Презентація до уроку української мови в 10 класі на тему "Прислівник як частина мови. Правопис прислівників"

Про матеріал

У презентації вміщені схеми та таблиці для повторення теоретичного матеріалу про прислівник. Використано вправи з підручника для 10 класу закладів загальної середньої освіти. (Профільний рівень) · Автор: А.А.Ворон, В.А.Солопенко · Видавництво: "Освіта" · Рік -2018

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Прислівник. Розряди прислівників за значенням. Ступені порівняння прислівників. Правопис прислівників. Підготувала вчитель української мови та літератури Верхньостанівецького ЗЗСО І-ІІІ ст. Нашиба О. М.

Номер слайду 2

Прислівник – це самостійна незмінювана частина мови, що виражає: Ознаку дії: прийшов (коли?) увечері. Ознака предмета: піца (яка?) по-неаполітанськи. Ознака іншої ознаки: трохи праворуч (праворуч наскільки? трохи). Відповідає на запитання: Як? Де? Коли? Куди? Звідки? З якою метою? Чому?Морфологічні ознаки. Прислівник — це єдина з шести самостійних частин мови, що не змінюється ні за числами, ні за відмінками, не має ознак роду. Прислівники — це слова без закінчень, які мають властиві лише їм словотворчі суфікси -о, -е, -и, -у, -ому, -єму: лячно, добре, залюбки, згарячу, по-нашому, по-твоєму.

Номер слайду 3

427. Прочитайте речення. З’ясуйте, на що вказують виділені слова: а) на ознаку дії, б) на ознаку іншої ознаки, в) на ознаку предмета. Більше землю удобряй — будеш мати урожай. 2. Дорога додому — найкраща з доріг. 3. Одинокому дорога дуже довга (Нар. творчість).

Номер слайду 4

а) прості (одна основа): радісно, нескінченно, замолоду, раптом, наприкінці, по-новому;б) складні (дві основи одним словом):  власноручно, босоніж, насамперед, обабіч, нашвикуруч, віч-на-віч, всього-на-всього;в) складені (пишуться двома і більше словами): кінець кінцем, одним одно, сам на сам, раз у раз, все одно. За будовою прислівники бувають:

Номер слайду 5

Це:прислівники місця (там, тут, скрізь, куди, де, звідки, звідти, скрізь, всюди);часу (коли, доки, доти, тоді, поки, іноді, інколи, завжди, тепер, потім);причини (тому, чому);способу дії (якось, однак, ледве, так, як, усяк, однак). За походженням прислівники: ПервинніВторинніДо первинних прислівників належить незначна частина прислівників, які утворилися так давно, що зараз навіть важко установити первісну форму. Близько 80 Всі решта похідні прислівники

Номер слайду 6

Прислівник у реченні пов'язується:з дієсловом, виконуючи роль обставини дії: Дорога все глибше (як?) врізалась в ущелину, зверху (звідки?), зі скель, покапувало.з прикметником або іншим прислівником, слугуючи для вираження ознаки якості в ролі обставини міри, ступеня: Ось зовсім (наскільки?) близько з води вихопилась гостра скеля.з іменником, виконуючи роль неузгодженого означення: Карлос вибрав шлях (який?) направо, Гвідо вибрав шлях (який?) наліво. Менш типовою для прислівника є роль присудка в односкладовому реченні: Тихо, пустельно, мов на краю світу.

Номер слайду 7

Творення прислівників Прислівники утворюються від :Іменників: зима - узимку. Прикметників: останній – востаннєЧислівників: троє – утроєЗайменників: твій – по – твоєму. Дієслів: не хотіти – нехотя. Прислівників: коли – відколи. Складання основ повнозначних слів – права рука - праворуч

Номер слайду 8

Способи творення прислівників різні. Префіксальний: коли –> будь-коли; гарно –> прегарно; достатньо –> недостатньо. Суфіксальний: вірно –> вірненько; три –> тричі. Префіксально-суфіксальний: низ –> знизу;наш –> по-нашому;лівий –> зліва. Перехід з інших частин мови: жаль (ім.) –> жаль.(присл.); шкода (ім.) –> шкода (присл.). Складання слів однакових або протилежних за значенням: ледве-ледве; тишком-нишком; більш-менш. Злиття основ слів: босі ноги –> босоніж; пан і брат –> запанібрата; не сам хотів –> несамохіть; ходити мимо –> мимохідь. Походження деяких прислівників важко пояснити (наприклад, заздалегідь).

Номер слайду 9

Означальні прислівники. Розряд. Що характери-зують?На яке питання відповідають?Приклади. Якісно – означальніДію або стан за якістю. Як?Спокійно, добре, швидко, високо. Кількісно – означальніДію, стан чи однаку щодо кількості та міри вияву. Скільки?Наскільки?Якою мірою?Як багато?Трохи,дуже,занадто, двічіПрислівники способу діїСпосіб дії чи виявлення ознаки. Як? Яким способом?Напам`ять,уголос,По - братньому

Номер слайду 10

Обставинні прислівники. Розряди. Що характери-зують?На яке питання відповідають?Приклади. Прислівникичасу. Час перебігу дії, її тривалість. Коли? Доки?Відколи?Сьогодні, давно, коли - небудь Прислівники місця. Місце, напрямок діїДе? Куди?Звідки?Тут, униз, де – не – де. Прислівникипричини. Прислівники мети. Причину діїМету діїЧому? Через що?З якої причини?Навіщо?Для чого?З якою метою?Ненароком,згарячу,мимоволіНавмисне,наперекір, напоказ

