропонуються уявити найближчу, найріднішу людину та адресувати свої найяскравіші побажання. Після того, як написання листа закінчили,  робимо невеличкий літачок,  і на команду раз, два, три кидаємо один одному. Той, хто спіймав літачок, реагує на послання – приймає його, використовуючи невербальні засоби.

  Обговорення, зворотна комунікація

- Висловіть свої відчуття від цього виду діяльності.

- Що вам було приємніше: отримувати чи дарувати компліменти?

   Коментар

   Дуже добре, приємно отримувати компліменти і добрі слова від оточуючих, а ще приємніше робити компліменти та говорити приємні слова іншим. 

8.Моє відновлення. Метафоричні карти

   Опис-інструкція

   Зараз кожному з Вас пропонується витягнути будь-яку карту з колоди. Уважно подивіться, що вам на ній сподобалося та  який ресурс відноновлення можна використати. Кожному учаснику пропонується висловити свої почуття.

9.Безпечне місце. Вправа-візуалізація 

   Опис-інструкція

   Займіть зручну позу, закрийте очі. Намагайтеся уявити такі образи-картинки. Уявіть собі, що у вас є надійне та безпечне місце, в якому ви можете відпочити, коли захочете. Дорогу в це безпечне місце знаєте тільки ви, ніхто інший вас там не потурбує. Не обов'язково, щоб це місце існувало в житті. Якщо у вас немає такого «притулку» в житті, придумайте його. Це може бути маленький сільський будиночок у далекому селі або невелика квартира на околиці міста, про яку ніхто не знає. Це може бути все, що завгодно. Це може бути навіть космічний корабель, який забирає вас геть із Землі. Подумки уявіть собі це місце. Опишіть речі, що знаходяться там, які з них вам подобаються і які створюють ваш життєвий простір.  Уявіть, що ви робите, коли відпочиваєте в своєму місці. Можливо, ви слухаєте музику, дивитеся на вогонь у каміні, читаєте, малюєте або щось інше. Намагайтеся думати про ті заняття, які вам найбільш приємні.  Побудьте в своєму безпечному місці стільки, скільки Вам ще потрібно, та повертайтеся.

    Коментар

    Протягом дня кожного разу, коли ви відчуваєте себе особливо втомленим і починаєте нервувати, на кілька хвилин уявіть собі своє безпечне місце.

10.Усе в твоїх руках. Рефлексія

     Інструкція

    На аркуші паперу обводять ліву руку. Кожен палець – це якась позиція, за якою треба висловити свою думку.

Великий         Для мене було важливим і цікавим…

Вказівний       З цього питання я отримав конкретну рекомендацію

Середній         Мені було важко (мені не сподобалося)

Безіменний     Моя оцінка психологічної атмосфери

Мізинець        Для мене було недостатньо

 

 

docx
Додано
1 жовтня 2020
Переглядів
1074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку