Правильн Вимова звука [р], його автоматизація в складах, словах, реченнях (1-й клас)

Про матеріал
Останнім часом вчитель в своїй роботі використовує основний етап – корекційно-розвивальний, спрямований на подолання мовленнєвих вад, на формування мовленнєвої компетентності молодших школярів, які приходять навчатись в спеціальну школу-інтернат. Корекцію здійснюємо в трьох аспектах: освітньому, виховному, оздоровчому. Корекційний напрям сприяє виправленню наявних мовленнєвих вад дитини. Дефекти вимови звука [р] є поширеними серед дітей молодшого шкільного віку спеціальної школи-інтернату. Автоматизація поставленого звука повинна проводитись у відповідній послідовності: - автоматизація звука в складах (прямих, зворотніх, із збігом приголосних); - автоматизація звука в словах (на початку слова, середині, кінці); - автоматизація звука в реченнях; - автоматизація звука в чистомовках, віршах; - автоматизація звука в коротких, а потім довгих оповідях; - автоматизація звука в «розмовній» мові. Готуючись до уроку, вчитель-логопед повинен прагнути до того, щоб в процесі роботи над автоматизацією звука змістовний мовленнєвий матеріал мав перевагу над складовими вправами. Необхідною умовою автоматизації звука є поступове і систематичне підвищення темпу мовленнєвих вправ. Що і використано в плані проведеного уроку на тему: «Правильна вимова звука [р], його автоматизація в складах, словах, реченнях». Тільки в такому випадку здійснюється закріплення правильної вимови поставленого звука. Вимоги до дотримання послідовності в роботі над автоматизацією звука передбачає поступове ускладнення лексичного матеріалу, перехід від простих вправ мовленнєвої діяльності до більш складних – від елементарного повторення слів за вчителем до називання предметів, дій, опису найпростіших ситуацій, зображених на картинці, вивчення напам’ять віршів, чистомовок, скоромовок і далі до переказу коротких оповідань, складанню оповідань за серією картин, нарешті до вільного мовленнєвого спілкування. З перших занять з автоматизації звука і до завершення роботи над фонемою необхідно широко використовувати для промовлення наочність: окремі малюнки і серії картин, логопедичне лото і доміно. Наочний матеріал допомагає дітям підтримувати зацікавленість до занять, зосереджувати їх увагу, викликає позитивні емоції, а це означає, що вчитель на уроці сприяє досягненню найбільшого ефекту у розкритті теми та мети уроку. Для реалізації поставленої мети на даному уроці було запропоновано учням дидактичні тренувальні мовленнєві ігри, звуконаслідувальні вправи-ігри, ігрові прийоми, які дали змогу забезпечити умови для максимально можливої корекції та компенсації мовленнєвої вади, а також для формування правильної мовленнєвої компетентності дітей. Останнім часом вчитель в своїй роботі використовує основний етап – корекційно-розвивальний, спрямований на подолання мовленнєвих вад, на формування мовленнєвої компетентності молодших школярів, які приходять навчатись в спеціальну школу-інтернат. Корекцію здійснюємо в трьох аспектах: освітньому, виховному, оздоровчому. Корекційний напрям сприяє виправленню наявних мовленнєвих вад дитини. Дефекти вимови звука [р] є поширеними серед дітей молодшого шкільного віку спеціальної школи-інтернату. Автоматизація поставленого звука повинна проводитись у відповідній послідовності: - автоматизація звука в складах (прямих, зворотніх, із збігом приголосних); - автоматизація звука в словах (на початку слова, середині, кінці); - автоматизація звука в реченнях; - автоматизація звука в чистомовках, віршах; - автоматизація звука в коротких, а потім довгих оповідях; - автоматизація звука в «розмовній» мові. Готуючись до уроку, вчитель-логопед повинен прагнути до того, щоб в процесі роботи над автоматизацією звука змістовний мовленнєвий матеріал мав перевагу над складовими вправами. Необхідною умовою автоматизації звука є поступове і систематичне підвищення темпу мовленнєвих вправ. Що і використано в плані проведеного уроку на тему: «Правильна вимова звука [р], його автоматизація