Скубенко Тетяна Миколаївна,
учитель зарубіжної літератури та російської мови, учитель-методист
Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1, м. Сміла, Черкаська область
ТЕМА. Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу.
МЕТА: проаналізувати образ Айвенго, довести, що він – істинний лицар, втілення благородства, відданості; розвивати навички характеристики персонажів, порівняльної характеристики персонажів,; розвивати звязне мовлення школярів; виховувати чесність, відданість, товариськість, людяність.
Предметні компетентності, що формуються на уроці: учні повинні знати основні відомості про життя і творчість Вальтера Скотта, виразно читати фрагменти твору, виявляти його історичну основу; висловлювати власне судження щодо подій і образів, підтверджує свою думку цитатами з тексту; переказувати текст (у частинах або цілісно) з виявленням особливостей сюжету (епічного або ліричного); характеризувати образи персонажів, виявляє в них ключові риси, національний і загальнолюдський зміст; порівнювати образи героїв (Бріан де Буагильбер і Айвенго), виявляти схожість і відмінності між ними; характеризувати образ автора і засоби вираження авторської позиції; визначати види і функції пейзажу.
Ключові компетентності, що формуються на уроці: тлумачити поняття «історичний роман», усвідомлювати загрозу зникнення людства внаслідок війн на планеті Земля;
цінувати любов до ближнього, вияв патріотизму; усвідомлювати важливість креативності та переваги спільної дільності задля досягненні.
Обладнання: додаток (18 слайдів): портрет письменника, епіграфи, ілюстративні матеріали, комп’ютер, екран, словник до уроку, таблиці, схеми.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.
Вид уроку: урок з використанням мультимедійних технологій, урок аналізу образу літературного героя
Епіграф до уроку:
Людині благородній честь велить
Своє імя і гідність боронить.
Нізамі Ґянджеві
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
190 років роману
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Письмова робота «Згадай! Подумай! Розкажи!»
1. Автор роману «Айвенго» ?
2. Який різновиду роману він започаткував?
3. У якій країні та в якому столітті відбуваються події твору?
4. Чому автор назвав роман “Айвенго”?
5. Айвенго – історична особа чи вигаданий персонаж?
6. Звідки походить слово “Айвенго”?
7. Хто був батьком Айвенго?
8. Який псевдонім мав головний герой під час турніру в Ашбі?
9. Чи можливі інші назви? Який заголовок дали б роману ви?
____________________________________________________
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Епіграф уроку. Людині благородній честь велить
Своє імя і гідність боронить
Робота з текстом роману
Сюжет роману розвивається на фоні подій, повязаних із ворожнечею прибічників короля Річарда Левове Серце – лицаря Уілферда, Айвенго та храмовника Бріана де Буальгільбера. Про це ми дізнаємося з перших розділів роману.
Словникова робота.
Пілігрим – мандрівний богомолець, подорожній.
V. Лицарський турнір знавців роману.
Словникова робота.
Турнір – у середні віки лицарські змагання в бойовій майстерності і силі.
Запитання для турніру.
Герольд. Увага! Переможцем цього турніру став лицар … Слава доблесному лицарю!
Людині благородній честь велить
ПередбачливийХоробрий Відданий королю Великодушний Обережний Благородний |
Не відкриває одразу обличчя на турнірі Бере участь у поході Річарда і на Єрусалим Добровільно рятує життя Ребекки зявляється в замку батька невпізнанним Стає на поєдинок з чотирма лицарями водночас Допомагає Ісаакук з Йорка непомітно вийти із замку, аби не загинути від руки Бріана |
Своє ім’я і гідність боронить.
«Плутанина»
VI. До рис характеру, зазначених у лівій колонці, дібрати відповідні ситуації з правої.
VIII. Робота зі схемою.
Сходи слави Айвенго.
|
|
|
|
|
6. Ставлення до скривджених. До людей ставиться шляхетно і гуманно. |
||||
5. Ставлення до долі народу. Вболіває за долю своїх співвітчизників. |
|||||||||
4. Поклоніння дамі серця. Ризикує життям заради Ровени, допомагає Ребеці. |
|||||||||
3. Участь у турнірах. І в Палестині, і в Англії показував приклад сміливості, впевненості. |
|||||||||
2. Християнська віра. Захищає віру серед язичників у Палестині.
|
|||||||||
Представник шляхетного роду; належить до воєнно-дворянського стану. |
|||||||||
Сходи безславя Буагільбера.
Представник шляхетного роду; належить до церковного ордену тамплієрів. |
|
|||||||||
|
Дотримується догматів віри лише на словах; його справи від слів далекі. |
|
||||||||
|
Відмовився відповісти на виклик Айвенго в Палестині; мав поразку на турнірі в Ашбі. |
|
||||||||
|
Поводиться з жінкою, як із рабинею.
|
|
||||||||
|
Зневажливе і байдуже.
|
|
||||||||
|
Лютий і безжальний до простих людей.
|
|||||||||
Висновок: Уілфред Айвенго – справжній лицар, відважний і чесний.
IX. Підсумок уроку.
1. Інтерв’ю з героями роману.
Ровена і Ребекка
Заповнити таблицю.
Герої роману |
Айвенго очима героїв роману |
Герої роману очима Айвенго |
Седрик Сакс Ровена Ребекка Ісаак із Йорка Бріан Чорний лицар |
|
|
X. Домашнє завдання.
Використані джерела
1. Вальтер Скотт. Айвенго - Москва, 1963
2. Дорофеєва Н.І. Підручник для 7 класу середніх загальноосвітніх закладів. – Київ: Вежа, 2007
3. Зарубіжна література: підручн. для 7-го класу загальноосвітніх навч. закладів./ Євгенія Волощук, Олена Слободянник. – Київ: Генеза, 2015 –272 с.
3. Зарубіжна література. 7 клас. Матеріали до уроків./Укладач Р.Б.Шутько.- Харків: Торсинг, 2000.
4. Клименко Ж. Зарубіжна література. 7 клас. Розгорнуте планування уроків за програмою 2001 р. – Київ: Ленвіт, 2002.
7. Дьячкова Людмила. http://illustrators.ru/illustrations/350521
8. Електронний ресурс – Режим доступу: http://images.yandex.ua/yandsearch
9. Електронний ресурс – Режим доступу: kino-kartiny.ru
10. Електронний ресурс – Режим доступу: http://referatyi.ru/