Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу.

Про матеріал
Урок до вивчення роману Вальтера Скотта "Айвенго". Включає цікаві форми роботи: «Згадай! Подумай! Розкажи!», гронування, лицарський турнір тощо.
Перегляд файлу

Скубенко Тетяна Миколаївна,

учитель зарубіжної літератури та російської мови, учитель-методист

Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1, м. Сміла, Черкаська область

 

ТЕМА. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу.

 

МЕТА: проаналізувати образ Айвенго, довести, що він – істинний лицар, втілення благородства, відданості; розвивати навички характеристики персонажів, порівняльної характеристики персонажів,; розвивати звязне мовлення школярів; виховувати чесність, відданість, товариськість, людяність.

Предметні компетентності, що формуються на уроці: учні повинні знати основні відомості про життя і творчість Вальтера Скотта, виразно читати фрагменти твору,  виявляти його історичну основу; висловлювати власне судження щодо подій і образів, підтверджує свою думку цитатами з тексту; переказувати текст (у частинах або цілісно) з виявленням особливостей сюжету (епічного або ліричного); характеризувати образи персонажів, виявляє в них ключові риси, національний і загальнолюдський зміст; порівнювати образи героїв (Бріан де Буагильбер і Айвенго), виявляти схожість і відмінності між ними; характеризувати образ автора і засоби вираження авторської позиції; визначати види і функції пейзажу.

Ключові компетентності, що формуються на уроці: тлумачити поняття «історичний роман»,  усвідомлювати загрозу зникнення людства  внаслідок війн на планеті Земля;

цінувати любов до ближнього, вияв патріотизму; усвідомлювати важливість креативності та  переваги спільної дільності задля досягненні.

Обладнання: додаток (18 слайдів): портрет письменника, епіграфи, ілюстративні матеріали, комп’ютер, екран, словник до уроку, таблиці, схеми.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.

Вид уроку: урок з використанням мультимедійних технологій, урок аналізу образу літературного героя 

Епіграф до уроку:

                         Людині благородній честь велить

 Своє імя і гідність боронить.

                        Нізамі Ґянджеві

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

190 років роману

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Письмова робота «Згадай! Подумай! Розкажи!»

1. Автор роману «Айвенго» ?

  •            М. Гоголь
  •            В. Скотт
  •            Дж. Байрон

2. Який різновиду роману він започаткував?

  •            соціально-побутовий
  •            пригодницький
  •            історичний

3. У якій країні та в якому столітті відбуваються події твору?

  •            Англія ХІІ ст.
  •            Франція ХІ ст.
  •            Україна ХХ ст.

4. Чому автор назвав роман “Айвенго”?

  •            ім’я його сина
  •            ім’я головного героя твору
  •            назва рідного міста автора

5.  Айвенго – історична особа чи вигаданий персонаж?

  •            історична особа
  •            вигаданий персонаж

6. Звідки походить слово “Айвенго”?

  •            у перекладі з англ. означає «лицар»
  •            назва маєтку, що згадується у старому вірші
  •            назва вулиці, на якій мешкав автор

7. Хто був батьком Айвенго?

  •            Ательстан
  •            Седрик Сакс
  •            Річард Левове Серце

8. Який псевдонім мав головний герой під час турніру в Ашбі?

  •            Лицар, позбавлений спадку
  •            Чорний Лицар
  •            Лицар Сумного Образу

9. Чи можливі інші назви? Який заголовок дали б роману ви?

 ____________________________________________________

  1.              Ґронування «Айвенго»

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Епіграф уроку.                              Людині благородній честь велить

                                                         Своє імя і гідність боронить

  1.              Зустріч з головним героєм твору.

 Робота  з текстом роману

Сюжет роману розвивається на фоні подій, повязаних із ворожнечею прибічників короля Річарда Левове Серце – лицаря Уілферда, Айвенго та храмовника Бріана де Буальгільбера. Про це ми дізнаємося з перших розділів роману.

  •                   Коли ж сталася перша зустріч читачів з Айвенго? (Поява Айвенго у замку Седрика Сакса у вигляді пілігрима.)

Словникова робота.

Пілігрим – мандрівний богомолець, подорожній.

  •                   Які стосунки у Айвенго з батьком і чому?
  •                   Як поводиться пілігрим у Седрика Сакса? (Поступився єврею зручним місцем. Втрутився в розмову про лицарів. Гідно поводиться з Бріаном де Буагільбером.)
  •                   У чому причина ворожнечі між Айвенго і Бріаном де Буагільбером? (Прочитати уривок з розділу VI.)
  •                   Куди їхали гості Седрика Сакса? (На лицарський турнір.)
  •                   Чому там обовязково мусив бути Айвенго? (Щоб Ровена не стала дружиною Ательстана, у разі його перемоги.)
  •                   Будь ласка, учні, що увійшли до третьої дослідницької групи, розкажіть про правила лицарського турніру. (Учні розповідають, зачитують уривки з розділу VII.)

V. Лицарський турнір знавців роману.

  •                   Сьогодні ми зробимо спробу провести лицарський турнір. Тільки це буде не військове, а навчальне змагання. (Вчитель пояснює учням умови змагання.) Оберемо герольдів та лицарів.

Словникова робота.

Герольд – розпорядник турніру.

Турнір – у середні віки лицарські змагання в бойовій майстерності і силі.