в складах, словах, реченнях». Тільки в такому випадку здійснюється закріплення правильної вимови поставленого звука. Вимоги до дотримання послідовності в роботі над автоматизацією звука передбачає поступове ускладнення лексичного матеріалу, перехід від простих вправ мовленнєвої діяльності до більш складних – від елементарного повторення слів за вчителем до називання предметів, дій, опису найпростіших ситуацій, зображених на картинці, вивчення напам’ять віршів, чистомовок, скоромовок і далі до переказу коротких оповідань, складанню оповідань за серією картин, нарешті до вільного мовленнєвого спілкування. З перших занять з автоматизації звука і до завершення роботи над фонемою необхідно широко використовувати для промовлення наочність: окремі малюнки і серії картин, логопедичне лото і доміно. Наочний матеріал допомагає дітям підтримувати зацікавленість до занять, зосереджувати їх увагу, викликає позитивні емоції, а це означає, що вчитель на уроці сприяє досягненню найбільшого ефекту у розкритті теми та мети уроку. Для реалізації поставленої мети на даному уроці було запропоновано учням дидактичні тренувальні мовленнєві ігри, звуконаслідувальні вправи-ігри, ігрові прийоми, які дали змогу забезпечити умови для максимально можливої корекції та компенсації мовленнєвої вади, а також для формування правильної мовленнєвої компетентності дітей. Останнім часом вчитель в своїй роботі використовує основний етап – корекційно-розвивальний, спрямований на подолання мовленнєвих вад, на формування мовленнєвої компетентності молодших школярів, які приходять навчатись в спеціальну школу-інтернат. Корекцію здійснюємо в трьох аспектах: освітньому, виховному, оздоровчому. Корекційний напрям сприяє виправленню наявних мовленнєвих вад дитини. Дефекти вимови звука [р] є поширеними серед дітей молодшого шкільного віку спеціальної школи-інтернату. Автоматизація поставленого звука повинна проводитись у відповідній послідовності: - автоматизація звука в складах (прямих, зворотніх, із збігом приголосних); - автоматизація звука в словах (на початку слова, середині, кінці); - автоматизація звука в реченнях; - автоматизація звука в чистомовках, віршах; - автоматизація звука в коротких, а потім довгих оповідях; - автоматизація звука в «розмовній» мові. Готуючись до уроку, вчитель-логопед повинен прагнути до того, щоб в процесі роботи над автоматизацією звука змістовний мовленнєвий матеріал мав перевагу над складовими вправами. Необхідною умовою автоматизації звука є поступове і систематичне підвищення темпу мовленнєвих вправ. Що і використано в плані проведеного уроку на тему: «Правильна вимова звука [р], його автоматизація в складах, словах, реченнях». Тільки в такому випадку здійснюється закріплення правильної вимови поставленого звука. Вимоги до дотримання послідовності в роботі над автоматизацією звука передбачає поступове ускладнення лексичного матеріалу, перехід від простих вправ мовленнєвої діяльності до більш складних – від елементарного повторення слів за вчителем до називання предметів, дій, опису найпростіших ситуацій, зображених на картинці, вивчення напам’ять віршів, чистомовок, скоромовок і далі до переказу коротких оповідань, складанню оповідань за серією картин, нарешті до вільного мовленнєвого спілкування. З перших занять з автоматизації звука і до завершення роботи над фонемою необхідно широко використовувати для промовлення наочність: окремі малюнки і серії картин, логопедичне лото і доміно. Наочний матеріал допомагає дітям підтримувати зацікавленість до занять, зосереджувати їх увагу, викликає позитивні емоції, а це означає, що вчитель на уроці сприяє досягненню найбільшого ефекту у розкритті теми та мети уроку. Для реалізації поставленої мети на даному уроці було запропоновано учням дидактичні тренувальні мовленнєві ігри, звуконаслідувальні вправи-ігри, ігрові прийоми, які дали змогу забезпечити умови для максимально можливої корекції та компенсації мовленнєвої вади, а також для формування правильної мовленнєвої компетентності дітей.
Перегляд файлу

1

 

Комунальний заклад «Балаклійська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів Харківської обласної ради»

 

 

 

 

 

 

 

 

Правильна вимова звука [р], його автоматизація в складах, словах, реченнях (1-й клас)

 

 

 

 

 

                                                                                  Вчитель початкових класів    

                                                                                  Кайда Віта Вікторівна

                                                                                  Вчитель розвитку мовлення

                                                                                  Витязь Любов Григорівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок додаткової корекції знань і умінь

 

Тема: Правильна вимова звука [р], його автоматизація в складах, словах,

            реченнях.

Мета: - формувати правильну вимову звука у складах, словах, реченнях;

  • розвивати синхронні дії мовно рухового і мовно слухового механізму, самоконтроль;
  • розвивати фонематичний слух, пам’ять, дрібну моторику пальців рук, виховувати бажання говорити правильно;
  • збагачувати, активізувати словниковий запас, сприяти автоматизації звуків;
  • розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, зв’язне мовлення;
  • вчити дітей правильно розмовляти українською мовою, виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: альбоми, каси букв, дзеркальце, предметні малюнки, таблиці,  

                        дидактичний матеріал, прапорці, тематичний словник школяра,

                        картки «Мовленнєве спілкування», «Родинне дерево»,

                        дидактична гра «Відшукайте, бо пропали…».

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
    1.        Підготовка дітей до роботи.
    2.        Подивіться на мене,

Усміхніться всі.

Ми готові до уроку,

Ми всі – молодці!

  1.        Вправа «Привітання».

Мета: розвиток уміння рекомендувати себе і розповідати про свої гарні риси; формування позитивної атмосфери на уроці.

  1. Мовна розминка (пора року - зима, місяць - лютий, п’ятниця - назва п’ятого дня тижня). Вчитель зачитує невеличкі вірші, а учні дають відповіді на запитання.

(Осінь - пора року, що наступає після літа).

Осінь, ось вона осінь!

Осінь, ось вона осінь!

Сірий дощик накрапає,

Сумом землю огортає,

В вирій пташки відлітають,

І листочки опадають!

 

(Листопад – третій місяць осені).

А славний місяць листопад

Все листя обтрусив підряд,

Замів стежини чисто,

Прикрасив кожне місто.

 

(Вівторок – назва другого дня тижня).

Ополудні, у вівторок,

Нас, діток, зібралось сорок

У дитячому садку

На зеленім поріжку.

 

  1. А тепер я нагадаю, що сьогодні ми будемо працювати над закріпленням правильної вимови звука [р], його автоматизації в складах, словах, реченнях.

Згадаємо артикуляцію звука [р] (учитель показує профіль артикуляції звука [р] - альбом).

Вчитель пропонує дітям зробити артикуляційні вправи. (Ці вправи розвивають уміння губів, щелепів, тобто допоможуть дитині навчитися управляти органами артикуляції).

 

Масаж язичка. Допоможуть твої губи і зуби.

  •       спочатку треба перетворити язичок в лопаточку;
  •       язичок погладимо ласкаво губами;
  •       потім постукаємо бережно губами;
  •       язичок погладимо бережно зубами;
  •       ніжно покусаємо його зубами;
  •       і знову погладимо ласкаво зубами;
  •       і наприкінці погладимо ласкаво губами.

Почуваєте, як вашому язичку сподобався такий масаж? А тепер візьмемо в руки дзеркальце і будемо посміхатись. А тепер подивимось у віконечко, на сонечко і проговоримо такі слова:

Добрий ранок і сонцю і птахам.

Добрий ранок усмішливим людям.

 

  1. Перевірка домашнього завдання.

Учні повторюють за вчителем вірш-скоромовку «Мурлика» спочатку пошепки, потім вголос повільно.

Вчитель нагадує, щоб учні стежили за правильною вимовою звука [р].

Мурлика муркоче,

Морозива хоче.

Мурлико руденький,

замерзнеш, дурненький!

  1. Назвіть спільний звук у словах (вчитель називає слова, виділяючи голосом звук [р], діти повторюють кожне слово): корова, ромашка, Роман, труба, самовар.
  2. Повторіть за вчителем склади і слова, чітко вимовляйте всі звуки

(написані на дошці і зразки в зошиті):

ра

ра-ра

ра-ра-ра

- ранок

ро

ро-ро

ро-ро-ро

- роса

ру

ру-ру

ру-ру-ру

- ручка

ри

ри-ри

ри-ри-ри

- риба

ре

ре-ре

ре-ре-ре

- ремінь

  1. Послухайте слова, що вимовляє вчитель і підніміть прапорець, коли почуєте слово зі звуком [р]:

дорога, рука, зима, аркуш, булка, ручка, стіл, парта, будинок, снігур, шапка.

  1. Фізкультхвилинка.

Трава низенька-низенька (роблять присідання).

Дерева високі-високі (піднімають руки вперед).

Вітер дерева колише-гойдає (обертаються).

То направо, то наліво нахиляє (нахиляються вправо, вліво).

То вгору, то назад (потягуються вгору, назад).

То вниз нагинає (нагинаються вперед).

Птахи летять-відлітають (махають руками – «крилами»).

А учні тихенько за парти сідають (сідають за парти).

  1. Послухайте і визначте перший звук у словах: рецепти, рис, ранець, рука, роса, роги, ручка.
  2. Визначте на слух останній звук у словах: комар, богатир, снігур, цукор, помідор.
  3. Назвати малюнки.

Картинки по запросу скачать рисунки овощей Картинки по запросу скачать рисунки овощей  Похожее изображение Картинки по запросу скачать рисунки овощей

Картинки по запросу скачать рисунки овощей Картинки по запросу скачать рисунки овощей  Картинки по запросу скачать рисунки овощей  Похожее изображение

 

  •       Прочитати підписи під малюнками.
  •       Усно визначити місце звука [р] у назвах малюнків.

 

 

  1. Вчитель нагадує учням вірш:

Букви старанно вивчали,

знаєм їх від А до Я,

і сторіночку останню                       

прочитали з Букваря.

Діти повторюють вірш, виділяють слова із звуком [р].

Картинки по запросу скачати малюнки буквар Л.С. вавіна

Вчитель показує малюнок “Буквар”.    

Діти складають слово “буквар” з букв і складів розрізної азбуки. Записують його в зошиті і обводять букву р олівцем.

 

  1. Дати відповідь на запитання:
  1.     Що зображено на малюнку?

Картинки по запросу скачати малюнки ромашка

  1.     Скільки складів у цьому слові?
  2.     Скільки звуків у цьому слові?
  3.     На якому місці стоїть звук [р]?

 

  1. Фізкультхвилинка.

Мета: розвивати загальну моторику.

Станемо струнко!

Руки в вбоки!

Пострибаємо, як сороки!

Стрибу – стрибу!

Скоки – скоки!

Пострибаємо, як сороки!

  1.           Мовленнєве спілкування

Робота з картками «Родинне дерево».

Це родинне дерево. Зафарбуй стільки "листочків", скільки членів своєї родини ти знаєш. Назви їхні імена.

 

Щоб квітла Україна

Із сонцем, з вітерцем,

Кожнісінька родина

Плекає деревце.

              (Н. Кир’ян)

Учні працюють з «деревцем», називають членів своєї родини, їх імена. Вчитель нагадує дітям вірш «Деревце». Діти повторюють вірш, виділяють слова зі звуком [р].

  1. Уважно послухайте невеличкі віршики, які розкажуть учні:
  •       Мій край чудовий – Україна!

     Тут народились ти і я!

  •       Українка я маленька,

     Українці – тато й ненька,

     українці вся родина,

     всім нам мати – Україна!

  1. Назвіть слова, в яких ви почули звук [р].

 

 

  1.           Мовні ігри.

Гра «Відшукайте, бо пропали…»

Гра «Подивись на мене і відгадай».

Мета: в ігровій формі знайомити дітей з літерами; вчити розповідати про них (особливості вимови тощо).

Розвиток невербальних засобів спілкування, емоційної сфери дитини; закріплення літер за допомогою пантоміми та емоційного навантаження.

  1.           Рефлексія:

17.1. Відповіді на запитання:

- Що сподобалось на уроці?

17.2. Говори, не поспішай, звук [р] чітко вимовляй!

Говори не поспішай,

Звук [р] чітко вимовляй!

Працювали ми не марно –

[р] в словах ти скажеш гарно!

Користуючись малюнками, повтори чітко слова, які є у віршику:

Всі слова зі звуком [р]

Гарно, чітко говори:

 (вчитель показує малюнки, діти повторюють слова).

  1.           Психологічна підготовка до перерви.

Релаксаційні вправи актуальні у роботі з дітьми для подолання вад мовлення. Їх варто використовувати як хвилинки відпочинку на уроці. Діти відчують благотворний вплив на мовлення і нервову систему. Релаксаційна вправа «Чарівний сон» у віршованому супроводі.

Віршований супровід читає вчитель. Діти не повторюють слів і спеціально не заучують їх. Діти залишаються сидіти у стані спокою, заплющивши очі. Вчитель пояснює: «Ми пограємо в гру «Чарівний сон». Ви не спатимете насправді, але не будете рухатись і розплющувати очі, доки я не дозволю. Слухайте уважно мої слова й уявляйте все, що чуєте».

Віки опускаються

Очі закриваються.

 

 

Ми спокійно спочиваєм…

Сном чарівним засинаєм…

Дихаємо плавно… легко… глибоко…

Наші руки спочивають,

Ноги також спочивають.

Спочивають… засинають… (2 р.)

Шия розслабляється…

Ротик злегка відкривається…

І слухняний наш язик

Буть спокійним уже звик…

Дихаємо плавно… легко… глибоко…

Ми на сонячній галяві

Лежимо в зелених травах.

Світить сонечко на нас –

Руки теплії у нас.

Дужче сонце припікає –

Наші ноги зігріває…

Усе тіло спочиває –

Його сонце зігріває…

Дихаємо плавно… легко… глибоко…

 

Викладені завдання виховання правильної вимови звука [р], які  допоможуть закріпити автоматизацію звука [р] в складах, словах, реченнях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

  1. Г.Й. Блінова, Л.Й. Бернацька та ін.. Дидактичний матеріал для логопедичних занять. Київ «Радянська школа», 1985.
  2. Г. Блінова, Т. Пічугіна. Дидактичний матеріал для подолання вад письма у дітей. Київ. Видавництво «Благовіст», 2004.
  3. Г.Й. Блінова. Від А до Я. Дидактичний матеріал з формування правильної звуковимови. Навчальний посібник для підготовчого класу, 1 класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей. Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. Київ, «Либідь», 2013.
  4. І.Г. Боровик. Бібліотека логопеда-практика. Скажеш та обов’язково чітко, гарно кожне слово. (Креативна методика. Висока ефективність навчання. Спеціальні вірші колекційного спрямування. Оригінальні ігрові вправи). Видавництво «Ранок», 2009.
  5. І.Г.Боровик. Бібліотека логопеда-практика. Артикуляційні вправи – корисні та цікаві. Видавництв, «Ранок», 2010.
  6. Т.Я. Гайван, С.М. Макарова. Логопедична робота з дітьми. Методичний посібник. Видавництво «Ранок», 2008.
  7. А.О. Максименко. Дивосвіт літер від А до Я. Матеріали до уроків навчання грамоти. Харків, «Видавнича група «Основа», 2011.
  8. А.Я. Малярчук. Розвиток умного і писемного мовлення молодших школярів. Навчальний посібник. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України. Київ: Літера ЛТД, 2008.
  9. Т. Момот. Бібліотека логопеда-практика.
  •                    Пальчиками граємо-мову розвиваємо. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.
  • Веселий ротик. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.
  • Хто про здоров’я дбає, той його і має. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011.
  1. Г.М. Плешканівська. Дадактичний матеріал з української мови для допоміжної школи. 4 клас. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України, Київ, «Богдана», 2007.
  2. Г.М. Плешканівська. Дадактичний матеріал з української мови для спеціальних закладів для розумово відсталих дітей. 3 клас. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України, Київ, видавництво «Інкунабула», 2008.
  3. І.П. Рубаха. Мовленнєве спілкування. Навчально-наочний посібник. Х.: Видавництво «Ранок», 2010.
  4. Т.Б. Филичева, Н.Н. Чевелева, Г.В. Чиркина. Основи логопеди. Москва «Просвещение», 1989.
  5. Н.П. Хребтова. Вчись говорити правильно. Цікаві завдання на виправлення вад мовлення дітей. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України. Харків. Видавнича група «Основа», 2010.
  6. Я. Шукшина. Допомога дітям з мовленнєвими проблемами. Київ, «Шкільний світ», 2012.
  7. Дефектологічний словник. Навчальний посібник. Рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. Київ, 2011.
  8. Журнал «Дефектолог», № 10, 2018; № 3, 2011.
  9. Науково-методичний журнал «Логопед» № 10, 2018.
  10. Науково-методичний журнал Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Дивослово». Українська мова й література в навчальних закладах. Київ, Тов. «Редакція журналу «Дивослово», № 8, 2012.
  11. Л.С. Вавіна. Буквар. Підготовчий, 1 клас. Для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами. Київ, Інкунабула, 2013.
  12. Програма для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей, рекомендованою Міністерством освіти і науки України.

 

 

docx
Додав(-ла)
Кайда Віта
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 листопада 2019
Переглядів
291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку