Повідомлення теми та мети уроку - Сьогодні ми розпочнемо вивчати новий розділ «Чарівний світ казки», в якому познайомимось з поняттям «чарівна казка», дізнаємось, які ознаки має казка, прочитаємо цікаву казку «Кирило Кожум’яка». Удосконалимо навички читання речень з різною інтонацією, вміння відповідати на запитання, аналізувати текст, робити висновки
Особливості казки чітка побудова: зачин, основна подія, кінцівка; трикратна повторюваність подій; вигадані події і явища, які сприймаються і переживаються як реальні, контрастне групування дійових осіб, вигадані істоти: Баба-Яга, Дракон, Змій-Горинич, Чудо-Юдо; чарівні предмети: яблуко, гуслі-самогуди, килим на якому літають, чобітки-скороходи, скатертина-самобранка, горнятка; героям допомагають звірі; несподівана кінцівка.
«Література в колі мистецтв». Розгляньте ілюстрацію Владислава Єрка до казки «Кирило Кожум’яка» на с. 39. Яким зображено героя? З чого видно, що Кожум’яка могутній? Яким зображено змія? Як художник дає зрозуміти, що герой перемагає змія? Які кольори вибрав митець, щоб передати цю мить бою? Чому? Чи збігається ваше бачення героя казки з образом, створеним художником? Поясніть свою думку.
Вправа «Продовж речення» Колись був у Києві князь, і була …. (в нього розумна та гарна дочка). І був тоді коло Києва… (змій). Щороку посилали цьому змієві дань: … (давали або парубка молодого, або дівчину). Послав князь свою … (дочку в дань змієві). Як вийде на Дніпро мочити кожі … (то не одну несе, а дванадцять).
Вправа «Продовж речення» Ось того чоловіка тільки мені … (й страшно). Князівна і взяла собі те на думку і думає … ( як їй вісточку додому подати і на волю до батька дістатись). От вона і написала до батька: … («Є тату, в Києві чоловік, на ймення Кирило, на прізвище Кожум’яка»). Написала , прив’язала під крильцем … (голубові та й випустила у вікно).
Вправа «Продовж речення» Голубок у небо полинув та й … (прилетів додому, до Києва). Покликав князь до себе … ( всю старшину). Ті як прийшли, як почали просити … (як стали навколішки та як заплакали, той сам Кожум’яка не витерпів, заплакав). От і почали вони битися - … (аж земля гуде). А Кирило його здоровенною булавою як улупить, то.. (так і вжене в землю)!
Вправа «Продовж речення» А змій, як вогонь горить, так йому жарко, - … (кинеться до Дніпра, щоб напитися, та вскочить у воду, щоб охолодитися трохи). А Кирило тим часом уже й … (обмотався знову коноплями і смолою обсмолився). А по горах, по схилах народ стоїть, - … (завмерли всі, руки зціпивши, ждуть, що воно буде)?! От Кирило, убивши змія … (визволив князівну й віддав князеві).