Презентація до уроку української літератури в 6 класі НУШ "Володимир Арєнєв «Сапієнси». Образи дорослих космонавтів і вчителів. Проблема людяності у повісті"

Про матеріал
Презентація містить матеріали для проведення уроку української літератури "Володимир Арєнєв «Сапієнси». Образи дорослих космонавтів і вчителів. Проблема людяності у повісті" в 6 класі НУШ за Модельною навчальною програмою «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти, автори: Яценко Т.О., Качак Т.Б., Кизилова В.В., Пахаренко В.І., Дячок С.О., Овдійчук Л.М., Слижук О.А., Макаренко В.М., Тригуб І.А.: різні види організації навчальної діяльності, що спонукають аналізувати літературно-мистецький матеріал по темі, аналізувати твір, висловлювати та доводити власну думку, формувати уважного, свідомого читача.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Володимр Арєнєв «Сапієнси». Образи дорослих космонавтів зорельота і вчителів. Проблема дружби й обов’язку у повісті.

Номер слайду 2

1) Зі стартового майданчика на даху він устиг побачити, як вистрибують з вікна учительської стрімкі чорно-помаранчеві силуети, схожі на суміш павука та оси. У кожного було вісім еластичних ніг і надміцний корпус із камерами. 2) Мишко мчав уздовж траси, позначеної мерехтливими маячками, кожен розміром із тенісний м’яч. … нявкотіли, немов голодні кошенята, й намагалися повернутися на місце. На додачу — легенько билися струмом, тому всі використовували дерев’яні бити й гумові рукавички. 3) Агресивні завойовники, можуть перетворюватися зовні схожими на будь-кого — хоч друга, хоч ворога. 4) Для цього треба було відволікти увагу … що нагадувала, правду кажучи, не око, а велику перезрілу диню. Вона кружляла над школою і стежила, аби ніхто не бешкетував. 5) Завдяки… спілкуватися було легко, але багато хто волів вимикати перекладачі й засвоювати чужі мови: мало що станеться під час подорожі, раптом імп накриється — не на мигах же тоді спілкуватися…ПРИГАДАЙМОВправа «Хто це?»(Повучі.)(Сничі.)(Люстерники.)(Сауронове Око — роботоняня.)(Фродики.)

Номер слайду 3

1. Хто є головними героями твору? (Мишко Неборак і Сашко Ненарок)2. Назвіть місце, де відбуваються події, описані у повісті? (Київ)3. В якій школі навчалися хлопці? (Школа  зореплавства)4. На якому транспорті добиралися учні до школи? (на реактивних ранцях)5. Що таке фродик? (гаджет для зберігання інформації)6. Кому Мишко міг розповісти майже всі таємниці? (Алісі Шелдон)ПРИГАДАЙМОВправа «Літературний диктант»

Номер слайду 4

7. Хто розносив батькам попередження від учителів? (повучі)8. Хто був улюбленим учителем зореплавців? (Сергій Оксеник)9. Де мали прходити практику юні зореплавці? (на Марсі)10. Яку назву мав зореліт, на якому відбувалася подорож у космос? («Стріляний горобець»)11. Із якими інопланетними істотами зустрілося людство у Ближньому космосі? (люстерниками)12. Що означає слово «сапієнси»? (людина розумна)ПРИГАДАЙМОВправа «Літературний диктант»

Номер слайду 5

У лабіринті прочитаного. Яке із явищ сучасності висміюється у творі?Висміюються засилля реклами та захоплення нею людей. «Молоко „Хейлунцзянське“: тільки в наших корів питомо український геном знаменитої сірої української породи!».«За його спиною раптом пронизливо засурмили слони, а потім дзвінкий бадьорий голос повідомив, що той, хто не придбає квитки на концерт Елвіса Преслі, шкодуватиме впродовж усього свого життя...»Чого і як навчали першокурсників Школи зореплавства?Від першокурсників чекали речей дивних …креслити тривимірні карти зоряного неба, грати у волейбол у невагомості чи за умов збільшеної сили тяжіння, відпрацьовувати надання першої медичної допомоги, засинати за командою, наче ти легендарний індійський йог, а не звичайний український школяр, показували фільми з новітньої історії, навчали майструвати заміну деталям двигуна, вирощувати картоплю на суміші гальки й піску, якнайшвидше знімати одяг і вдягати скафандр у невагомост,і працювати в командах, раз за разом змінюючи склад, ролі, завдання.

Номер слайду 6

Хто представляє «дорослий світ» у творі?Вправа «Гронування»Яким змальовано адмірала? багато років бореться проти люстерниківулюблений вчитель Мишканевисокий. Розповідає про Марс, Всесвітсивий. Проводить дискусіїносить старовинні окуляриведе щоденники(адмірал Оксеник)

Номер слайду 7

Проблемний діалог«…Всесвіт населений, і доволі щільно. Різні види розумних істот укладають між собою альянси, і кожен намагається досягти власних цілей, часто за рахунок слабших, менш розвинутих чи позбавлених потрібного ресурсу видів. Ця боротьба триває мільйони років поспіль, точиться всюди: у Ближньому космосі й на планетах, віддалених настільки, що нинішнім зоряним джурам туди ніколи в житті не потрапити.— Типова боротьба видів за виживання! — підсумував того разу Гарлан Еллісон — невисокий, гострий на язик, задерикуватий, але неймовірно обдарований одноліток Мишка. — Нічого нового! їж сам, або з’їдять тебе!…пан Оксеник підняв руку:— Слухайте, а це ж серйозна тема. От дивіться: люди здавна порівнювали себе з тваринами. Байдужих чи недалеких називали стадом, хитрих — лисами, сміливих — левами… І те, як вони поводилися один з одним… ну, це теж часто нагадувало швидше поведінку тварин. Але люди водночас вважають себе інакшими, не подібними до тварин. Чому?». Прочитайте уривок та зробіть висновок. Яку проблему піднімає пан Оксеник?Головна проблема, яку озвучив дітям адмірал Оксеник і хотів її розуміння з боку дітей,— проблема людяності.

