СВІТЛОФОРИ
Залізни́чний світлофо́р — пристрій для видимої сигналізації на залізницях, подає сигнали в будь-який час доби тільки світлом вогнів (а саме, кольором, миготінням, числом, розташуванням вогнів). Як правило, показання світлофора призначене для членів локомотивної бригади або для машиніста рухомого складу, а сам світлофор, за винятком локомотивного світлофора, є підлоговим пристроєм. Залізничні світлофори призначені для регулювання руху поїздів, маневрових составів, а також регулювання швидкості розпуску з сортувальної гірки. Також світлофори або додаткові світлові покажчики можуть інформувати машиніста про маршрут або якось ще конкретизувати показання. У зв'язку із загальною схожістю як за призначенням, так і по конструкції, до залізничних можна відносити і світлофори метрополітенів і легкорейкового транспорту.
Світлофори за призначенням підрозділяються на:
прикриття – для огородження місць перехрещень залізничних колій на одному рівні іншими залізничними коліями, трамвайними коліями і тролейбусними лініями, розвідних мостів і ділянок, які проходять з провідником; загороджувальні – вимагають зупинки в разі небезпеки для руху, що виникла на переїздах з черговим працівником, великих штучних спорудах і обвальних місцях, а також у разі огородження рухомого складу для огляду і ремонту вагонів на станційних коліях;
попереджувальні – попереджують про показання основного світлофору (вхідного, прохідного, загороджувального та прикриття); повторювальні – для повідомлення про показання вихідного, маршрутного і гіркового світлофорів, коли за місцевими умовами видимість основного світлофора не забезпечується;
локомотивні – для дозволу чи заборони поїзду прямувати перегоном з однієї блок-ділянки на іншу, а також попередження про показання світлофора, до якого наближається поїзд;
маневрові – дозволяють чи забороняють проведення маневрів;
гіркові – дозволяють чи забороняють розпуск вагонів з гірки.
Один світлофор може поєднувати декілька призначень (вхідний і вихідний, вихідний і маневровий тощо).
На ділянках, де зберігаються семафори, порядок їхнього застосування визначається Інструкцією з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України. Світлофори застосовуються лінзові і прожекторні ; вони підрозділяються на щоглові, карликові і такі, що встановлюються на містках і консолях.
Світлофори поділяються на такі, що: нормально горять; нормально не горять.
Світлофори повинні позначатися буквами або цифрами. На кожному перегоні прохідні світлофори автоматичного блокування нумеруються, починаючи від вхідного світлофора, при цьому світлофори непарного напрямку позначаються непарними числами (1, 3, 5...), а світлофори парного напрямку – парними (2, 4,
6...).
При обладнанні двоколійних дільниць двостороннім АБ до номера прохідного світлофора, встановленого для неправильного напрямку руху, додається римська цифра, яка означає номер колії.
Станційним світлофорам присвоюється літери “Н” або “Ч” в залежності від напрямку руху. На вихідних світлофорах додатково цифрою вказується номер колії, до якої відноситься світлофор, а на додаткових вхідних до основної літери додається літера „Д”.
У позначеннях маршрутних світлофорів до літери “Н” (“Ч”) додається літера “М”, до яких можуть додаватися цифри для позначення номеру колії. Маневровим світлофорам привласнюється літера “М” з парним порядковим номером у парній горловині станції та з непарним – у непарній горловині.
Світлофорам прикриття привласнюються літери “НП” або “ЧП”.
Загороджувальні світлофори, що використовуються для огородження рухомого складу на станційних коліях, позначаються літерами „НЗ” або „ЧЗ” та цифрами, які вказують номер колії.
Попереджувальні та повторювальні світлофори позначаються літерою „П” та літером основного світлофора.
Основні значення сигналів, що подаються світлофорами (незалежно від місця встановлення та призначення їх), такі:
один зелений вогонь – «Дозволяється рух із встановленою швидкістю»; один жовтий мигаючий вогонь –« Дозволяється рух із встановленою швидкістю; наступний світлофор відкритий і вимагає проходження його із зменшеною швидкістю»;
один жовтий вогонь – «Дозволяється рух з готовністю зупинитися; наступний світлофор закритий»;
два жовті вогні, з них верхній – мигаючий, – «Дозволяється проходження світлофора із зменшеною швидкістю; поїзд прямує з відхиленням по стрілочному переводу; наступний світлофор відкритий»;
два жовті вогні – «Дозволяється проходження світлофора із зменшеною швидкістю та готовністю зупинитися біля наступного світлофора; поїзд прямує з відхиленням по стрілочному переводу»;
один червоний вогонь – «Стій! Забороняється проїжджати сигнал»;
один місячно-білий вогонь – «Дозволяється проводити маневри»; один синій вогонь – «Забороняється проводити маневри».