  •                   Лицарі, назвіть свої імена та поясніть свій вибір. (Учні розповідають про імена, які придумали. Потім кожній парі супротивників задаються запитання. Перемагає той, хто набере більше двох балів. Він викликає на двобій наступного “лицаря”.)

Запитання для турніру.

  •                   Які моральні та вольові якості молодого лицаря виявив Айвенго під час турніру? (Виходить під вигаданим імям, веде бій з 4-ма лицарями, кладе вінок Королеви до ніг Ровени.)
  •                   Хто став переможцем першого дня? (Айвенго)
  •                   Кого він вибрав королевою турніру? (Ровену)
  •                   З ким довелося вступити в двобій Айвенго? (З Бріаном Буагільбером)
  •                   Як Айвенго назвав себе? (Лицар Позбавлений спадку)
  •                   Який інший бій довелося витримати Айвенго з Бріаном де Буагільбером? (Щоб довести, що Ребекка невинна, що вона не чаклунка.)
  •                   Чому Айвенго поспішив на допомогу Ребеці? (Вона допомагала йому; вона жінка, що потребує захисту; зло треба покарати.)
  •                   Як йому вдалося перемогти Бріана? (Діють ліки Ребекки і це Божа воля: перемагає благородство, людяність.)
  •                   Чому Айвенго, кохаючи Ровену, боровся за порятунок Ребекки? (З вдячності і тому що він порядна і благородна людина.)

Герольд. Увага! Переможцем цього турніру став лицар … Слава доблесному лицарю!

Людині благородній честь велить

Передбачливий

Хоробрий

Відданий королю

Великодушний

Обережний

Благородний

Не відкриває одразу обличчя на турнірі

Бере участь у поході Річарда і на Єрусалим

Добровільно рятує життя Ребекки

зявляється в замку батька невпізнанним

Стає на поєдинок з чотирма лицарями водночас

Допомагає Ісаакук з Йорка непомітно вийти із замку, аби не загинути від руки Бріана

          Своє ім’я і гідність боронить.

«Плутанина»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. До рис характеру, зазначених у лівій колонці, дібрати відповідні ситуації з правої.

VIII. Робота зі схемою.

Сходи слави Айвенго.

 

 

 

 

 

6. Ставлення до скривджених.

До людей ставиться шляхетно

і гуманно.

5. Ставлення до долі народу.

Вболіває за долю своїх співвітчизників.

4. Поклоніння дамі серця.

Ризикує життям заради Ровени,

допомагає Ребеці.

3. Участь у турнірах. І в Палестині, і в Англії показував приклад сміливості, впевненості.

2. Християнська віра.

Захищає віру серед язичників у Палестині.

 

  1. Соціальний стан.

Представник шляхетного роду; належить до воєнно-дворянського стану.

 

Сходи безславя Буагільбера.

  1. Соціальний стан.

Представник шляхетного роду; належить до церковного ордену тамплієрів.

 

 

  1. Християнська віра.

Дотримується догматів віри лише на словах; його справи від слів далекі.

 

 

  1. Участь у турнірах.

Відмовився відповісти на виклик Айвенго в Палестині; мав поразку на турнірі в Ашбі.

 

 

  1. Поклоніння дамі серця.

Поводиться з жінкою, як із рабинею.

 

 

 

  1. Ставлення до долі народу.

Зневажливе і байдуже.

 

 

 

  1. Ставлення до скривджених.

Лютий і безжальний до простих людей.

 

Висновок: Уілфред Айвенго – справжній лицар, відважний і чесний.

IX. Підсумок уроку.

1. Інтерв’ю з героями роману.

Ровена і Ребекка

  1. Кілька слів про себе. Ставлення до головного героя
  2. Що сказано у романі про героїнь?
  3. Запитання до Ромени і Ребекки

Заповнити таблицю.

Герої роману

Айвенго очима героїв роману

Герої роману очима Айвенго

Седрик Сакс

Ровена

Ребекка

Ісаак із Йорка

Бріан

Чорний лицар

 

 

 

X. Домашнє завдання.

  1.                           Закінчити роботу над таблицею.
  2.                           Дібрати матеріали для характеристики образів Ровени і Ребекки.
  3.                           Намалювати портрети Ровени і Ребекки.

 

Використані джерела

1. Вальтер Скотт. Айвенго - Москва, 1963

2. Дорофеєва Н.І. Підручник для 7 класу середніх загальноосвітніх закладів. – Київ: Вежа, 2007

3. Зарубіжна література: підручн. для 7-го  класу загальноосвітніх навч. закладів./ Євгенія Волощук, Олена Слободянник. – Київ: Генеза, 2015 –272 с.

3. Зарубіжна література. 7 клас. Матеріали до уроків./Укладач Р.Б.Шутько.- Харків: Торсинг, 2000.

4. Клименко Ж. Зарубіжна література. 7 клас. Розгорнуте планування уроків за програмою 2001 р. – Київ: Ленвіт, 2002.

7. Дьячкова Людмила. http://illustrators.ru/illustrations/350521

8. Електронний ресурс – Режим доступу: http://images.yandex.ua/yandsearch

9. Електронний ресурс – Режим доступу: kino-kartiny.ru

10. Електронний ресурс – Режим доступу: http://referatyi.ru/

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Булдакова Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кравченко Алексей
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
31 липня 2019
Переглядів
17636
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку