Для вчительських колективів сучасної школи найбільш характерними є: Нетактовне ставлення один до одного. Незручний розклад. Непродумані нововведення в школі. Нерівномірний розподіл педагогічного навантаження. Відсутність умов для міжособистісного спілкування. Непорозуміння між учителями різного віку.
{85 BE263 C-DBD7-4 A20-BB59-AAB30 ACAA65 A} ПозиціяІнтерес. Сестра 1 Закрити штори. Хоче заснути, світло заважає. Сестра 2 Відкрити штори. Потрібно світло для читання. Дві сестри лежать на своїх ліжках у кімнаті, в якій обидві живуть, і сваряться через те, закрити чи підняти фіранки. Одна встає і закриває їх; інша встає та відкриває їх. Їх конфлікт здається нерозв’язним. Вирішення. Заходить їх молодших брат і запитує, що відбувається. Одна сестра говорить, що яскраве сонячне світло заважає їй, так як вона намагається здрімнути. Інша сестра говорить, що вона намагається читати книгу зі свого домашнього завдання, і їй потрібне світло з вікна. Почувши це, молодший брат підходить, вмикає лампу біля ліжка і закриває штору. Обидві сестри задоволені.
{C4 B1156 A-380 E-4 F78-BDF5-A606 A8083 BF9}Фаза конфлікту. Етап конфлікту. Можливостівирішенняконфлікту, %Початкова фаза1. Виникнення і розвиток конфліктної ситуації2. Усвідомлення конфліктної ситуації90%Фаза підйому3. Початок відкритої конфліктної взаємодії50%Пік конфлікту4. Розвиток відкритого конфлікту5%Фаза спаду5. Вирішення конфлікту20%«Співвідношення фаз і етапів конфлікту залежно від можливості його вирішення»
Карта конфлікту1. Суть проблеми. 2. Які сторони беруть участь у конфлікті? Хто виступає від імені кожної зі сторін?3. У чому полягають відкриті та приховані інтереси кожної сторони? У чому полягають побоювання учасників конфлікту?4. Інтереси яких ще сторін зачіпає конфлікт? Чи представлена (або прагне бути представленою) третя сторона у конфлікті?
Ситуація 1. Повертаючись ввечері додому, вчителька в людному місці помітила одну із старшокласниць: вона вульгарно одягнена, яскраво нафарбована, поводить себе викликаючи, явно звертаючи на себе увагу. Що робити вчителеві?Ситуація 2. До класу приходить учень, який приїхав з села. Діти глузують з його провінційності. Чим може допомогти вчитель?Ситуація 3. У класі є розв’язна, зухвалої поведінки дівчинка із неблагополучної сім’ї. Вона палить, лихословить, вішається на шию хлопцям. Як себе з нею поводити?Ситуація 4. Учитель прийшов до класу і побачив бійку. Билися дві дівчинки з 9-го класу. Решта учнів спостерігали за бійкою. Якими мають бути подальші дії вчителя? Що робити класному керівнику?
{0505 E3 EF-67 EA-436 B-97 B2-0124 C06 EBD24}Денис, учень 7 класу, під час перерви обідав у їдальні, а коли зайшов у клас, щоб готуватися до уроку, побачив, що Віталій і Артем кидаються його пеналом. Денис обізвав хлопців лайливим словом і сказав негайно віддати пенал. Віталій, який в цей момент тримав пенал в руках, замість того, щоб віддати Денису, кинув його у сміттєвий бак. Денис за це грубо висловився щодо Віталія. Між хлопцями зчинилася сварка. Микита, учень 2 класу, щодня чує образливі слова від однокласниці, яка називає Микиту «бовдуром». Хлопцеві це дуже образливо. Він спочатку намагався стримуватися, не звертати уваги, але потім також почав говорити образливі слова дівчині, а іноді навіть виникали бійки між цими дітьми.
Медіація. Під час медіації в процес вступає третя сторона – посередник, мета якої – допомогти опонентам домовитися. Виконуючи роль стороннього спостерігача і допомагаючи їх спілкуванню, медіатори намагаються сприяти пошуку сторонами рішення типу «виграш – виграш». І хоча медіатор бере на себе відповідальність за процес, все ж опоненти контролюють предмет дискусії та її результат.
Арбітраж. У випадку арбітражу третя сторона контролює не тільки процес, але й результат. Арбітри вирішують, що саме сторонам необхідно зробити для розв'язання конфлікту, і зазвичай наділені владою, здатною примусити сторони виконати відповідне рішення. У суперечках між дітьми арбітрами часто виступають батьки.
1. Принцип «виходу почуттів». Якщо людині дати можливість вилити свої негативні емоції, то поступово вони самі собою змінюються на позитивні, треба тільки проявити витримку і здатність емоційно підтримати людину.2. Принцип «емоційного відшкодування». Часто людина, яка звертається з приводу конфліктної ситуації, почуває себе потерпілою. Слухаючи її, необхідно сказати їй про те гарне, що в ній є, бо з тим, що людина страждає, не можна не рахуватись – таким чином відбувається «емоційне відшкодування пригніченого стану».3. Принцип «авторитетного третього» – тонкий психологічний прийом, при якому третій співрозмовник, слухаючи конкретну ситуацію, скупо, але авторитетно скаже позитивне про людину, яку вважають спонукачем конфлікту.4. Принцип «оголеної агресії». Дає можливість людині, яка слухає конфліктну ситуацію, примусити тих, хто сперечається, ще раз повторити конфлікт з початку до кінця, щоб ще раз подумати над аналізом проблеми.
Я почуваюся… (власні почуття і переживання стосовно ситуації)________________________________________коли ти… (опис конкретних дій співрозмовника, які викликають негативні емоції)__________________________________________тому що… (пояснення, чому дії співрозмовника викликають такі емоції, висловлення власних інтересів)_______________________________________ось чому я хочу/бажаю/хотіла б… (бажані зміни в діях співрозмовника)_______________________________