Презентація до уроку "Історичний колорит твору і засоби його створення у романі «Айвенго». Динаміка сюжету і гумор"
Мета: ознайомити учнів з поняттям «історичний колорит» та з’ясувати засоби його створення в романі; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення, уміння робити вичерпні висновки, грамотно і виважено висловлювати власні думки, враження; виховувати пізнавальний інтерес до історичного минулого.
Архаїзми – застарілі слова, словосполучення, граматичні чи синтаксичні форми,які вийшли із широкого вжитку й перейшли до так званого пасивного запасу лексики. До них належать слова, що називають предмети й поняття, які самі по собі не є застарілими, але для їх позначення користуються іншими словами.
Екзотизми - слова, що передають назви реалій із життя інших народів і не мають точних відповідників у мові, до якої вони потрапили. В художній літературі використовуються з метою створення незвичайної, екзотичної атмосфери,що посилює емоційне враження, а також для передавання етнографічних особливостей тієї місцевості, про яку розповідається у творі.
Пригодницький роман В основі пригодницького роману лежить якась пригода, незвичайна подія, часто - небезпечна подорож. Для пригодницького роману характерний напружений динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами в їхньому розвитку
Підсумкова бесіда. - Яка, на вашу думку, роль пригодницьких елементів у романі «Айвенго»? - На долю яких героїв випало найбільше пригод? - Які з пригод Айвенго вам запам’яталися найбільше? - З якими героями пов’язані романтичні пригоди? - Хто переживає таємне кохання? -Як ви гадаєте, чи могла би Ребекка стати суперницею Ровени? - Чому вона цього не зробила? - З якими героями пов’язаний традиційний для пригодницького роману мотив викрадення, нападу розбійників? - Яке ваше ставлення до Ребекки та її батька?