Світ, зображений у творі Рея Бредбері «Усмішка»Хто головний герой оповідання? Чому головним героєм твору є дитина?Діти — майбутнє людства. Від того, якою виросте дитина, залежить, яким буде життя суспільства в майбутньому. Окрім того, діти інтуїтивно відчувають зло й добро, для них світ Краси та Любові відкритий.
Образ Тома. Чому хлопчик прийшов на майдан, хоча й мучився питанням, навіщо всі стоять? Том прийшов для того, щоб долучитися до свята, тобто, плюнути або жбурнути камінням, якщо дозволить влада, або щось розтрощити. Він не бачив іншого способу святкування й тому не знає, як ще можна святкувати та радіти. Окрім того, він заінтригований картиною, адже, кажуть, «вона усміхається». Для нього це інтрига, адже в Томовому оточенні усмішкам немає місця.
Сучасний світ Тома. Чому Том так хвилювався, «накопичуючи слину»? Він, як і всі, готувався висловити зневагу та презирство до цивілізації, яка померла, адже з давніх-давен невиховані люди завжди плюють на те, що їм не подобається й що вони зневажають. У спільноті, часткою якої є й Том, так прийнято. Це норма.
Духовне відродження Тома. Цитатна характеристика{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№Етапи розвитку образу Тома. Цитати1 Один з натовпу«Він тупцював на місці... позираючи... на довгу вервечку чоловіків та жінок попереду».2 Особистість, яка вирізняється з-поміж інших.« - Цей хлопець тямить у мистецтві. Зрозумів?»3 Має власну думку, замислюється над тим, що відбувається.« - Чому всі ми стоїмо у черзі?.. Чому всі мусять плювати?»
Духовне відродження Тома. Цитатна характеристика{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№Етапи розвитку образу Тома. Цитати4 Отримав потужний емоційний поштовх.«Жінка усміхалася Тому з картини лагідно й загадково, а він, відповідаючи на її погляд, чув калатання власного серця, немов йому у вухах звучала якась музика.- Вона гарна, - повторив він».5 Зміна світосприйняття під впливом мистецтва.«Лише Том стояв принишклий осторонь від розбурханого натовпу. Він поглянув на свою руку. Вона міцно притискала до грудей клаптик полотна, ховаючи його».6 Початок духовного відродження.«Через годину він все ще бачив її, навіть після того, як обережно склав і заховав. Він заплющив очі, а Усмішка не зникала в темряві. Вона все ще була з ним, тепла і лагідна, коли він заснув».
Міркування Тома. Чому Том завмер перед картиною? Що прокинулося в душі хлопчика? Душа Тома розкрилася перед силою мистецтва назустріч Красі: «Том завмер перед картиною, дивлячись на неї. У хлопчиська пересохло в роті.- Томе, нумо! Спритніше!- Але, — повільно мовив Том, — вона ж гарна!»
Творчість Леонардо да ВінчіЛеонардо да Вінчі (1452-1519) - геніальний італійський художник, видатний мислитель та інженер, невтомний дослідник явищ природи. Феномен Леонардо да Вінчі вражає не тільки розмахом здійснених винаходів та витворів у різних сферах людської діяльності, але й атмосферою таємничості своєї біографії.
«Джоконда»«Портрет пані Лізи ді Джокондо» - найвідоміша й найзагадковіша картина Леонардо да Вінчі. На картині зображено портрет дружини шляхетного флорентійця Франческо ді Джокондо. Над її створенням Леонардо да Вінчі працював майже три роки (1503-1505). Виставлена в Луврі (Париж, Франція).
Образ Джоконди в оповіданні Р. БредберіЧому перша згадка про картину в оповіданні була саме про усмішку Джоконди («Кажуть, вона усміхається»)?Саме усмішка Мони Лізи зачаровувала сучасників художника й продовжує вражати нині. Вона пробудила й душу хлопчика зі зруйнованого атомною війною світу з фантастичного оповідання Бредбері.
Том – учасник знищення картини. Чому Том піддався натовпу та теж схопив шматок полотна? Натовп під впливом ненависті та жаги руйнації мало вже нагадував людей. Автор недарма їх порівнює з хижими голодними птахами й попереджає, що дуже важко боротися з деградацією та ненавистю, дуже важко самотужки протистояти силі руйнації та духовного самознищення. Можливо, хлопчик інтуїтивно намагався врятувати картину, врятувати красу?..
Ідея оповідання «Усмішка»Чому саме Тому дістався шматок полотна із зображенням усмішки?Том, як уособлення надії людства на майбутнє відродження, як «людина з душею», що має врятувати людство, збереже в своїй душі усмішку Джоконди. Усмішка Джоконди, як уособлення загадкової та життєдайної сили мистецтва, залишається вічним нагадуванням прийдешнім поколінням, що саме Добро і Краса насправді врятують світ.
Значення образу Джоконди. Чому саме Джоконда зі своєю загадковою чарівною усмішкою буде провідником Тому і людству до «ранку», до відродження? Картина Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» є символом Краси і Сили Мистецтва в усьому світі, тому автор і обрав цей шедевр центральним образом-символом для відродження цивілізації.
Словникова робота Трагічний - зокрема: який виражає важкий душевний стан, страждання, свідчить про них; який супроводжується людським стражданням і загибеллю важливих для життя цінностей. Оптимізм - позитивний погляд на життя. Оптимізм стверджує, що світ чудовий, з будь-якої ситуації є вихід.
✵ Висновки. Зустрівшись із Прекрасним, Том усім своїм єством відгукується на його поклик, серцем відчуває красу. От тільки в черзі цього ніхто не помічає... Занурені в буденність, охоплені ненавистю до всіх і всього люди не помічають, що той «головатий, який підлатає цивілізацію», поряд з ними.
✵ Висновки. Том самотній у своєму прозрінні. Однак навіть те, що юрба замислюється над питанням, хто зможе відродити втрачене, свідчить про оптимізм Бредбері. Якою має бути така людина? Відповідь звучить з натовпу: «Та людина матиме чутливе серце до прекрасного». Зміни, що відбуваються у світосприйнятті Тома, дають віру в те, що Краса здатна врятувати людство від самознищення.
Ліна Костенко. Вірш про майбутнєВже почалось, мабуть, майбутнє. Оце, либонь, вже почалось... Не забувайте незабутнє,воно вже інеєм взялось!І не знецінюйте коштовне,не загубіться у юрбі. Не проміняйте неповторнена сто ерзаців у собі!Минають фронди і жиронди,минає славне і гучне. Шукайте посмішку Джоконди,вона ніколи не мине. Любіть травинку, і тваринку,і сонце завтрашнього дня,вечірню в попелі жаринку,шляхетну інохідь коня. Згадайте в поспіху вагона,в невідворотності зникань,як рафаелівська Мадоннау вічі дивиться вікам!В епоху спорту і синтетикилюдей велика ряснота. Нехай тендітні пальці етикиторкнуть вам серце і вуста.
Використані джерела Ніколенко О. М. Світова література: підруч. для 6-го кл. ЗНЗ /. – Київ: Генеза, 2015. О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова та ін. – К.: Грамота, 2014. – 256 с. Svitova_literatura_6klas_Nikolenko.pdf. Віртуальна читальня Зарубіжної літератури для студентів, вчителів, учнів та батьків. https://zarlit.com/lesson/6klas_4/56.html https://zarlit.com/lesson/6klas_3/26.html