Враховуючи смаки публіки, яка, сподіваюсь, жадібно накинеться на цю книгу, я спробував так перекласти старі звичаї мовою сучасності і так докладно розвинути характери і почуття моїх героїв, щоб сучасний читач не відчував ніякої утоми від сухого зображення неприкрашеної старовини. В. Скотт
Історичний роман – великий за обсягом та складний за побудовою епічний твір, присвячений подіям минулого, від яких нас відокремлює значний проміжок часу. Історичний роман будується на фактах, документах, на народній пам’яті про давні події та їх учасників. Героями історичного роману можуть бути як реальні особи, так і персонажі, створені уявою письменника. В історичному романі важливим є історичний і місцевий колорит, які передають загальну атмосферу подій та особливості життя людей у ті часи.
СВОЄРІДНІСТЬ ІСТОРИЧНИХ РОМАНІВ В. СКОТТА Сюжет Поєднання історичних фактів з художнім вимислом. Широка панорама життя минулих віків. Показ історії через долі окремих людей. Герої Історичні особи і вигадані персонажі. Представники різних соціальних класів, вищих і нижчих верств суспільства. Немає поділу на позитивних і негативних героїв. Конфлікти Історичні конфлікти поєднуються з соціальними, національними, моральними. Історичний підхід Відображення дійсного ходу історичного процесу. Обумовленість подій і характерів соціально-історичними умовами. Історію показано в русі. Авторська позиція Автор об’єктивно відображає хід подій, але виражає свої думки через дещо ідеалізованих персонажів (поєднання реалізму та романтизму). Мова Стиль наближений до епохи, але мова сучасна, однак без “зворотів новітнього походження” (В. Скотт)
ОСНОВНІ СЮЖЕТНІ ЛІНІЇ РОМАНУ Історія кохання Айвенго і Ровени Політична: зображення боротьби за трон між королем Річардом Левове Серце та його братом принцом Джоном Викриття жорстокості звичаїв та забобонів середньовічної доби – красуня Ребека, яка стала жертвою переслідувань лицаря де Буагільбера Життя лісових розбійників
ІСТОРИЧНА ОСНОВА РОМАНУ “АЙВЕНГО” зображено епоху раннього Середньовіччя, події ХІІ ст.: в Англії утверджувалися феодальні відносини, завершувався процес закріпачення селян вторгненням норманів. Іноземні феодали, підкоривши країну, захопили кращі землі й почасти винищили, почасти змусили поступитися місцевих англосакських землевласників дія розпочинається з останніх років ХІІ ст. (приблизно 1194 р.) і пов’язана з поверненням короля Річарда І до Англії його боротьбою проти брата – принца Джона, який намагався захопити престол, - і свавільних феодалів.
ІСТОРИЧНІ ОСОБИ В РОМАНІ “АЙВЕНГО” Річард І Левине Серце (1157-1199) – англійський король (з 1189 р.) Учасник Третього Хрестового походу (1189-1192), який закінчився невдало. Повертаючись до Англії, потрапив у полон до австрійського герцога і звільнився лише тоді, коли сплатив викуп. Реальний король Річард був жорстоким і грубим. Він вчиняв блискучі, але непотрібні подвиги. Слава воїна була для нього вище за славу правителя. Однак у романі “Айвенго” письменник дещо ідеалізує Річарда, наслідуючи народні шотландські балади. У фольклорі Річард – втілення народної мрії про доступного, демократичного, справедливого і мудрого короля. В. Скотт теж звеличує свого героя, бо він сприяв об’єднанню англійської нації і виражав ідею визволення від засилля іноземних загарбників й утвердження сильної централізованої влади, мудрого правління.
ІСТОРИЧНІ ОСОБИ В РОМАНІ “АЙВЕНГО” Принц Джон (1167-1216) – англійський король (з 1199 р.). Зайняв престол після смерті свого брата Річарда І. Втратив більшу частину англійських володінь у Франції, за що його прозвали Безземельним. Своєю жорстокістю і утисками викликав невдоволення народу, лицарства й навіть феодалів, які відкрито повстали проти нього і змусили підписати в 1215 р. Велику хартію вольностей. У романі “Айвенго” принц Джон показаний хитрим, підлим, жорстоким і підступним. Якщо Річард І – ідеал народного короля, то принц Джон – втілення правителя, який суперечить народним інтересам.
ІСТОРИЧНІ ОСОБИ В РОМАНІ “АЙВЕНГО” Вільге́льм I Завойовник (Вільгельм Нормандський) — король Англії (з 1066 року), організатор і керівник нормандського завоювання Англії, один із видатних політичних діячів Європи XI століття. У 1066 р. Вільгельм заявив про свої права на англійську корону, хоча у нього не було кровних родичів серед англосаксонських королів. Проте у жовтні 1066 р. війська Вільгельма атакували англосаксів біля Гастінгса і у жорстокій битві розбили їх. Битва при Гастінгсі стала переломним моментом в нормандському завоюванні Англії. Влада нормандців опиралася на військову силу. Землі англосаксонської знаті конфіскувалися і передавалися у володіння північнофранцузьким лицарям і баронам.
ІСТОРИЧНІ ОСОБИ В РОМАНІ “АЙВЕНГО” Вільгельм ІІ (1070-1100) – англійський король, другий син Вільгельма І. По волі батька успадкував престол замість старшого брата Роберта. Був деспотичним і жорстоким. Застрелений під час полювання. Едуард ІІІ (1312-1377) – англійський король (з 1327 р.). Його домагання французької корони стали причиною Столітньої війни.
ПРЕДСТАВЛЕННЯ РІЗНИХ СОЦІАЛЬНИХ КЛАСІВ У РОМАНІ У романі “Айвенго” широко представлені різні соціальні прошарки суспільства середньовічної Англії: вища королівська верхівка – Річард І, принц Джон; лицарі – Айвенго, Бріан де Буагільбер, Моріс де Брасі, Фрон де Беф та інші; духовенство – пріор Еймер, монахи з різних абатств; англосаксонські феодали – Седрік Сакс, Аттельстан, леді Ровена та інші; селяни – Гурт, Вамба та інші; городяни; вільні йомени Фактично тут представлена вся Англія ХІІ ст.
ТЕМИ ТА ІДЕЇ РОМАНУ “АЙВЕНГО” Теми роману зображення історичного минулого Англії ХІІ ст.; боротьба англосаксів проти норманів; доля лицаря Айвенго, який є живим втіленням епохи Ідеї твору політичне об’єднання країни; свобода; людська гідність; честь; кохання; рівність всіх людей, незалежно від їх походження та віри тощо.
Контрольні питання Які і скільки сюжетних ліній в романі? Що є історичною основою роману? Які історичні особи згадуються у творі? Хто втілює ідею боротьби за свободу в романі? Як відображено національні та релігійні суперечності? Які соціальні прошарки представлені в романі? Які традиції, звичаї зображено? Назвіть основні проблеми роману