Прикметникова країна
Тема дослідження: Закріплення знань про прикметник як частину мови.
Мета дослідження: дізнатися якомога більше про прикметник, його зна-
чення в мовленні, правильної записувати, прагнення удосконалювати
свої знання, виховувати любов до рідної мови.
Завдання дослідження: збір інформації щодо використання прикметни-
ків у усному, писемному і зв’язному мовленні; формувати соціальну
компетентність; вчити спільно визначати види діяльності, планувати,
розробляти, реалізувати дослідження, брати на себе відпоідальність за
прийняття рішень та їх виконання.
Тип дослідження: пошуковий
Обладнання: ілюстрації весняних квітів, динамічна таблиця « Прикмет-
ник», прислів’я, загадки, народні прикмети, ребуси, запис весняного
співу пташок ( диск).
Форма уроку: урок – дослідження
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Любі, діти! У наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотиваційний етап.
( До дошки виходять учні в українських костюмах)
Будем рідну мову
Дружно ми вивчати
Розберемо кожне слово,
Щоб її нам добре знати
Бо вона така чарівна,
Мелодійно так звучить.
Поміж мовами царівна
Як без неї в світі жить?!
Тож вивчайте рідну мову.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ.
Вчитель: У гаю, на лузі, в полі –
Скільки там квіток!
Ми нарвали їх доволі
Потім посідали в полі
Щоб сплести вінок.
Розповідь:
Український вінок – не просто окраса, а оберіг « знахар душі», бо в нього є чарівна сила, що біль знімає, волосся береже. Звичай плести віночок прийшов до нас із давнини. Дівчаткам, яким минуло 6 років, плели вінок із 7 квіток. І ми вплітатимемо до віночка по одній квіточці, виконуючи завдання. Хто найшвидше і правильно виконає всі завдання, той найшвидше сплете віночок.
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Пропоную план уроку:
1. Обговорення у класі важливість проблеми.
Ми опрацювали тему « Прикметник». На попередніх уроках ви одер-жали завдання і провели велику дослідницьку роботу. Сьогодні ви будете захищати свої дослідження.
2.Висловимо пропозиції щодо представлення результату.
Кожна група готова показати свої дослідження?
3. Визначимо джерела потрібної інформації і зберемо необхідний ма-теріал.
-Хто допомагав вам при зборі інформації?
4.Об’єднаємось в творчі групи. Розподілимо обов’язки між учасниками.
5. Продемонструємо результати дослідження і оцінимо роботу їх учас-ників.
- Готові! Тоді починаймо!
ІІІ. Основна частина уроку.
- Перша квіточка яку ми вплетемо у віночок, - це яблуневий цвіт – символ материнської любові.
Звіт 1 групи:
Спікер: Наша група працювала із загадками і народними прикметами. Учасники групи приготували завдання. А слова – відгадки запишіть.
а) відгадайте загадки:
- До якої частини мови належать слова – відгадки?
- На які питання відповідають?
( на динамічній таблиці відкрити листочки із відповідними записами).
Який? Яка? Яке? Які?
б) Гра « Збери листочки»
Учень: А ще ми приготували гру. На листочках записано по одному слову. Потрібно скласти народну прикмету і записати
Чим лютіша тепліше літо, зима тим
(Чим тепліше літо, тим лютіша зима).
- Як ви його розумієте?
- Знайдіть прикметники.
- До слова люта доберіть прикметники – синоніми.
( Відкрити на динамічній таблиці )
Спікер: Наші завдання закінчилися. Чи можемо ми вплести квіточку у віночок? Дякуємо!
Звіт ІІ групи:
Вчитель: У віночок ми будемо вплітати ромашку, бо вона дає не тільки доброту і ніжність, а й здоров’я.
Спікер: Наша група готувала прислів’я і ребуси. Перша гра – це голово-ломка. Потрібно переставити кубики так, щоб числа стояли по порядку.
а) Потім на гранях прочитайте прислів’я.
1 5 2 4 3
Малого запрягай коня великого хвали,
( Малого коня хвали, великого запрягай)
- Як ви розумієте цей вислів?
- Знайдіть прикметники.
- Що ми можемо про них сказати?
( Розкриваємо листок на динамічній таблиці
б) - Ми ще підготували ребуси.
1) , ,
сом ( М'ясо)
2)
( малюнок)
Мол око (молоко)
- З іменника утворіть прикметник.
- В якому числі стоїть прикметник?
- Поставте його у множину.
- Складіть з ним словосполучення і запишіть.
( м’ясний відділ, м’ясна лавка, м’ясний рулет)
(молочна каша, молочний кисіль, молочний продукт).
( Відкрити на динамічній таблиці )
Спікер: Чи можемо ми вплести квіточку у віночок? Дякуємо!
Звіт ІІІ групи:
Вчитель: А зараз ми будемо уплітати у віночок барвінок. Його вважають символом життя. Ним прикрашають святковий стіл, хліб, хату.
Спікер: Ми підготували гру « Хто швидше» і скоромовки. Потрібно до кожного іменника дописати всі можливі варіанти прикметників. Члени групи роздають по слову і перевіряють правильність написання .
а) Гра « Хто швидше»
- Якого роду прикметники?
( Відкрити на динамічній таблиці )
- Як визначити рід прикметників?
- З якою частиною мови пов'язаний прикметник у реченні?
( Відкрити на динамічній таблиці )
- За якими ознаками характеризується прикметник?
( відкрити на динамічній таблиці
б) Скоромовки
- А ще ми підготували скоромовки. Знайдіть у них прикметники і ска-жіть в якому значенні вони вжиті?
Улянку не пуска.
( Відкрити на динамічній таблиці )
Спікер: Чи можемо ми вплести у віночок квіточку? Дякуємо!
Хвилинка відпочинку.
( Звучить щебет птахів)
Закрийте очі, уявіть що ви на природі. Ви слухаєте голоси природи, спів птахів. Ви стоїте босі на шовковій травичці, вона приємно лоскоче вам ноги. Уявіть себе пташечкою. Ви весело літаєте з гілки на гілку. Бачите, як гарно навкруги. Над вами велике голубе небо. Вам дуже легко і приємно. Уявіть себе маленькою-маленькою комашечкою. Ви непомітно вибрались на стебельце травинки і вітерець вас безтурботно гойдає. А тепер повертаймося в клас. Хай це приємне відчуття залишиться з вами і надалі.
- Які прикметники ви почули і запам’ятали?
- А за вашу уважність вплетемо у віночок волошку – символ краси і величі неба.
Звіт ІV групи:
Вчитель: А зараз ми вплетемо у віночок гроно калини. Воно є символом України та дівочої вроди.
Спікер: Ми підготували вам жарт. А ви:
- Знайдіть правильні відповіді.
- Випишіть прикметники, поставте до них питання.
Жартівливі поради ледарю
Спікер: Чи можемо ми вплести гроно калини у віночок? Дякуємо! Ми його розмістимо по центру.
Звіт V групи:
Вчитель: А зараз до віночка ми вплетемо мак – символ боротьби українського народу за волю. Кожна українська родина втрачала когось рідного у борні і зацвіла пролита кров макового цвіту у віночку.
Спікер: Наша група приготувала гру « Знайди зашифроване слово». Виходите до дошки, називаєте слово, пояснюєте правопис.Знайдіть прикметники.
- Із слова калина утворіть прикметник. Складіть із ним речення.
( Калиновий чай дуже корисно пити від простуди).
- Визначте граматичну основу речення.
- Яким членом речення є прикметник?
( Відкрити на динамічній таблиці
Спікер: Чи дозволите нам вплести квіточку у віночок? Дякуємо!
ІV. Підбиття підсумків.
а)- Ось ми і закінчили плести український віночок. Подивіться який він у нас вийшов красивий і барвистий.А ще щоб наш віночок був і міцний проведемо бліц – опитування « Журналісти».
( Учні один одному ставлять питання)
б) Яка роль прикметників у тексті?
в) Що навчив нас цей урок?
V. Домашнє завдання.
10.Якої форми м’яч?