Номер слайду 11

Розрізняй!Прислівники та сполучення інших частин мови{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}Словосполучення з прислівниками. Словосполучення з іншими частинами мови. Звернути набік. Повернутися на бік (іменник з прийменником. Зробити по-моєму. Ходити по моєму подвір’ю (займенник з прийменником)Прийти втретєПостукати в третє вікно(числівник з прийменником)Озирнутися навколо. Гуляти навколо озера (іменник з прийменником)Зустрітися востаннєВ останнє літо перед випуском помандрував у Карпати (прикметник)Вивчити напам’ять. Подарувати книгу на пам’ять (іменник з прийменником)Ми теж збираємось на екскурсію. Він не міг відповісти на те ж запитання, що і я. (займенник з часткою)

Номер слайду 12

у тих випадках, коли маємо прийменник з іменником, між ними можна вставити залежне від іменника слово — означення (підійшли до самої гори); коли ж після прийменника стоїть прикметник, числівник чи займенник, а після них — іменник, слова між прийменником та іменником можна вилучити (Поселили в нічию хатину – Поселили в хатину). У реченнях із прислівниками внести такі зміни неможливо. Зверніть увагу!

Номер слайду 13

434 Спишіть, розкриваючи дужки. З трьома парами словосполучень складіть речення. Здійсніть взаємоперевірку робіт. Читати (в)голос, вслухатися (в)голос; поговоримо (в)день, (в)день народження; зробити (по)своєму, (по)своєму подвір’ю; (по)казахському степу, говорили (по)казахському; (по)перше, прочитай, (по)друге, перекажи; (по)друге листопада; (по)старому шляху, працюємо (по)старому; (по)вашому не буде, (по)вашому одягу; поклав (з)боку, повертався (з)боку (на)бік.

Номер слайду 14

Вищий. Найвищий. Лише якісно-означальні прислівники (вони утворилися від якісних прикметників) можуть мати ступені порівняння

Номер слайду 15

Не творять ступенів порівняння прислівники з префіксами пре-, за-, суфіксами -ень-, -есеньк-: препогано, забагато, тепленько, тихесенько. Значення вищого ступеня можна посилити словами значно, набагато, куди, трохи: значно лівіше, набагато краще, куди глибше, трохи пізніше. Значення найвищого ступеня можна посилити префіксами як-, що:  якнайкраще, щонайглибше. Зверніть увагу!

Номер слайду 16

Номер слайду 17

І . До поданих слів доберіть синоніми й утворіть від них форми вищогоступеня порівняння. Зразок. Неголосно — тихо, тихіше, менш тихо, ще тихіше. Недалеко, настирно, радісно, невесело, неквапливо, неподалік,безстрашно.ІІ. До поданих слів доберіть антоніми й утворіть від них форми найвищого ступеня порівняння. Зразок. Сумно — весело, найвеселіше, якнайвеселіше, найбільш весело. Добре, легко, вузько, багато, близько, повільно, високо, недбало,дешево.430

Номер слайду 18

432 Відредагуйте текст і запишіть. Сама найболючіша проблема сьогодення — проблема екології. Людство якнайблизькіше підійшло до тієї межі, коли результати недбалого господарювання можуть знищити життя на планеті! Усе більш частіше засоби масової інформації переповнюються новинами про техногенні катастрофи, природні катаклізми. Природа не прощає прорахунків — помста їй якщонайнебезпечніша. Завжди пам’ятаймо про це і більш наполегливіше шукаймо вихід з глухого кута (З учнівського твору).

Номер слайду 19

Правопис –и або –і в кінці прислівників{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}-и-іпісля г, к, х: навкруги, заввишки, верхи;після букв, що позначають тверді приголосні: навпроти, усюди.у прислівниках із префіксом по-: по-людськи, по-сусідськи. Зверни увагу!Запам'ятай правопис прислівників: безвісти, восени, почасти.після букв, що позначають м'які або пом'якшені приголосні: назирці, насправді, по-латині; після ж, ч (крім прислівників із префіксом по-): насторожі, позаочі, тричі.

Номер слайду 20

Вправа Безвіст…, увечер…, угор…, взнак…, вкуп…, восен…, врешт…, усередин…, довол…, догор…, опівдн…, опівноч…, зсередин…, навік…, заран…, напровесн…, навскос…, віднин…. Запишіть, вставляючи замість крапок и та і

Номер слайду 21

Не з прислівниками

Номер слайду 22

Ні з прислівниками

Номер слайду 23

-Н- чи –нн- в прислівниках{93296810-A885-4 BE3-A3 E7-6 D5 BEEA58 F35}-Н- –НН- У прислівниках, утворених від прикметників з однією н чи дієприкметників:по-качиному,шалено, зелено, приховано. У прислівниках, утворених від прикметників з двома н: по-осінньому, страшенно. У прислівниках зрання, спросоння, навмання, попідвіконню, попідтинню

Номер слайду 24

435 Запишіть подані словосполучення в три колонки:із прислівниками, що пишуться разом; із прислівниками, що пишуть-ся через дефіс; із прислівниками, що пишуться окремо. Оздобив (аби)як, відповів (по)англійському, в’їхав (з)розгону,(одним)одна залишилася, усвідомив (давним)давно, згорнув (у)четверо,(рано)вранці прокинувся, говорили (на)одинці, думав (на)самоті,знайдеш (будь)де, приїде (після)завтра, стали плечем(до)плеча, вибо-рювали пліч (о)пліч, тьохкають день (при)дні, (чим)скоріш повідомте.

pptx
Додано
11 березня
Переглядів
784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку