Тема. Писемні джерела. Архіви.
Мета: ознайомити учнів із різними видами історичних джерел — писемними, усними, речовими, наголосити на їх значущості під час вивчення курсу; подати початкові відомості про допоміжну для історії науку — палеографія, розкрити поняття «архів», «історичні джерела»; зясувати роль писемних джерел у розкритті подій минулого; розвивати вміння свідомо читати адаптований історичний текст, переповідати його основний зміст, відрізняти художній та науково-популярний історичні тексти; на елементарному рівні отримувати певну інформацію, що міститься в історичних джерелах; робити найпростіші висновки, узагальнення; виховувати повагу до книги та інтерес до історії.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник «Історія України» (Пометун, Костюк, Малієнко) 5 клас ; ілюстрації з зображенням різних писемних джерел, роздавальний матеріал, атлас «Історія України. 5 клас».
Поняття: «історичні джерела», «археологія», «музей», «архів».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ . Актуалізація знань учнів.
І. Бесіда:
ІІ. Перевірка письмового д.з.
ІІІ. Самостійна робота.
І-в
1. Наука, що розповідає про минуле людства – це …. а) історія; б) хронологія.
2. Століття – це …. а) 100 років; б) 1000 років.
3. Розташуйте терміни, що визначають відрізки часу від, більшого до найменшого: а) рік; б) доба; в) століття; г) десятиріччя; д) тисячоліття.
4. У якому століття, тисячолітті були 501р., 1001р., 1721р..
ІІ-в
1. Наука, що визначає час в історії – це … а) історія; б) хронологія.
2. Тисячоліття – це …. а) 100 років; б) 1000 років.
3. Розташуйте терміни, що визначають відрізки часу від, більшого до найменшого: а) тисячоліття; б) століття; в) рік; г) доба; д) десятиріччя.
4. У якому століття, тисячолітті були 324р., 1099р., 1825р..
ІІІ . Вивчення нового матеріалу.
Запитання до класу:
Вчитель.
Для того, щоб дослідити минувшину історики звертаються до історичних джерел. Бо вони є відображення минулого, без яких важко уявити минувшину.
Вчитель звертає увагу на схему «Історичні джерела».
Самостійна робота з підручником – ст. 26-27.
Завдання: доповнити схему прикладами історичних джерел.
Закріплення: вчитель називає приклади історичних джерел, учні називають до якого виду вони відносяться. Робота усно.
Приклади: малюнки, замки, берестяні грамоти, міфи, зброя, газета, кінофільм, літописи, фото, посуд.
Вчитель.
Близько 5 тис. років тому винайшли писемність. Це дало можливість набагато краще зберігати й передавати будь-яку інформацію. На чому писали в давнину до появи бумаги? Для письма використовували різноманітні матеріали: кору дерев, глину, камінь, шкіру тварин тощо.
Давайте розглянемо ілюстрації.
Бесіда:
Вчитель.
Висновок: На допомогу історикам, які вивчають давні писемні історичні джерела, приходить наука палеографія.
Робота над формуванням поняття «палеографія».
Палеографія – наука, що вивчає історію письма, матеріали та знаряддя для письма, зміни в написанні літер, способи оздоблення рукописних книг.
Самостійна робота з підручником – 150-151ст
Завдання:
Увага на ілюстрації в підручнику – давні книги.
Вчитель.
Писемні історичні джерела зберігаються в бібліотеках та архівах.
«Де зберігаються писемні історичні джерела?»
АРХІВИ БІБЛІОТЕКИ
документальні матеріали книги
АРХІВИ
БІБЛІОТЕКИ
Вчитель.
Першу відому в Київській державі бібліотеку, вірніше книгосховище, заснував при Софіївському соборі князь Ярослав Мудрий. Про це згадується у літописі під 1037р. вона нараховувала, на думку дослідників. 950 книг.
Найстарішою з діючих в Україні бібліотек є Наукова бібліотека Львівського університету, заснована у 1608р.
Найбільшою бібліотекою в Україні є Центральна наукова бібліотека Академії Наук України ім.. Вернадського у Києві. В її фондах 12 млн. одиниць зберігання.
Здавна бібліотеки боролися з книгокрадами. У давнину в Україні на початку книги писалося закладдя до того, хто спробує її привласнити. Ось зразки цих написів: «хто хотів би цю книжку віддалити з цього місця – матиме справу зі мною перед Божим судом», «Хто би мав цю книгу вкрасти, тому сім літ свіней пасти.
IV. Закріплення нових знань і навичок учнів.
Доповни речення.
V. Підсумки уроку.
Заключне слово вчителя.
Оцінки.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника ст. 26-27, параграф 22.
Письмово в зошиті зап. 3(стрічка часу).