Презентація рекомендована для проведення уроку з історії України через інтеграцію з уроком української літератури. Супроводжується складанням інтелект-карти за роздатковим матеріалом (на вибір вчителя)
Гасло уроку. Хвала і сонцю й непогоді,Малій краплині у природі. Бо все це дарувала нам. Святая , мудрая Земля.І на поталу ворогам,ЇЇ ніколи не віддам.
Номер слайду 2
Девіз уроку. Щоб робота в нас кипіла, Працюємо – активно!Думаємо – оперативно!Сперечаємось – доказово!Творчо мислимо – обов'язково!
Номер слайду 3
Завдання наші такі: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати!
Номер слайду 4
Тема уроку. Розвиток української мови і літератури. Тарас Григорович Шевченко.
Номер слайду 5
Єпіграф уроку«У мові втілено все надбання її (національності) думки, її традиції, її історія, релігія, основа її життя, все її серце й душа. Позбавити народ мови – значить позбавити його єдиного вічного добра» Йоганн Гердер (німецький філософ)
Номер слайду 6
Очікуванні результати:маєте навчитися-характеризувати основні віхи формування нової української літератури та сучасної української літературної мови;-визначати особливості розвитку української літератури і формування сучасної української літературної мови ;-обгрунтовувати місце «Енеїди» І. Котляревського в становленні сучасної української літературної мови; та роль Т. Шевченка як творця української національної ідеї;-висловлювати судження про діяльність Г. Квітки – Основ’яненка, П. Гулага – Артемовського, Є Гребінки, П. Куліша, М. Гоголя ;-витлумачувати і доречно вживати терміни та поняття: «національна ідея», «романтизм», «реалізм», «сучасна українська мова», «нова українська мова»
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Чинники, які впливали на розвиток української культури Українські землі були поділені між двома державами: Росією та Австрією. Спрямування імперської політики на асиміляцію українців. Зростання потреби у кваліфікованих кадрах для виробництва. Українське національне відродженняІз середовища народу вийшли талановиті вчені, які працювали в різних галузях науки і мистецтва. З народу вийшов відомий діяч культури Т. Г. Шевченко, який підніс українську мову і літературу до найвищого рівня досконалості. Поширення думки, що українська мова є діалектом російської або польської мов. Українські вчені вважали українську мову самобутньою, рівноправною серед інших слов’янських мов.«Вимивання» високоосвічених українців із національного середовища Завдання Із наведених чинників визначте ті, що негативно чи позитивно впливали на розвиток української культури.
Номер слайду 11
Що визначило розвиток української літератури в І половині ХІХ ст. Робота в групах (& 12, пунк 1.)Завдання: прочитати відповідний текст, визначити ключові компоненти, які характеризують розвиток української літератури в І пол. ХІХ ст., записати на стікерах, розмістити на інтелект карті на дошці«Мовники» - перший та другий абзац тексту«Літератори» - третій абзац тексту«Освітяни» - четвертий абзац тексту (1-3 речення)«Культурологи» - четвертий абзац тексту (4 -6 речення)
Номер слайду 12
Кого вважають першими класиками нової української літератури. Робота в групах (& 12, пунк 2.)Завдання: прочитати відповідний текст, розпочати заповнення таблиці; групи презентують відповідних літераторів«Перші класики нової української літератури»«Мовники» - Г. Квітка – Основ’яненко «Літератори» - П. Гулак - Артемовський«Освітяни» - Євген Гребінка, «Руська трійця» «Культурологи» - Пантелеймон Куліш, Микола Гоголь{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Письменник Характеристика літературної творчостіТвори
Номер слайду 13
Чому з «Енеїдою» І. Котляревського пов'язують становлення сучасної української літературної мови Аналіз схеми «Іван Котляревський, «Енеїда»(підручник стр. 101)
Номер слайду 14
Які літературні твори Т. Шевченка сприяли формуванню української національної ідеїСловникова робота. Національна ідея – стратегічне бачення розвитку народу, держави, що спирається на спільні культурні традиції та цінності
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Робота з історичним джерелом. У чому ви вбачаєте роль Тараса Шевченка і його «Кобзаря» в історії нашої країни та української літератури ?Наукові записки: Серія “Історія”. Ірина Скакальська «ІСТОРІЯ У ТВОРЧІЙ СПАДЩИНІ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА»«Події останніх місяців та днів показали актуальність творів Тараса Шевченка. Ціною життя “Небесної сотні” ми отримали унікальний шанс – змінити країну. Проте у даний час зіштовхнулися із новою загрозою, яка є небезпечною для єдності, суверенітету і державності України. І тому як ніколи повинні згадувати і виконувати “Заповіт” Кобзаря. Не для одного покоління українців його філософські ідеї були закликом до боротьби за вільну Україну та за її єдність. Історики уже давно висловили думку про те, що художня спадщина поета, виступає історичним джерелом для вивчення минулого та прогнозування майбутнього суспільно-історичного розвитку…»
Номер слайду 17
Актуальність шевченкових слів особлива сьогодні, у час який переживає Україна. Саме антимосковськими ідеями насичена уся творчість поета: він скрізь бачить, що найбільше горя Україні та його народові принесла жорстока, люта, бездумна Москва. Тож недаром Т. Шевченко каже такі гіркі слова: “ Ляхи були, усе взяли, кров повипивали! А москалі і світ Божий в пута закували”. Але слід зазначити, що Кобзар, виражаючи ненависть до царизму й московських урядників, які розглядали українські землі частиною своєї держави, не переносив цієї ненависті на весь російський народ, на широкий загал.