Номер слайду 8

Дослідження-моделювання«Бо всі ці гучні слова про людяність, самовідданість, милосердя мало важать, коли доходить до виживання. Коли нам здається, що імпи захоплять владу над світом, ми обмежуємо їхній розвиток і практично забороняємо тих, хто має інтелект третього ступеня й вище. Коли ми винаходимо спосіб клонувати людей, нам треба негайно це заборонити або суттєво обмежити — щоб хтось не відібрав у нас того, що ми маємо. І водночас — розводимося про людяність. Але скажіть, адмірале, коли ви летіли на чолі Дірявої ескадри випалювати місячні бази люстерників — чи думали ви про людяність? Про милосердя, альтруїзм, цінність кожної розумної істоти, якою б вона не була? Хто цінніший — люстерник, який винищив одним махом кілька міст, чи клон, який винний тільки в тому, що от просто існує?Тепер у класі вже не гомоніли — мовчали так, наче щойно дізналися про нову епідемію венеріанської лихоманки». Проаналізуйте уривок. Хто з героїв висловив таку точку зору?

Номер слайду 9

Що ж є предметом дискусії?(зіставлення понять “людяності” та “боротьби за виживання”)Що вражає у відповіді Сашка?(думка, що коли справа доходить до загрози виживанню, то всі гарні слова про моральність ідуть геть; найбільше вражає прямота і різкість Сашка у висловлюваннях. Він чітко озвучив незручну правду про те, що на практиці люди часто поводяться егоїстично і жорстоко)Проблемний діалог

Номер слайду 10

Дослідження-моделювання. УЯВІТЬ, ЩО БЕРЕТЕ УЧАСТЬ У ДИСКУСІЇ, ОРГАНІЗОВАНІЙ АДМІРАЛОМ ОКСЕНИКОМ: Поміркуйте, чому люди вважають себе інакшими, не подібними до тварин?Які аргументи на користь відмінності людей від тварин ви могли би навести?

Номер слайду 11

Люди мають свідомість, самоусвідомлення та розум, тоді як тварини керуються переважно інстинктами. Ми можемо аналізувати і планувати свої дії. Люди володіють мовою - можуть не лише спілкуватися, а й висловлювати абстрактні ідеї та поняття. Це відрізняє нас від тваринного світу. Люди створюють культуру - літературу, мистецтво, науку, технології. Жоден вид тварин не здатен до такої креативності і творчості. Люди мають моральність - усвідомлення добра і зла, справедливості, обов’язку. Ми ставимо собі моральні цілі і обмеження. Люди можуть ставити мету і йти до неї роками чи всє життя. Тварини живуть сьогоденням. Підсумуймо. Отже, свідомість, мова, культура, моральність і цілеспрямованість - ось що відрізняє людей і робить нас більшими за просту “тварину”.

Номер слайду 12

А що для вас означає «бути людяним»? Свою думку обґрунтуйте. Бути людяним - це проявляти співчуття, доброту і милосердя до будь-яких живих істот, незалежно від їхнього виду чи походження. Це визнавати цінність кожного життя і право на існування. Це ставитися до інших так, як хочеш, щоб ставилися до тебе. На жаль, на практиці люди часто зраджують ці принципи. Але я вважаю, що потрібно прагнути людяності, бо це робить нас кращими. ОТЖЕВправа «Внутрішній голос»

Номер слайду 13

Важливі нотатки Тема повістіОсновна думкаІдея. Проблематика. Розповідь про космічні пригоди двох винахідливих та відважних хлопців Мишка Неборака та Сашка Ненарока, які, шукаючи відповіді на багато питань і таємниць, залишаються людяними, заставляють читача задуматися над своїм призначенням на Землі і у ВсесвітіКожен на Землі доти Людина, допоки здатний на самопожертву, людяність, гуманність та співчуття. Добро і зло, війна і мир, роль наукових досягнень для людства, сім’я і родина, проблема вибору, людяність і жорстокість, дружбауславлення терпимості до відмінностей в людях, відданості справі, відповідальності та готовності прийти на допомогу, жертвуючи собою.

Номер слайду 14

Обери смайлик. Я прочитав/ла твір і сьогодні гарно працював/ла. Я знаю зміст повісті, але міг/могла би працювати краще. Я не прочитав/ла твір, але уважно слідкував/ла за ходом уроку і все зрозумів/ла. Самооцінювання:оціни свою роботу на уроці

Номер слайду 15

Домашнє завдання:творча майстерня. Виконати завдання на вибір: Створити кодекс справжнього зореплавця. АБОНамалювати малюнок «Як я уявляю 2178 рік»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сівер Лілія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Попова Вікторія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
5 лютого
Переглядів
5570
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку