ЗАВДАННЯ УРОКУ: Повторити, узагальнити й систематизувати знання про звертання, вставні слова (словосполучення, речення), однорідні члени речення;удосконалити навички ставити розділові знаки при звертаннях та вставних конструкціях, однорідних членах речення, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила;розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, пам'ять, уміння узагальнювати й систематизувати матеріал, відбирати головне, творчі здібності;виховувати любов до рідного слова, шанобливе ставлення до людей.
Мовознавча розминка «Продовжіть речення»Однорідні члени речення – це…При однорідних членах речення можуть стояти…Однорідні означення – це…Неоднорідні означення – це…Звертання – це…Вставні слова, словосполучення, речення виражають…, повідомляють…, привертають увагу…Не є вставними словами…
Вправа «Я - редактор» І варіант. Може там була і справа Марусі Чурай? *** Гей, це де ж тебе так хлопче забарило? ***Цю дівчину разів мабуть із вісімколо млина вночі я спостеріг. ***Ну думаю втопилась, от біда. То добре, що Іван тут нагодивсята витяг із води напівживу. ***Панове судді я прошу пробачення,—сказав Горбань з паперами в руці. ІІ варіант. Я, як суддя вважаю особисточи це була отрута чи дання,а в кожнім разі це було убивство. ***А господиня пишна і огрядна. А Галя трусить килими та рядна. ***Мамо, хто це вам допік,що ви уже не ходите тудою? ***Не вірте мамо! Гриць такий хороший. Він клявся мамо що навіки мій. ****Ото як вийде як заграє брівками,очима стрельне і туди й сюди,у чобітках із мідними підківками,зелений верх козлові переди.
Перевірка вправи “Я - редактор” І варіант. Може, там була і справа Марусі Чурай? *** Гей, це де ж тебе так, хлопче, забарило? ***Цю дівчину разів, мабуть, із вісімколо млина вночі я спостеріг. ***Ну, думаю, втопилась, от біда. То добре, що Іван тут нагодивсята витяг із води напівживу. ***Панове судді, я прошу пробачення,—сказав Горбань з паперами в руці ІІ варіант. Я, як суддя, вважаю особисто,чи це була отрута, чи дання,а в кожнім разі це було убивство. ***А господиня пишна і огрядна. А Галя трусить килими та рядна. ***Мамо, хто це вам допік,що ви уже не ходите тудою? ***Не вірте, мамо! Гриць такий хороший. Він клявся, мамо, що навіки мій. ****Ото як вийде, як заграє брівками,очима стрельне і туди, й сюди,у чобітках із мідними підківками,зелений верх, козлові переди.
Цифровий диктант (Закодувати речення , використовуючи такі позначення: 1 – речення з однорідними членами ;2 – речення із вставними словами;3 – речення містить узагальнююче слово перед однорідними членами;4- речення із звертанням.1. Прощай, прощай, чужа мені людино! Ще не було ріднішого , як ти.2. Все повторялося: і краса, й неповторність. Усе було : асфальти й спориші.3. Так багато на світі горя, люди, будьте взаємно красивими!4. Вже почалось, мабуть, майбутнє. Оце, либонь, вже почалось… Не забувайте незабутнє, Воно вже інеєм взялось!5. І сонце, й сніг, і ожеледь, все разом. І я не знаю , це весна чи ні? 6. Люди, як правило, бачать світ у діапазоні своїх проблем. 7. Любіть травинку, і тваринку, і сонце завтрашнього дня, вечірню в попелі жаринку, шляхетну інохідь коня.8. Хай буде сад, і дерево крислате, І кіт – воркіт, і ще багато див.
Метод «Мовний конструктор»Завдання: перепишіть речення, замість крапок доберіть вставні слова із значенням, указаним у дужках.1. Весна – це …найкраща пора року (відтінок упевненості).2. З цим погодяться … всі (відтінок припущення).3. Весна … днем красна (вказівка на джерело вислову).4. Скоро зацвітуть сади, але… вночі можливі заморозки ( активізація уваги).5. … треба підготуватися, щоб вчасно захистити цвіт (зв'язок із попередньою думкою).6. Пізня весна… дарує сухе погоже літо ( джерело повідомлення).
Метод «Диво в решеті»Запишіть слова у дві колонки: 1) з буквою і; 2) з буквою и. Вдал…ну, кипар…с, арх…в, в…заві, локомот…в, пом…дор, параз…тство, фар…сеї, к…лометри, абр…коси, ж…рафи, крокод…л, комб…нат, ч…нари, маг…страль. Ключ. З останніх букв прочитаєте закінчення вислову німецького філософа Людвіга Фейєрбаха: «Людина тільки тоді чогось досягне, коли…».
Вправа «Додай блиску і об’єму» Оберіть 1 речення, яке б ви хотіли поширити однорідними (неоднорідними) означеннями. 1. В … гаю над Дністром весело щебетали пташки. 2. Збирають … меди … бджоли. 3. Живуть у пам'яті народу його вірні дочки і сини, ті, що не вернулися з походів … війни. 4. Люблю я бистрину життя … 5. Назустріч їм мирно ступали … воли, уярмлені в повози. 6. В море впало кілька … крапель дощу 7. … дзвін коси передвіщав мені радість і втіху – косовицю.