Презентація до уроку в шостому класі "Основні способи словотворення"

Про матеріал
Презентація до уроку в шостому класі "Основні способи словотворення" продовжує тему з розділу "Будова слова".
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Основні способи словотворення

Номер слайду 2

 Рубрика «Культура  мови» Запишіть пари слів. Розберіть їх за будовою. Чи суттєвими є відмінності в будові слів? Чи різниться значення наведених слів? Складіть речення з однією із поданих пар слів. Близький — ближній; витрати — втрати; дипломант — дипломат.

Номер слайду 3

 Рубрика «Культура  мови» Запишіть пари слів. Розберіть їх за будовою. Чи суттєвими є відмінності в будові слів? Чи різниться значення наведених слів? Складіть речення з однією із поданих пар слів. Близький — ближній; витрати — втрати; дипломант — дипломат.

Номер слайду 4

Інформаційна довідка  Близький — ближній: ці слова мають спільні та різні значення. Спільних значень два: 1) «розташований на невеликій відстані» (близька хата — ближня хата); 2) «який перебуває в прямих родинних стосунках з ким-небудь» (близька рідня — ближня рідня). Проте прикметник близький має ряд значень, яких не має ближній): 1) «невелика часова віддаленість» (сонце близьке до заходу); 2) «такий, який глибоко хвилює, безпосередньо стосується будь-кого» (близькі для матері проблеми її дітей);

Номер слайду 5

Інформаційна довідка витрати — втрати: ці іменники відрізняються значеннєвими відтінками; слово витрати (синонім затрати) вживають, коли йдеться про кошти, матеріальні цінності, витрачену енергію, робочу силу, працю тощо (грошові витрати, витрати капіталу, матеріальні і фінансові витрати). Слово втрати (синонім збитки) здебільшого вживають у контекстах, де повідомляється про заподіяну шкоду, марне витрачення чогось (незначні, великі втрати (збитки). Іменники з виразним конкретним значенням сполучаються тільки зі словом втрати: втрати робочого часу, урожаю, зерна тощо. Втрати вживаємо також стосовно осіб, здоров’я і под.: людські втрати, втрата зору, крові, працездатності.

Номер слайду 6

Інформаційна довідка  дипломант — дипломат: дипломантом називають особу, відзначену дипломом за видатні успіхи в якій-небудь галузі, переможця конкурсу.  Дипломати — службові особи, які мають урядові повноваження для здійснення офіційних відносин з іноземними державами.

Номер слайду 7

  Мовознавча вікторина Подумайте і дайте аргументовані відповіді на питання. Як утворилися назви днів тижня: неділя, понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця? Знайдіть складові частини цих слів. Чи однакові суфікси в словах м’ячик, зайчик, камінчик, ключик, кущик, стільчик, дощик, ткачик, хлопчик, пальчик?

Номер слайду 8

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}  Способи творення слів. Морфологічні Неморфологічні{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Префіксальний (творення похідних слів за допомоги префікса): писати — списати; зелень — прозелень. Перехід з однієї частини мови в іншу (черговий учитель – черговий запізнився)Суфіксальний (творення похідних слів додаванням суфікса): вірний — вірність; вік — вічний; крига — крижина. Злиття сполучень слів в одне слово:  мабуть (має бути),  добраніч (добра ніч)Суфіксально-префіксальний (творення похідних додаванням до твірної основи префікса і суфікса): дорога — подорожник; берег — прибережний. Безафіксний (творення нового слова без участі суфікса і префікса), великий — велич; відбирати — відбір; вигукувати — вигук. Осново- і словоскладання, абревіація (різні типи складання основ, унаслідок чого постають складні і складноскорочені слова): всюдихід, книгодрукування; місто-герой, салон-перукарня; спортзала, юннат, ВНЗ (вищий навчальний заклад)

Номер слайду 9

  Конструювання слів. Утворіть слова префіксальним способом. Запишіть їх. Поясніть правопис префікса  з- (с-, зі-). Ви- : кинути, нести, летіти;па- : росток, горб; з- (с-, зі-) : бігти, писати, гнати;не- : письменний, друг, згода;перед- : день, учора.

Номер слайду 10

  Коментоване письмо. Перепишіть записаний на дошці текст, прокоментуйте всі орфограми. Підкресліть слова, утворені префіксально-суфіксальним способом. Дув вітер, та ще й такий сильний, що каченя ледве посувалося вперед. Проти ночі воно дісталось якоїсь злиденної хатинки. Вона була така старезна, що ладна була впасти, тільки не вирішила ще, на який бік їй падати, і тому трималася. Каченя аж підхоплювало вітром — доводилося сідати на землю. А вітер дошкуляв. Що було йому робити? На щастя, воно помітило, що двері хатинки зіскочили з однієї завіси й висять криво, — крізь цю шпарину неважко шуснути всередину. Так каченя і вчинило (Г. К. Андерсен).

Номер слайду 11

Вибірковий диктант. Прочитайте уривок із казки Г. К. Андерсена. Поясніть відомі вам орфограми. Знайдіть слова із зменшувально-пестливими суфіксами. Розберіть ці слова за будовою. Чи є в тексті слова, утворені способом складання основ? Якщо так, скажіть, від яких слів вони утворені. У цій хатинці мешкала бабця - господиня з котом та куркою. Кота вона називала «синочком»; він умів вигинати спинку, нявчати, а коли його гладили проти шерсті, від нього навіть летіли іскри. У курки були маленькі, куценькі ніжки – ось їй і дали прізвисько «куцоніжка»; вона старанно несла яйця, і бабця любила її як доньку.(Г. К. Андерсен)

Номер слайду 12

Творче конструювання Складіть речення , у яких слова вчений, молоді, майбутнє виступали б різними частинами мови.

Номер слайду 13

  Інтерв'ю зі Знайком Що вивчає словотвір?Які ви знаєте засоби словотвору?Що таке твірне слово?Що називається твірною основою?Яке слово називається похідним?Яке значення для розвитку мови має словотвір?

Номер слайду 14

   Домашнє завдання1. Вивчити правила із §17.2. Завдання для допитливих: Дослідити, від якої значущої частини ( кореня чи основи) утворено слова переможець, землячка, водопровід.(12 балів).3. Вправа 133 (9 балів). 

pptx
Додано
31 травня 2019
Переглядів
1454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку