Презентація до уроку на тему: Цикл «Мисливські усмішки». Майстерне змалювання рідної природи та заклик до її збереження в усмішках «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої качки».

Про матеріал

Презентація до уроку на тему : Цикл «Мисливські усмішки». Майстерне змалювання рідної природи та заклик до її збереження в усмішках «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої качки».

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Цикл “Мисливські усмішки”(Павло Губенко) Остап Вишня

Номер слайду 2

Мабуть, із часів Котляревського не сміялась Українатаким життєрадісним, таким іскрометнимсонячним сміхом, яким вона засміялась зновув прекрасній творчості Остапа Вишні. Олесь Гончар

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Гра «Ланцюжок думок»- Чи підтримуєте ви народну мудрість , що в кожному жарті є частка правди?- Кого із письменників ви можете згадати добрим словом за їхній гумор?

Номер слайду 5

Портфоліо письменника. При народженні: Павло Михайлович Губенко. Псевдонім: Остап Вишня. Дата народження: 1 (13) листопада 1889 У 2014 р. – 125 річниця з Дня народження. Місце народження: хутір Чечва, неподалік містечка Грунь на ПолтавщиніДата смерті: 28 вересня 1956 (66 років)Місце смерті: Київ. Національність: українець. Мова творів: українська Рід діяльності: прозаїк. Жанр: оповідання, гумореска, усмішка

Номер слайду 6

Тестові завдання:1. Справжнє ім’я та прізвище Остапа Вишні: А )Павло Грабовський; Б) Олег Ольжич; В) Павло Губенко2. Остап Вишня народився: А) с. Чаплинка на Херсонщині; Б) Носівка на Чернігівщині; В) На Полтавщині в хуторі Чечва.3. Малого Остапа відправили до школи пізнавати науки А) У 5 років; Б) У 6 років; В) У 12 років.

Номер слайду 7

4. Початкову освіту здобув: А) У сільській школі ;Б )У Полтаві В) У м. Грунь.5. Підліток був зарахований на казенне навчання до Києва: А) 1903 р.; Б) 1905 р.; В 1907 р.6. Тут він здобув професію: А) фельдшера; Б )бухгалтера; В )хірурга

Номер слайду 8

7. На перешкоді до закінчення Київського університету стало: А) відданість літературі ;Б) смерть батька; В) нестача коштів8. Перший друкований твір: А) «Моя автобіографія»; Б) «Демократичні реформи Денікіна»; В) «Зенітка».9. Уперше з’явився псевдонім «Остап Вишня»: А )У газеті «Селянська правда»; Б )«Зоря»; В )«Вільний голос».

Номер слайду 9

10. Гумореска «Моя автобіографія» була надрукована : А) У журналі «Книгоспілка» ;Б )У журналі «Слово»; В) У журналі «Село і люди».11. Слова з гуморески Остапа Вишні «У мене немає жодного сумніву в тому, що я народився… мати сказала, що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку» належать: А) Діду Свириду з гуморески «Зенітка»; Б )Остапу Вишні з гуморески «Моя автобіографія»;В) Остапові Вишні з гуморески «Сом».12. Остап Вишня був письменником: А) Реалізму; Б) Романтизму ;В )Гумористично-сатиричного жанру.

Номер слайду 10

Тема уроку: Цикл «Мисливські усмішки». Майстерне змалювання рідної природи та заклик до її збереження в усмішках «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої качки».

Номер слайду 11

Комічне — результат контрасту, розладу, протистояння прекрасного — потворному, низького — піднесеному, внутрішньої пустоти — зовнішньому вигляду, що претендує на значущість. Комічне, як і будь-яке естетичне явище, є соціальним. Воно перебуває не в об’єкті сміху, а в тому, хто сприймає протиріччя як комічне. Комічне пов’язане із загальною культурою людини.

Номер слайду 12

Форми комічного:• гумор (використання дотепності та гри слів);• сатира (критика недоліків, суперечностей);• іронія (прихований сміх, замаскований серйозною формою);• сарказм («зла іронія», що має руйнівну силу).

Номер слайду 13

ТЛ: Фейлетон — це художньо-публіцистичний жанр, у якому комічна сутність негативних явищ і ситуацій дійсності розкривається шляхом інверсійної, асоціативної розробки теми з використанням авторських та фольклорних комічно-сатиричних образів. Усмішка — різновид фейлетону та гуморески, уведений в українську літературу Остапом Вишнею. Своєрідність жанру усмішки — у поєднанні побутових замальовок із частими авторськими відступами, у лаконізмі й дотепності.

