Презентація до заходу ​"Мовознавчий турнір «Знавці українського слова»

Про матеріал

Презентація до заходу

Мовознавчий турнір

«Знавці українського слова»

(проводиться у тиждень української мови та літератури. Завдання розраховані на учнів 7-9 класів)

Мета: вчити дітей сприймати і розуміти слово; розвивати почуття особистої відповідальності за збереження і збагачення рідної мови; виховувати любов до української мови, бажання досконало її знати.

Обладнання: картки із завданнями, презентація, технічне обладнання, відеозапис «Як зберегти українську мову».

Епіграф:

«Слова росли із грунту, мов жита.

Добірним зерном колосилась мова.

Вона як хліб.

Вона мені свята…» Ліна Костенко

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Мовознавчий турнір“Знавці українського слова”Слова росли із ґрунту, мов жита. Добірним зерном колосилась мова. Вона як хліб. Вона мені свята… Ліна Костенко

Номер слайду 2

І тур “Представлення”Завдання: обрати капітанів, придумати назву та девіз команди, креативно їх представити. Максимальна кількість балів: 5

Номер слайду 3

Представлення команд

Номер слайду 4

ІІ тур “Практикум”Завдання: відредагувати речення, обгрунтувати зроблені виправлення.1 бал – за кожне правильно відредаговане речення. Команда 1. Хворим рекомендують споживати овочі, фрукти та апельсини. Воротар одбиває м'яча кулаком, який відлітає вбік. Команда 2. Учні вже повернулися зі школи, що навчалися в другу зміну. Товариш сказав, що прийду завтра.

Номер слайду 5

Відповіді: Команда 1. Хворим рекомендують споживати овочі та фрукти. Воротар відбиває кулаком м'яч так, що він відлітає вбік. Команда 2. Учні, що навчалися в другу зміну, вже повернулися зі школи. Товариш сказав, що прийде завтра.

Номер слайду 6

ІІІ тур “Відгадай”Загадка 1. Тільки зовні ми близнята,В змісті ж треба розрізняти. Зовні схожі. Різні ми,То й звемось … омоніми. Завдання: відгадати загадки. Кожна правильна відповідь – 2 бали. Відповіді команди дають по черзі. Якщо команда викрикуватиме без своєї черги – мінус 1б.

Номер слайду 7

Загадка 2. Я живу у морі синім,Брат мій – в колесі машини. Спільне в нас лише ім’я. Ти скажи: хто – брат, хто – я? скат

Номер слайду 8

Загадка 3. Без мене немає ялини,Без мене й сосни не буває. Не шиє без мене машинка. Скажи, як мене називають? Голка

Номер слайду 9

Загадка 4. Ми – брати, брати-близнята. Ти ж учись нас розрізняти: Я – оцінка у змаганні,Брат мій – вечір танцювальний. Бал

Номер слайду 10

ІV тур “Юні філологи”Слова з протилежним значенням. Частина мови про ознаку предмета. Найменша одиниця мови. Остання частина слова. Перша буква у власній назві. Наука про звуки мови. Завдання: назвати описане поняття одним словом. Кожна правильна відповідь – 1 бали. Відповіді команди дають по черзі. Якщо команда викрикуватиме без своєї черги – мінус 1б.

Номер слайду 11

Словниковий склад мови. Знак у слові В’ячеслав. Займенник з однієї букви. Список літер установленого порядку. Розділ науки про правопис. Стиль художньої літератури. Речення з одним головним членом. Найбільша одиниця мови. У що береться пряма мова?Буква без звука. Правила спілкування.  Сьомий відмінок нашої мови.

Номер слайду 12

Стиль у науці. Розмова двох осіб. Чим починається діалог. Частина мови про кількість. Опис природи. Слова з близьким значенням. Слова спільного кореня. Речення з двома і більше граматичними основами. Зміна букв у корені. Хто ми?

Номер слайду 13

V тур “Поетична синонімія”Завдання: встановити, яке слово із поданих синонімів було вжите автором. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Команда 1. Вигріваються на сонціОсокори у (тузі, смутку, журбі),А дуби, мов полководці,Вийшли з вітром на (дуель, двобій, поєдинок). Команда 2. Мені в далекому ПарижіПриснилась рідна (земля, сторона, країна): Серед любисткової тишіДрімає хата (ошатна, чепурна, охайна).

Номер слайду 14

Відповіді: Команда 1. Вигріваються на сонціОсокори у журбі,А дуби, мов полководці,Вийшли з вітром на двобій. Команда 2. Мені в далекому ПарижіПриснилась рідна сторона: Серед любисткової тишіДрімає хата чепурна.

Номер слайду 15

VІ тур “Юні поети”Завдання: написати одну строфу, використовуючи подані рими. Максимальна кількість балів – 3 бал. 1 команда: Біла. Покрила. Дуба. У шубу2 команда: Черевички. До річки Ходила. Загубила

Номер слайду 16

Відповіді:1 команда: М'яка, красива ковдра біла,Усе село моє покрила. А біля річки зима дуба. Вдягла в нову пухнасту шубу.2 команда: Взула нові черевички,Коли бігла я до річки. Як по березі ходила. Черевичок загубила.

Номер слайду 17

VІІ тур “Прямо і влучно” Зарубати на носі. Не з тої ноги встав. Гладити по голові. Ловити гав. Водити за ніс. Ведмідь на вухо наступив. Завдання: назвати слово, якому відповідає фразеологізм. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Номер слайду 18

Гору брати. Накивати п’ятами. З неба зорі зриває. Пекти раки. Давати задній хід. Не відати ні слухом, ні духом. Задирати ніс. Міряти лозиною. Як кіт наплакав. Тримати думку при собі.  

Номер слайду 19

VІІІ тур “Плутанина”Завдання: на картках відновити прислів'я, у яких перемішані закінчення.1 правильна відповідь – 1 бал. Будьте уважними!!!

Номер слайду 20

Відповіді: 1 команда: Кобила з вовком мирилася, та додому не вернулась. Напав нежить, ніде й шматок хліба не влежить. Гуляй, тату – завтра свято. Хвалилася вівця, що у неї хвіст, як у жеребця. Розуму палата та ключ від неї загублений. На голові блищить, а в голові свистить. За дурною головою і ногам нема спокою. Сама баба сметану злизала, а на кота сказала. Задер носа, що й кочергою не дістанеш.Їж, Мартине, мати ще підкине. Мовчи, глуха, менше гріха. Змія линяє, але вдачі не міняє.

Номер слайду 21

2 команда: Убила баба лося, так їй довелося. Винувата діжа, що не смакує їжа. Ти від нього спиною, а воно до тебе рилом. На тобі, небоже, що мені негоже. На те щука в морі, щоб карась не дрімав. Піч тучить, а дорога учить. Посади свиню за стіл, вона й ратиці на стіл. Не дурний крук, щоб впустив із рук. Хвалилася калина, що з медом солодка. Пішов по шерсть, а вернувся стрижений. Не все те золото, що блищить. Хоч копійка в каптані, та на сто рублів чвані.

Номер слайду 22

Мовні цікавинки. У Московському царстві в часи царювання Михайла Романова по базарах і майданах ходили переодягнені чиновники, які хапали людей, що вживали нецензурну лексику, і на пострах іншим прилюдно сікли різками. Турецький мандрівник Ельвія Челеві, що відвідав Україну 1657 року, визнавав величезне багатство української мови, але лайливих слів нарахував у ній аж… чотири. Це такі слова, як чорт, дідько, свиня і собака.

Номер слайду 23

У часи середньовіччя одного фінського студента було спалено на вогнищі як чаклуна на тій підставі, що він дуже швидко вивчав іноземні мови, що було, на думку його суддів, неможливим без допомоги нечистої сили. Останні дослідження вчених свідчать про те, що приказки на кшталт «німий як риба», «мовчить як риба» тощо не мають підґрунтя, бо риби розмовляють, як і тисячі інших видів тварин. Занурені у воду пристрої фіксують розмови мешканців підводного царства, що їх вони ведуть за допомогою ультразвукових сигналів, які наше вухо не сприймає.

Номер слайду 24

У племені таджу, що живе в одній із гірських долин Індії, у домах царює дивовижна тиша і спокій. Справа в тому, що чоловіки й жінки таджу говорять різними діалектами, які так і називаються «чоловічий» і «жіночий». Дуже часто люди, які перебувають у шлюбі, особливо чоловіки, погано знаючи мову своєї дружини, вважають за краще або просто мовчати, або, у крайньому випадку, вдаватися до універсальної мови міміки і жестів. У середньому за своє життя людина вживає нецензурні слова 230 тисяч разів.

Номер слайду 25

Оголошення переможця. Слово надається Вельмишановному журі

Номер слайду 26

Щиро дякую за участь і за увагу!style.colorfillcolorfill.type

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Колесник Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
2 грудня 2018
Переглядів
3010
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку