“Слово о полку Ігоревім” Гомер «Іліада» «Пісня про Роланда» Б. Брехт «Матінка Кураж та її діти» Г. Аполлінер «Зарізана голубка і водограй» Е. М. Ремарк «Три товариші» Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» О. Довженко «Україна в огні» С. Алексієвич «Цинкові хлопчики» В. Шкляр «Чорне сонце» Є. Положій «Іловайськ»
* презентувати віхи життя й творчості Пауля Целана; * розкрити особливості модерністського зображення трагедії Голокосту в поезії «Фуга смерті»; * розвивати комунікативні, творчі навички, життєві компетенції учнів; * удосконалювати в учнів уміння й навички ідейно-художнього аналізу поетичного твору, навички усного мовлення; *актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; *формувати вміння знаходити певну інформацію та представляти її; * виховувати високі моральні якості, почуття національної свідомості, гуманізму, толерантності, негативне ставлення до війни.
Голокост (гр. спалений цілком) — загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) під час систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхніми підручними в Німеччині та на окупованих нею територіях протягом 1933— 1945 рр. Фуга – поліфонічний (багатоголосий) твір, який експонує одну, або кілька тем почергово у всіх голосах. Модернізм – загальна назва нових течій кінця ХІХ - початку ХХ ст. нереалістичного спрямування, що виникли як заперечення традиційних форм минулого. Верлібр – вільний вірш без рими і розмірів з довільним чергуванням рядків різної довжини.
Як люди, котрі насолоджувалися музикою Баха та Генделя, могли розстрілювати немовлят? Макс Фріш У Бабиному Яру тільки за один день 29 вересня 1941р. було знищено 33 711 євреїв. З 9 на 10 листопада 1938 р. влада організува- ла єврейський погром “кришталева ніч”, коли було розбито й розграбовано єврей- ські крамниці, аптеки, жертвами якого стали десятки тисяч осіб. За роки Голокосту у світі загинуло 6 млн. євреїв, в Україні - 1,4 млн.
У таборах смерті не було бараків для ув’язнених, які існували в концентраційних таборах. Ув’язнених, які прибували на залізничні станції, під поводом приведення себе в порядок направляли в душові, т.т. газові камери. Подавали отруйний газ “ циклон В”, і через 5 хвилин 2 тис. осіб ставали мертвими. Найбільше відпрацьована технологія знищення була в таборі Освенцім, де за добу знищувалося 12 тис. осіб. У таких таборах за роки їх існування загинуло 2,5 млн. євреїв.
Українською мовою видатного уродженця Чернівців перекладали М. Бажан, В. Стус, М. Новікова, М. Білорусець, П. Рихло та інші. У 1992 році в Чернівцях споруджено пам'ятник Паулю Целану, автор-скульптор якого Іван Салевич. А чернівецька поетеса Тамара Северюк присвятила поету вірш “Нота” Народився на схід натхненний, А душа під прицілами йшла. Око мороку. Хвилі Сени. Чужини незлюбива мла. Гостро молодість безтуманну Перерізав печалей ріст. Ледь на устоньках сніг розтанув Руки долі гойднули міст… Серед білого дня зелений В Чернівцях проломивсь туман Розімкнулися хвилі Сени І зімкнулись: Целан… Целан…
У багатьох таборах існували сформовані з в'язнів музичні капели. Їм наказували грати т.зв. "Танго смерті", яке повинно було звучати під час маршів і тортур, при стратах і копанні могил. Водночас у їхньому світлі стає зрозумілим, чому ранній ПИСАТИ ВІРШІ ПІСЛЯ ОСВЕНЦІМА НЕМОЖЛИВО. Т. В. АДОРНО У багатьох таборах існували сформовані з в'язнів музичні капели. Їм наказували грати т. зв. "Танго смерті", яке повинно було звучати під час маршів і тортур, при стратах і копанні могил.
Головний мотив: «молоко світання» - це образ початку дня – тихого ранку, за яким постає новий день, сповнений надій. «Чорне молоко світання – образ безкінечної туги, болю і смутку, приреченості долі, з якої немає виходу». Мотив приреченості долі: «Ми копаємо могили в повітрі, де лежати не буде тісно…»; «Він дарує нам могилу в повітрі»; «Глибше лопатами рийте ви перші ви другі грайте далі до танцю…». Мотив ворожої сили: «Один чоловік живе в хаті/ він зі зміями грає… і велить копати могилу – грати до танцю».
Завдання: визначити образи та охарактеризувати їх цитатами із тексту. КОМЕНДАНТ – загадковий володар табірного світу. Він зображується «як проста людина», без реалій й уніформи, без імені й зовнішності». Єдина деталь його портрета — блакитні очі – свідчить про приналежність до «вищої арійської раси», яка дає право йому знищувати «неповноцінні раси», серед яких була і єврейська. Так само описуються і його дії: “… він зі зміями грає він пише він пише коли темніє в Німеччині твоя золотиста коса Маргарито він пише це й з хати виходить і зорі блищать і свистить він на псів Свистить на євреїв своїх і велить копати могилу в землі і грати до танцю наказує нам ”.
Завдання. З якою метою автор увів у свій твір образи Маргарити й Суламіф? Про що свідчать рядки: Проблема рівноцінності двох великих культур окреслюється у вірші місткою паралеллю, в якій водночас порівнюються й протиставляються образи Маргарити й Суламіф – двох уособлень жіночого кохання, двох натхненних поетичних створінь німецького та єврейського духу, отже, двох символів відповідних національних культур. “Твоя попеляста коса Суламіф” Суламіф – символ єврейської жінки, із Біблії – кохана царя Соломона, оспівується в “Пісні пісень”. Попелясте волосся сприймається як метафора сивини, котре отримували єврейські жінки під час Геноциду, а в буквальному значенні як попіл, на який в крематоріях перетворювалися євреї. Перед нами постає трагедія єврейського народу за часів гітлерівських репресій. “Твоя золотиста коса Маргарито” Маргарита – улюблений образ німецької літератури, символ краси, жіночності, кохання. Маргарита є ремінісценцією з “Фауста” Й. Гете. Антитеза кольору жіночого волосся стверджує цінність однієї нації та знищення іншого народу. Золотокоса Маргарита з листів начальника табору асоціюється з Ґретхен – героїнею з "Фауста". Завдяки цьому її образ виростає у символ німецької жінки.
Завдання: скласти таблицю-схему прикладів контрастів Комендант - володар табору Покірливі в’язні Жорстокість Гуманізм Варварство Милосердя Звірство Людяність Безсердечний вбивця Романтичний закоханий Попеляста коса Суламіф Золотокоса Маргарита Садизм Сентиментальність Німецька музика Єврейські музиканти Пам’ять Забуття Смерть Життя
Своїм батькам Пауль Целан присвятив Осокоре, ти в пітьмі сивієш. Моя мати сивини не знала. Зелено, купаво на Вкраїні. Моя світла мати не вернулась. Хмаро, ти наповнюєш криниці. Моя тиха мати гірко плаче. Зірко, ти снуєш вогнисту стрічку. Серце матері свинець пронизав. Двері, хто вас висадив із петель? Моя ніжна мати вже не прийде.
* На основі підібраного ілюстративного матеріалу створити колаж та виставочний стенд “Формула успіху Е. Хемінгуея” (роботу виконують дві групи учнів); * читаючи повість Е. Хемінгуея “Старий і море”, створити скарбничку найцікавіших висловів письменника; * за бажанням учня створити схему сюжету до повісті “Старий і море”.
1. Гузь, О. О. Модерністське зображення трагедії Голокосту в поезії Пауля Целана “Фуга смерті”. 11 класу // Зарубіжна література в школах України, - 2005. - № 2. – С. 17 - 22. 2. Давиденко, Г. Й. Історія зарубіжної літератури ХХ століття : навчальний посібник / Г. Й. Давиденко, Г. М. Стрельчук, Н. І. Гричаник. - Київ : Центр учбової літератури, 2007. – 504 с. 3. Ковбасенко, Ю. І. Зарубіжна література (рівень стандарту) : підручник для 11 класу закладів середньої загальної освіти / Ю. І. Ковбасенко. – Київ : Літера ЛТД, 2019. – 256 с. 4. Методичні матеріали до уроків зарубіжної літератури в 11 класі / за заг. ред. Н. В. Химери. – Біла Церква : Олімп, 2019. – 282 с.