Номер слайду 14

Герой «Мисливських усмішок»: Він є й оповідачем — трохи хитрий, трохи дивакуватий у своєму священнодійстві збирання на полювання, в очікуванні зайця або лисиці, у поверненні додому — здебільшого без здобичі або й без рушниці чи шапки. Але завжди він іронічний до себе, доброзичливий і наївний, як дитина. І головне для нього — не трофей, а спілкування з природою.

Номер слайду 15

Художні компоненти «Мисливських усмішок»: дотеп, анекдот, пейзаж, портрет, пісня, авторський ліричний відступ, порівняння, епітети, персоніфікація, гіпербола. Усмішки «Відкриття охоти», «Заєць», «Лисиця», «Лось», «Ружжо», «Дикий кабан, або вепр», «Екіпіровка мисливця», «Як варити і їсти суп із дикої качки», «Сом» — ось далеко не повний перелік кращих творів цього циклу.

Номер слайду 16

Усмішки, в яких мисливські успіхи передбачаються як можливі, а реально – це сатира на браконьєрів («Дика коза»), владоможних звіроловів («Бенгальський тигр»)Усмішки, пройняті поезією не стільки власне полювання, як самого виходу на природу, пізнавання її незбагненного буття («Вальдшнеп», «Перепілка»)Усмішки ознайомлювального характеру, в яких автор, вдаючись до гумористично-жартівливих та іронічних порад, з неабиякою дотепністю та винахідливістю відкриває "секрети" полювання, риболовлі, веде мову про особливості мисливської зброї ("Заєць", "Ружжо“, “ Сом”, “Як варити і їсти суп із дикої качки”). «Мисливські усмішки»1958 р.

Номер слайду 17

«Як варити і їсти суп із дикої качки» — одна з найдотепніших усмішок Остапа Вишні. Присвячена Максимові Рильському, близькому другові письменника. Уперше надрукована в журналі «Перець» 1945 р.«Як варити і їсти суп із дикої качки»

Номер слайду 18

«Мисливські усмішки»1958 р. Тема: розповідь про полювання на диких качок, про веселі мисливські пригоди, що супроводжують це полювання .Ідея: заклик любити й берегти природу, утвердження думки про нерозривний зв’язок людини і природи. Жанр: усмішка. Гасло, з яким Остап Вишня ходив на полювання: «Хай живуть зайці!»

Номер слайду 19

Побудований твір у вигляді порад молодому мисливцеві, який збирається на полювання:«Само собою розумiється, що ви берете з собою рушницю (це така штука, що стрiляє), набої i всiлякий iнший мисливський реманент, без якого не можна правильно нацiлятись, щоб бити без промаху, а саме: рюкзак, буханку, консерви, огiрки, помiдори, десяток укруту яєць i стопку… Стопка береться для того, щоб було чим вихлюпувати воду з човна, коли човен тече…Їдете ви компанiєю, тобто колективом, так — чоловiка з п’ять, бо дика качка любить iти в супову каструлю з-пiд колективної працi…».

Номер слайду 20

Збирання на полювання — неприхована іронія, передчуття неповторної мисливської романтики, відчуття чоловічої свободи, розслаблення від клопотів, умиротворення.

Номер слайду 21

Мистецьки вплетений у композицію розповіді прекрасний український пейзаж надвечір’я:«Дика качка любить убиватись тихими-тихими вечорами, коли сонце вже сковзнуло з вечiрнього пруга, минуло криваво-багряний горизонт, послало вам останнiй золотий привiт i пiшло спать… це ввечерi… А вранцi дика качка зривається шукати вашого пострiлу рано-рано, тiльки-но починає на свiт благословлятись». Особливо промовистою є фраза, яка характеризує ставлення письменника до самого процесу полювання: «І вільно дихається, і легко дихається…».

Номер слайду 22

Найцікавіші моменти качиного полювання: це коли старі, досвідчені ваші товариші по полюванню починають розповідати різні надзвичайні випадки з мисливського життя. Спільна для всіх мисливських оповідань риса – це те, що всі вони – факти, що все це насправді було, що: «розкажу, то не повірите, але це – факт!»

Номер слайду 23

Качка, як відомо, птах... Вона – літає... Як її стріляти?Дуже просто: цільтесь обов’язково в око. І бахкайте.-Бах! – і в торбу. Бах! – і в торбу.

Номер слайду 24

...старайтесь їхати чи йти з полювання повз базар... Коли дружина чи мама , охнувши, каже вам:-Та це ж курка, а не качка!- ви авторитетно заявляєте:-Це - качка. Тепер усі такі качки пішли. Яровизовані.

Номер слайду 25

Залишається , отже, останнє: їсти суп.-Як його їсти? Ложкою!Попоївши, лягайте на канапу й читайте «Записки охотника» Івана Сергійовича Тургенєва. Прекрасна книжка!

Номер слайду 26

«Сом»Тема: змалювання картин природи на річці Оскіл, розповідь про неймовірні бувальщини, що трапляються з рибалками; гумористична розповідь про сома,що жив у річці Оскіл і міг з`їсти гусака, гімалайського ведмедя і навіть парового катера. Ідея: оспівування краси природи рідного краю, виховування бережливого ставлення до неї. Жанр:усмішка

Номер слайду 27

Композиція : Усмішка складається з чотирьох частин: у першій оповідач запрошує читача побувати на Осколі й помилуватися краєвидами цієї річки; у другій частині дід Панько застерігає бути обережним біля ковбані, у якій живе величезний сом; у третій частині йдеться про сома,який тягав за собою моторного човна; у четвертій герой-оповідач розповідає про те,чим живляться соми і як їх ловити.

Номер слайду 28

«Заплава рiчки Осколу, де вiн у цьому мiсцi розбивається на кiлька нешироких рукавiв, заросла густими очеретами, кугою, верболозом i густою, зеленою, соковитою тра­вою. Як увiйдеш, картуза не видко! шумить заплава в травнi та в червнi…»Краса річки Оскіл:

Номер слайду 29

«Iнтересна риба сом! За царського режиму, як свiдчать дореволюцiйнi рибалки-письменники, сом важив до 400 кiлограмiв, ковтав собак i ведмедiв. Можливо, що з розвитком рибальства сом важитиме тонну i ковтатиме симен­таль- ських бугаїв i невеличкi буксирнi пароплави…».

Номер слайду 30

Найкраще ловиться сом теплими літніми місяцями, вночі. Ловлять сомів вудочками, бере він і на спінінг, а великий - на спеціальні великі гаки. Чим живляться соми, що вони їдять? Соми їдять рибу, жаб,каченят, гусят…

Номер слайду 31

А сома...сома мені самому доводилося бачити такого завбільшки, як комбайн!Тільки трохи довшого. Це, дорогі наші читачі, серйозно і без жодного перебільшення.

Номер слайду 32

Методи і прийоми, за допомогою яких О. Вишня досягає комічного ефекту: Вміння автора пояснювати те, що й так усім зрозуміле; Широке використання дотепів із народного побуту;Використання професійно-мисливської термінології; Вживання лексичних прийомів.

Номер слайду 33

Дослідження: (два учня отримують тексти, один – усмішки «Сом», інший – словникову статтю)Завдання для всіх інших учасників нашого зібрання – вгадати, де текст усмішки, а де – науковий текст. Аргументувати свою відповідь.

Номер слайду 34

Робота в групах:І група. Запитання до тексту усмішки «Сом»: Де живе сом?Як ловити сомів?Чим живляться соми?Кумедні історії про сомів …

Номер слайду 35

ІІ група. Запитання до тексту усмішки “Як варити і їсти суп із дикої качки”Що автор пише про вечірню і ранкову зорьку?. Що згадує про качок і як їх стріляти?Якою дорогою потрібно повертатись з полювання?Що найперше і найголовніше у приготуванні супу із дикої качки?

Номер слайду 36

Запитай у О. Вишні

Номер слайду 37

“Мікрофон”Чи полюбили ви усмішки Остапа Вишні?Чи заслуговує збірка «Мисливські усмішки» на таку увагу збоку сучасних підлітків? Чому?Чи варто прочитати інші усмішки даної збірки?Чи знайшлось місце для розглянутих усмішок у вашому серці?

Номер слайду 38

Домашнє завдання: Написати свою мисливську усмішку. А ціллю для полювання оберіть одну із представлених тварин: зайця, ведмедя, левеня, бегемота, тигра чи вовка.

Номер слайду 39

Умираючи, кажу вам усім: ніколи не сміявся без любові до вас усіх, до сонця, до вітру, до зеленого листу! Остап Вишня

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисенко Юрій
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
pptx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
7436
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку