“Так” чи “Ні”1. Але, проте, зате, потім, однак – протиставні сполучники (ні)2. І, й, та, ні…ні – єднальні сполучники (так)3. Частини складного речення поєднані єднальним сполучником. Одгриміли фронти, одгриміли, і до сонця знялись наші крила. (так)4. Частини складного речення мають протиставне відношення Не ясла до коней ходять, а коні до ясел. (ні)5. Солучники а, та вказують на причиново- наслідковий смисловий зв’язок (ні)6. Між частинами даного речення стоїть кома. Десь попереду шуміла злива і блискавка розтинала небо навпіл. (ні)
Мета:визначати смислові відношення у ССР, обгрунтовувати свій вибір;сформувати вміння конструювати ССР з розділовими відношеннями;правильно розставляти розділові знаки між частинами ССР та обгрунтовувати їх;використовувати ССР з розділовими відношеннями у власних висловлюваннях;розвивати граматичну пильність;
Розділові сполучники мають смислові відношення:взаємовиключення або, чи. Або шумів зелений лист, або в вінку мінився злотом ряст весняний, або золотим дощем лились пісні. Чергування то…то, чи…чи, або…або. То шумів зелений лист, то в вінку мінився злотом ряст весняний, то золотим дощем лились пісні. Несумісностіне то…не то, чи то …чи то, а чи. Чи то шумів зелений лист, чи то в вінку мінився злотом ряст весняний, чи то золотим дощем лились пісні.
Пунктуаційний практикум. А. І серцю дано не бідніти і думав не дано всихать. Б. Вдалині хиталися дерева, і синів задумано прибій. В. Сонце зайшло , і надворі почало темніти. Г. Жалючі властивості кропиви знають, проте лікувальні можливості цієї рослини значно більші. Д. Або гори Карпати сповиті в синяві мряки або непроглядні густі праліси синіють здалека, немов зачарований, замкнений у собі, окремий світ. Вкажіть речення з неправильно розставленими розділовими знаками. Знайдіть речення зі спільним другорядним членом речення. Вкажіть вид ССР та смислові відношення між частинами ССР
Культура мови. Вживайте правильно. Дбати означає виявляти увагу до когось або чогось. Петро особливо дбав про молоденькі деревця. Піклуватися означає особливу турботу про когось (щось), про оцінку. Він зворушливо піклувався про рідну матусю. Турбуватися має відтінок «непокоїтися», «хвилюватися», «тривожитись»Марічка більше за всіх турбувалася, щоб усе вийшло, як у справжньому
Домашнє завдання. Вивчити теоретичний матеріал. Скласти 6 речень , використовуючи розділові сполучники. Скласти 6 речень , використовуючи розділові сполучники. Виконати синтаксичний розбір одного речення. Написати твір-роздум про мистецтво. Використати подані поетичні рядки як епіграф: Святе мистецтво! В пензлі чи пері Є сила дати вічність кожній рисі, Хмарині, що пливе в небесній висі, Веселих промінців химерній грі... В. Вордсворт. Використати складносурядні речення з різними сполучниками. Виконати синтаксичний розбір одного речення.