MIHICTEPCTBО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ’ЯЗКУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.06.2008 м. Київ № 747
Відповідно до статті 11 Закону України “Про залізничний транспорт” з метою уточнення системи видимих і звукових сигналів для передачі вказівок щодо руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України та видів сигнальних приладів, за допомогою яких ці
сигнали подаються, Н А К А З У Ю:
1. Затвердити Інструкцію з сигналізації на залізницях України, що додається.
1.1. Інструкція з сигналізації є обов’язковою для застосування підприємствами і організаціями залізничного транспорту України.
1.2. Інструкція визначає систему видимих і звукових сигналів для передачі наказів та вказівок щодо руху поїздів і маневрової роботи, а також види сигнальних приладів, за допомогою яких ці сигнали подаються.
1.3. Виконання вимог сигналів, встановлених цією Інструкцією, забезпечує безперервність і безпеку руху поїздів і маневрової роботи.
ІІ. НОРМАТИВНІ ПОСИЛАННЯ
Інструкція з сигналізації на залізницях України (далі – Інструкція) розроблена відповідно до Закону України „Про залізничний транспорт”, Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом
Міністерства транспорту України від
20.12.96 № 411, зареєстрованим у
Міністерстві юстиції України 25.02.97 за № 50/1854 та ДСТУ 4183:2003 „Знаки
колійні та сигнальні, що їх застосовують на залізничному транспорті. Загальні технічні умови”.
IV. СИГНАЛИ
Сигнали призначені для забезпечення безпеки руху, а також для чіткої організації руху поїздів і маневрової роботи. За способом сприйняття сигнали підрозділяються на видимі та звукові.
4.1.1. Видимі сигнали виражаються кольором, формою, положенням і числом сигнальних показань. Для подання видимих сигналів служать сигнальні прилади – світлофори, диски, щити, ліхтарі, прапорці, сигнальні покажчики та сигнальні знаки.
![]() |
денні, що подаються у світлий час доби; для подання таких сигналів служать диски, щити, прапорці та сигнальні покажчики (стрілочні, колійного загородження та
гідравлічних колонок);
нічні, що подаються у темний час доби; такими сигналами служать вогні визначених кольорів у ручних і поїзних ліхтарях, ліхтарях на жердинах і сигнальних покажчиках.
Нічні сигнали повинні застосовуватись і в денний час під час туману, заметілі та інших несприятливих умов, коли видимість денних сигналів зупинки менше 1000м, сигналів зменшення швидкості – менше
400м, маневрових – менше 200м;
цілодобові, що подаються однаково у світлий і темний час доби; такими сигналами служать вогні світлофорів визначених кольорів, маршрутні та інші світлові покажчики, постійні знаки «Зменшення швидкості», тимчасові знаки «Зменшення швидкості» (зворотна сторона зеленого кольору), червоні диски із світловідбивачем для позначення хвоста вантажного поїзда, сигнальні покажчики та знаки.
У тунелях застосовуються тільки нічні або цілодобові сигнали.
ЗВУКОВІ СИГНАЛИ
Звукові сигнали подаються сполученням звуків різної тривалості та кількості. Значення їх удень і вночі одне й те саме. Для подання звукових сигналів використовуються свистки локомотивів, моторвагонних поїздів, спеціального самохідного рухомого складу, ручні свистки, духові ріжки, сирени, гудки і петарди.
Вибух петарди вимагає негайної зупинки.