Поезія – це особлива манера сприймати зовнішній світ. Гюстав Флобер Поета породжує не дар творчого вимислу, а дар одухотворення. Томас Манн
Номер слайду 2
ТЕМА: Шарль Бодлер – французький поет другої половини ХІХ ст., один із зачинателів символізму. Поетична збірка “Квіти зла”.
Номер слайду 3
Мета: - висвітлити життєвий і творчий шлях Бодлера, особливості його естетики, - визначити місце поета в літературному процесі кінця ХІХ – початку ХХ ст., його зв'язки з модернізмом та символізмом, - схарактеризувати книгу “Квіти зла” й проаналізувати окремі вірші з неї; - розвивати навички виразного читання, усного мовлення, аналізу тексту; - виховувати любов до Краси, до мистецтва слова.
Номер слайду 4
План Новаторський характер збірки “Квіти зла”. Аналіз вірша «Благословення» Окремі факти біографії Ш. Бодлера. Традиційність і своєрідність вирішення проблеми “поет і натовп” у поезії “Альбатрос”
Номер слайду 5
(1821-1867)
Номер слайду 6
Ставлення до поета у суспільстві Аморальний Небезпечний богохульник Анархіст Напівбожевільний Сповнений життям і думкою погляд Приємна людина
Номер слайду 7
Словникова робота: Модернізм - (від фр. - новітній, сучасний) - напрям у літературі та мистецтві, який починає формуватися на межі XIX-XX ст. і набуває розквіту у 10—40-і роки XX ст.
Номер слайду 8
Символізм Одна зі стильових течій модернізму, що виникла у Франції в 70-х pp. XIX ст., а в українській літературі поширилася на початку XX ст. Основною рисою символізму є те, що конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ.
Номер слайду 9
Коли з'являється поет на цьому світі, Його родителька від розпачу й журби На Бога кидає прокльони ядовиті, І співчутливо Бог приймає ті клятьби: Чом народила я цей поглум? Чи не краще На світ спровадити гадюк ціле кубло? Будь прокляте моє кохання негодяще І лоно трепетне, що блазня зачало! Благословення
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Уже за назвами цих циклів ми можемо визначити, що у збірці йдеться про блукання у світі зла в пошуках ідеалу стражденної душі, яка підіймається на бунт і зрештою гине.
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Висновок: Збірка «Квіти зла» Ш. Бодлера відкрила нову сторінку світової поезії. Бодлер вперше поставив проблему співвідношення дійсності й ідеалу в залежність від розуміння прекрасного самою творчою особистістю. Завдання мистецтва він убачав у тому, щоб відтворити боротьбу добра і зла, яка відбувається в душі людини. Прояви добра і зла, «внутрішнього пекла» і «сучасної краси» є провідними мотивами збірки.
Номер слайду 17
Традиційність і своєрідність вирішення проблеми “поет і натовп” у поезії “Альбатрос”
Номер слайду 18
Номер слайду 19
Номер слайду 20
Номер слайду 21
Композиційна єдність твору досягається за допомогою центрального образу альбатроса Альбатрос втратив міць, крило схоже на поламане весло – жертва насилля Поет не знаходить розуміння серед людей і тому не може злетіти думкою, а «волочить… крила велетня по землі» Як поступово змінюється сприйняття образу? Переростає у романтичний образ-символ поета і його долі у людському вирі життя Що ми бачимо на першому плані?
Номер слайду 22
Установіть відповідність між образами сонета “Альбатрос” та їх символічним змістом: А. Альбатрос 1. Людська доля Б. Моряки 2. Життя В. Море 3. Життєві негаразди Г. Корабель, човен 4. Поет Д. Грім,гроза, блискавка 5. Натовп
Номер слайду 23
А. Альбатрос 4. Поет Б. Моряки 5. Натовп В. Море 2. Життя Г. Корабель, човен 1. Людська доля Д. Грім,гроза, блискавка 3. Життєві негаразди
Номер слайду 24
“Альбатрос” Вірш побудований за принципом антитези:
Номер слайду 25
ЧИМ РІЗНИТЬСЯ АЛЬБАТРОС У НЕБІ І НА ПАЛУБІ? У НЕБІ НА ПАЛУБІ величний ясних висот владика велетень плавець повітряний пролітає приборкане крило знесилено ступає зборканий каліка незграбний і смішний кульгає Альбатрос - гордий і сильний птах, народжений для волі. В небі він почувається володарем, а на землі – блазнем.
Номер слайду 26
Який реальний і символічний план вірша? Альбатрос і матроси Альбатрос – образ-символ. У вірші протиставлені високе і низьке, небесне і земне, поезія і проза. Добро і зло – рушії життя. Символічний план Поет і натовп Реальний план
Номер слайду 27
Висновок В творчості Бодлера поєдналися романтичні та символічні елементи; Вірші збірки мають двопланову структуру, де на передньому плані зображені предмети, емпіричні явища, конкретні деталі, за якими прихована ідея, абстракція, що перетворює конкретні образи на символи; Автор утверджує велич людської душі, що прагне високого ідеалу, краси, духовності, а натовп не розуміє цих поривань – духовність беззахисна перед грубою реальністю
Номер слайду 28
Номер слайду 29
Бунтівник романтик король поетів денді самотній предтеча символізму великий поет дослідник природи зла митець-новатор «Асоціативний кущ»
Номер слайду 30
Домашнє завдання: Вивчити напам’ять вірш «Альбатрос» Написати твір-есе “Що я відкрив для себе, читаючи поезію Шарля Бодлера?”