Робота біля дошки Запишіть речення. Підкресліть члени речення, назвіть частини мови. Визначте рід, число та відмінки іменників. Першим був не Господь і не геній. Першим був простий чоловік. Він ходив по землі зеленій і, між іншим, хлібину спік. Хлібом геній живився кожен, щоби розум його не погас. В.Симоненко.
Граматична розминка Прочитайте іменники. Поставивши до них питання, визначте, чим вони відрізняються. Дівчина, степ, вітер,хлопчик, хліб, тато, мама, хвиля,хлібороб, садок, пташка, котик, учні, яблуня, урожай . Проблемне запитання. Як ви думаєте: чому іменник відповідає саме на питання хто? що?
Чиста дошка 1.Як називається розділ науки про мову, який вивчає слова як частини мови? 2.Класи слів, які характеризуються спільними ознаками: загальним значенням; граматичним значенням; синтаксичною роллю…це … 3. Скільки в українській мові частин мови? 4.Скільки самостійних частин мови? 5. Скільки службових частин мови? 6. Яка частина мови не належить до частин мови? 7. Які частини мови є членами речення? 8. Які частини мови не відповідають на питання? 9. Назвіть самостійні частини мови. 10. Яка частина мови відповідає на питання хто? що?
Іменники з конкретним значенням називають предмети, явища, що пізнаються (сприймаються) безпосередньо органами чуттів. До цієї групи належать іменники, що є назвами: а) одиничних предметів – назви людей, тварин, рослин, предметів неорганічного світу (хлопець, заєць, квасоля, килим, річка); б) речовин, маси, матеріалу(молоко, повітря, полотно, деревина); в) простору чи часу (берег, слуга, степ, місяць, урок, година); г) власних назв (Петро, “Дніпро” (часопис), “Сонечко” (дитсадок), Київ).
Іменники з абстрактним значенням називають не власне предмети, а абстраговані, узагальнені властивості, дії, ознаки, процеси поза зв’язком з їхніми носіями чи виконавцями. До абстрактних належать іменники на позначення: а) якостей і властивостей(щирість, чорнота, ясність, патріотизм); б) психічних і фізичних станів(сон, тиша, страх, любов, непритомність); в) дій і процесів (біг, хід, горіння, приїзд, перемовини); г) понять етикету (вітання, прощання); г) наукових понять (діалектика, функція, модальність, сюжет).
Це цікаво! Чіткої межі між іменниками з конкретним та абстрактним значенням немає: іменники з конкретним значенням можуть набувати абстрактного значення, іменники з абстрактним значенням переходять у розряд іменників з конкретним значенням, наприклад: іменник берег у сполученні берег річки має конкретне значення, а в сполученні берег самоти – абстрактне.
Розподільний диктант Іменники – назви конкретні та абстрактні записати у дві колонки. Земля, мурашка, пісня, соловей, життя, рибина, натхнення, відкриття, личинка, жар-птиця, черевик, мікроб, інфузорія, троянда, колібрі, картина, дівчатко, зіронька, краб, богатир, Котигорошко, переможець, просьба, прикрість, натхнення, кілограм, метр.
Словниковий диктант Позначити орфограму “Велика буква у власних назвах”. (Л,л)еся (У,у)країнка, С,с)співуча (У,у)країнка, село Українка, (К,к)обзар на майдані, вірш з “(К,к)обзаря”, (М,м)ихайло (С,с)тарицький, картина (О,о)лександра (М,м)урашка “(П,п)охорон кошового”, (С,с)вітлана (Д,д)митрівна (К,к)ошова; розділ з (Б,б)іблії, (Б,б)іблійне оповідання, (Б,б)огоматір.
Ми дослідники! (робота в парах) Дібрати до іменників, що означають загальні назви, іменники - власні назви (4-5 прикладів). 1) Персонажі казок: ... 2) Сузір'я: ... 3) Європейські країни: ... 4) Східні країни:... 5) Острови (або півострови): ... 6) Моря: ... 7) Гори: ... 8) Вулиці: ... 9) Назви цукерок: ... 10) Марки автомобілів: ... Завдання: скласти речення з однорідними членами; з узагальнюваним словом після однорідних членів;