¡ Основними обов'язками працівників залізничного транспорту є: задоволення потреб щодо перевезень пасажирів та вантажів при безумовному забезпеченні безпеки руху та збереження вантажів, що перевозяться, ефективне використання технічних засобів, дотримання вимог охорони праці та навколишнього природного середовища.
Кожний працівник, пов'язаний з рухом поїздів, несе в межах своїх обов'язків особисту відповідальність за виконання Правил технічної експлуатації, вимог охорони праці й безпеку руху.
Відповідальність за дотримання Правил працівниками залізничного транспорту покладається на керівників відповідних підрозділів. Порушення Правил працівниками залізничного транспорту тягне за собою відповідальність згідно з чинним законодавством.
¡ Кожний працівник залізничного транспорту зобов'язаний подавати сигнал зупинки поїзду чи маневруючому составу, а також вживати інших заходів для їх зупинки у випадках, які загрожують життю та здоров'ю людей або безпеці руху.
червоним розгорнутим прапорцем вдень і червоним вогнем ручного ліхтаря вночі – «Стій! Рух заборонено!»
¡ При відсутності вдень червоного прапорця, а вночі – ручного ліхтаря з червоним вогнем сигнали зупинки подаються: рухом по колу жовтого прапорця, руки чи якогонебудь предмета вдень і рухом по колу ліхтаря з вогнем будь-якого кольору вночі
¡ При виявленні несправностей споруд пристроїв чи пошкодження рухомого складу, які створюють загрозу безпеці руху, або забруднення навколишнього природного середовища, працівник повинен негайно вжити заходів для огородження небезпечного місця та усунення несправності.
¡ Сигнальна залізнична петарда - піротехнічний пристрій, що застосовується на залізничному транспорті для подачі звукового сигналу машиністу локомотива. Винайдено в 1841 році англійським винахідником Едуардом Альфредом Каупером.
¡ Залізнична петарда застосовується для: попередження або стоп-сигналу в густому тумані, коли є висока ймовірність не помітити світлові сигнали; попередження про зайняту ділянку шляху через інцидент або аварію; попередження про поточні термінові ремонтні роботи на лінії; при необхідності терміново зупинити поїзд, що наближається в надзвичайній Застосовуються по три штуки підряд, розташовуючись уздовж рейок з інтервалом в 20 метрів.
¡ Петарда встановлюється на головку рейки і спрацьовує в результаті наїзду на неї колісної пари рухомого складу. В результаті силового навантаження кришки петарди відбувається накіл капсул-запальників . В результаті їх спрацьовування запалюється пороховий заряд. Від вибуху заряду корпус петарди деформується і руйнується по шву закачування. Рівень звуку вибуху петарди - не менше 100 децибел.
¡ Вибух петарди вимагає негайної зупинки!
ввічливими й
люб'язними у спілкуванні з усіма особами, які користуються послугами залізничного транспорту, та одночасно вимагати від них виконання діючих на залізничному транспорті правил.
¡Працівники залізничного транспорту повинні утримувати у належному стані робоче місце та довірені їм технічні засоби.
¡ Працівники, для яких встановлені форма одягу та знаки розрізнення, повинні бути одягнені по формі у відповідності з Положенням про дисципліну працівників залізничного транспорту України.
¡ Кожний працівник залізничного транспорту
зобов'язаний дотримуватись вимог стандартів і метрологічних норм та правил, правил й інструкцій з охорони праці і пожежної безпеки, встановлених для роботи, яка ним виконується.
Відповідальність за виконання цих Правил та інструкцій
покладається на виконавців та керівників відповідних підрозділів.
Забороняється допускати на локомотиви, у кабіни управління моторвагонних поїздів, спеціального самохідного рухомого складу та інших рухомих одиниць, до сигналів, стрілок, апаратів, механізмів та інших пристроїв, які забезпечують безпеку руху поїздів, а також у приміщення, звідки здійснюється управління сигналами та цими пристроями, осіб, які не мають права доступу до них.
Працівники залізничного транспорту, які проходять у встановленому порядку стажування як другі особи, можуть допускатися до управління локомотивами, моторвагонними поїздами, спеціальним самохідним рухомим складом й іншими рухомими одиницями, сигналами, стрілками, апаратами й механізмами та іншими пристроями, пов'язаними із забезпеченням безпеки руху поїздів, тільки під наглядом і під особисту відповідальність працівників, які безпосередньо обслуговують ці пристрої.
Особи, які влаштовуються на роботу на залізничний транспорт на роботу, пов'язану з рухом поїздів, повинні пройти професійне навчання, а працівники локомотивних бригад і поїзні диспетчери, крім того, професійний відбір, витримати перевірку і в
майбутньому періодично перевірятися на знання:
- Правил технічної експлуатації залізниць
України (ПТЕ);
- Інструкції з сигналізації на залізницях
України (ІСИ);
- Інструкції з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях
України (ІРП);
- посадових інструкцій та інших документів, які встановлюють обов'язки працівників;
- правил та інструкцій з охорони праці;
- Положення про дисципліну працівників залізничного транспорту України. Усі інші працівники повинні знати загальні обов'язки працівників залізничного транспорту, передбачені цими ПТЕ, Правила та інструкції з охорони праці, посадові інструкції та інші документи, які встановлюють обов'язки працівників.
Працівники залізничного транспорту, на яких у порядку ущільнення робочого дня або суміщення професій покладається виконання додаткових обов'язків, пов'язаних з рухом поїздів, допускаються до цієї роботи тільки після перевірки їх знань відповідних правил та інструкцій.
Перелік посад і професій, для заняття яких працівники підлягають перевірці, передбаченій цим пунктом, обсяг знань для кожної посади (професії), порядок проведення перевірок при прийнятті на роботу та періодичних встановлюється Міністерством транспорту України.
Особи, які приймаються на залізничний транспорт на посади, пов'язані з рухом поїздів, повинні пройти медичний огляд для визначення придатності їх для виконання відповідної роботи.
Надалі періодичне медичне обстеження цих працівників проводиться відповідно до порядку, встановленого Державною адміністрацією залізничного транспорту України.
Особи, молодші 18 років, не допускаються до заняття посад та професій,
передбачених Переліком важких робіт і робіт із шкідливими і небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров'я України від 31 березня
1994 року N 46 ( z0176-94 ),
зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 липня 1994 року за N 176/385, безпосередньо пов'язаних з рухом поїздів.
Працівники залізничного транспорту повинні оберігати майно залізниці та вантажі, що перевозяться.
Не допускається виконання обов'язків працівниками залізничного транспорту, які перебувають у стані алкогольного, токсичного або наркотичного сп'яніння. Особи, виявлені у такому стані, негайно усуваються від роботи на них накладається дисциплінарне стягнення.