1. Які члени речення називаються однорідни-ми?2. Які члени речення можуть бути однорідни-ми?3. За допомогою чого однорідні члени рече-ння з‘єднуються між собою?4. Що завжди ставиться між однорідними чле-нами речення, не з’єднаними сполучниками і, й, та (у значенні і)?5. Коли між однорідними членами речення ко-му не ставимо?
Створення проблемної ситуаціїА. Поміркуйте, за якою ознакою речення розподілено на дві колонки? У лісі ростуть дерева. У лісі ростуть і дуби, і граби, і вільхи, і сосни. Усюди лежить сніг. На луках, полях, у лісах лежить сніг. Дерева від вітру гнуться. Дерева від вітру гнуться й струшують білі шапки. Б. Чому між одними однорідними членами стоять коми, між іншими – ні?В. Речення якої колонки частіше використовують у живому, невимушеному спілкуванні? Чому?
Очікувані результати. Знаннєві: знає правила вживання коми в реченнях з однорідними членами. Діяльнісні: знаходить однорідні члени в реченні; ставить коми між ними, обґрунтовує їх уживання відповідними правилами; креслить схеми речень з однорідними членами; конструює речення з однорідними членами. Ціннісні: усвідомлення ролі однорідних членів речення та потреби їх використання. Планування роботи 1. Робота з текстом – пошук речень з однорідними членами. 2. Робота в групах – побудова схем речень з однорідними членами. 3. Завдання 2 – усно – визначення синтаксичної ролі однорідних членів. 4. Завдання 3 – письмово – конструювання речень із поданих слів, постановка розділових знаків. 5. Завдання 4 – письмово – доповнення речення однорідними членами. 6. Творча робота – самостійно – уміння вводити однорідні члени речення в текст. 7. Самостійна робота – письмово – контролююче завдання ( Виписати номери речень з однорідними членами та накреслити схеми із зазначенням їхньої синтаксичної ролі). Визначення особистісних цілей Запишіть свої цілі на сніжинках, що лежать у вас на партах.
Завдання 1. Робота в групах. Прочитати текст. Відшукати речення з однорідними членами. Накреслити схеми.І група Музей лісу1. Музей лісу схожий на парк із композиціями з дерев, кущів і квітів. 2. Зачаровує відвідувачів будівля музею, альтанки, капличка Святого Володимира, 3. На його території є прогулянкова доріжка зі зрізів дуба, газони у формі рушників, майданчик для ігор. 4. У музеї проводяться екскурсії для відвідувачів. 5. У планах лісівників створити унікальний парк із каскадом ставків, лабіринтами та зеленими насадженнями.ІІ група Базальтові стовпи 1. Базальтові стовпи – пам’ятка природи. 2. Це споруда зі струнких рядів каменю, що вражають своєю непоторністю і красою. 3. В оточенні базальтових скель розташувалося озеро із зеленкуватою, холодною та чистою водою. 4. Посеред озера знаходиться острів, порослий деревами, кущами, який називають «островом кохання». 5. Мальовничий і вражаючий кар’єр із базальтовими стовпами розташований в урочищі Янова Долина.ІІІ група Суський ботанічний заказник1. Розповідаючи про цікаві й захопливі місця свого краю, не можна оминути Суський ботанічний заказник. 2. Він є частиною дубового та соснового старовікового лісу. 3. Тут зростають рідкісні, внесені до Червоної книги України, види рослин. 4. Серед них вовчі ягоди, зозулині черевички, лілія лісова, коручка морозниковидна. 5. У Суську розташований кінний клуб, де можна відпочити на природі, покататися на конях, пограти у пейнтбол.
Завдання 2. Прочитати текст, відшукати речення, у яких є однорідні члени. Визначити, яким членом речення вони виступають. Урочище Гутвин 1. Із Гутвина розпочалася історія Української повстанської армії. 2. У селі 1942 року відбувся перший з’їзд УПА. 3. Водночас тут розташовувався штаб і проводився вишкіл вояків. 4. Молоді хлопці та дівчата взяли до рук зброю, щоб боронити рідний край від ворогів. 5. Урочище Гутвин нагадує нам про подвиг борців за незалежність України, вояків-повстанців у роки Другої світової війни. Урочище – народна назва будь-якого географічного об’єкта. Вишкіл – курс військової підготовки.
Завдання 3. Із кожної групи слів побудувати речення, правильно поставити розділові знаки. Костопільський краєзнавчий музей1. пізнавальні, Костопільському, екскурсії, проводяться, У, цікаві, та, музеї.2. іграшок, Тут, зброї, експозиції, є, вишитих, краєзнавчому, рушників.3. На, гаубицю, розміщено, музею, танк, зенітну установку, подвір’ї, реактивний міномет.
Завдання 4. Доповнити подані речення однорідними членами з довідки. Храм Св. Олександра Невського1. Окрасою й _______________ джерелом міста Костополя є храм Св. Олександра Невського. 2. Ось уже понад століття православна святиня збирає на богослужіння костопільчан і ____________ міста. 3. Дерев’яні стіни та ____________ пам’ятають багато історичних ____________ і воєнних ____________ . 4. При храмі діє недільна школа, в якій діти вивчають Закон Божий, ____________ виступи на свята, ____________ православні монастирі. Довідка: духовним, гостей, вікна, подій, лихоліть, готують, відвідують.
Самостійна роботатт…………ттт ттт ттттттттттттттттт. Прочитати текст. Виписати в зошит номери речень, у яких є однорідні члени речення. Накреслити схеми із зазначенням їхньої синтаксичної ролі. Покровська церква1. Покровська церква й дзвіниця у селі Великий Стидин — пам’ятки архітектури та містобудування національного значення. 2. Вони були споруджені в 1768 році. 3. За час будівництва споруди не було використано жодного цвяха. 4. Ремонтували й відновлювали церкву на кошти парафіян у 1906 році. 5. У 1984-му відшукали й підняли із землі два дзвони, які і зараз знаходяться в дзвіниці. Парафіяни – громада одного храму.
Оцінювання діяльності на уроці{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Знання правил. Робота з текстом. Завда-ння 1 Завда-ння 2 Завда-ння 3 Завда-ння 4 Завда-ння 5 Завда-ння 6 Усього2,5 бали1 бал1 бал1 бал1,5 бала1 бал2 бали2 бали12 балів(0,5 за кожне правило) ( 0,25 за кожну схему) (0,5 за кожне рече-ння)(0,15 за кожне слово)( 0,5 за кожне речен-ня)(по 0,5 за кожну схему)
Завдання додому. Обов’язкове. Залежно від рівня виконання підсумкового завдання: Виконане на І-ІІ рівні: повторити § 54 виписати 4 речення з однорідними членами, підкреслити їх як члени речення. Виконане на ІІІ рівні: повторити § 54. Виконане на ІV рівні: нічого. За бажанням: написати текст-рекламу «Чому варто побувати на Костопільщині?»