1
Дитячий навчальний заклад «Сонечко»
Виступ на семінарі- практикумі
на тему:
«Мовленнєвий розвиток дітей. Дитина в соціумі»
Розкриття питання:
« Основний фактор соціального ставлення особистості – спілкування»
Виступ підготувала:
практичний психолог
Крапивницька А. О.
Народичі 2019
«Головна думка при спілкуванні:
дитина – рівна нам людина.
Так просто.
Але визнання цього привертає
душу дорослого і дає щастя дітям»
(С. Соловейчик)
Уся система ставлення людини до інших людей реалізується у спілкуванні. Поняття "спілкування" є одним із центральних у системі психологічного знання. Соціальна функція спілкування полягає в тому, що воно виступає засобом передання суспільного досвіду. Його специфіка визначається тим, що в процесі спілкування суб'єктивний світ однієї людини розкривається для іншої, відбувається взаємний обмін діяльністю, інтересами, почуттями та ін. У спілкуванні людина формується і самовизначається, виявляючи свої індивідуальні особливості. Результат спілкування -налагодження певних стосунків з іншими людьми. Завдяки спілкуванню здійснюється інтеграція людей, виробляються норми поведінки, взаємодії. Зв'язок людей у процесі спілкування є умовою існування групи як цілісної системи. Спілкування координує спільні дії людей і задовольняє потребу в психологічному контакті. Потреба у спілкуванні е однією з первинних потреб дитини. Вона розвивається від простих форм (потреба в емоційному контакті) до більш складних (співробітництво, інтимно-особисте спілкування).
Спілкування – це взаємодія людей, яка полягає в обміні інформацією, діями та у встановленні взаєморозуміння.
Спілкування – взаємодія двох або більше людей, спрямована на узгодження і об’єднання зусиль з метою налагодження взаємин та досягнення спільного результату.
Спілкування є важливою духовною потребою особистості як суспільної істоти. Потреба людини у спілкуванні зумовлена суспільним способом її буття та необхідністю взаємодії у процесі діяльності.
За змістом спілкування охоплює всі царини людського буття та діяльності, об’єктивні та суб’єктивні їх прояви. Спілкування між людьми відбувається при передаванні знань, досвіду, коли формуються різні вміння, навички, погоджуються та координуються спільні дії тощо.
Спілкування як соціальне явище охоплює всі сфери суспільного буття та діяльності людей і може бути охарактеризоване за різними параметрами. У психології, виходячи з певних критеріїв, виокремлюють певні види спілкування.
З розвитком ком’ютерних технологій й появою Internet з’явилася віртуальна комунікація (віртуальне спілкування).
Передача будь-якої інформації можлива лише через знакові системи. Тому в соціальній психології також виокремлюють комунікацію вербальну (словесну) та невербальну.
Вербальна комунікація – комунікація за допомогою усної і письмової мови.
Акт вербальної комунікації - це діалог, що складається з промовляння та слухання.
Невербальна комунікація – комунікація за допомогою немовних засобів (жести, міміка, паузи, манери, зовнішність). Міжособистісний простір впливає на візуальний контакт (контакт очима). Найінформативніший елемент зовнішнього вигляду людини -обличчя. Тому візуальний контакт е надзвичайно важливим у не вербальному спілкуванні Фіксація погляду на іншому означає не тільки зацікавленість, а й зосередженість. Але пильний тривалий погляд на людину викликає в неї відчуття збентеженості й може сприйматися як ознака ворожості. Взаємний візуальний контакт легше підтримувати, обговорюючи приємні питання. З того, як люди дивляться один на одного, можна з'ясувати, які між ними стосунки. Ми схильні довше дивитися на тих, ким захоплюємося, уникаємо погляду в ситуації суперництва.
Підтримання візуального контакту допомагає партнеру відчути ставлення до нього співрозмовника. Погляд може регулювати розмову. Коли один з учасників діалогу закінчує говорити, то він дивиться на співрозмовника, очікуючи на продовження бесіди.
Спілкування як живий процес безпосередньої комунікації виявляє емоції тих, хто спілкується, утворюючи невербальний аспект обміну інформацією. Засоби невербальної комунікації як “мова почуттів” значно посилюють смисловий ефект вербальної комунікації, а за певних обставин можуть її замінювати. Мовчання, погляди, жести іноді дають більше інформації, ніж слова. В деяких ситуаціях в спілкуванні на невербальні його компоненти припадає до 80% загального змісту спілкування.
Психологи також визначають рівні спілкування:
Педагогічне спілкування
Основу професійної діяльності педагога становить спілкування з дітьми, взаємодія з їхніми батьками та своїми колегами. О. О. Леонтьєв, який запровадив термін «педагогічне спілкування», зазначав, що це, передусім, професійне спілкування педагога з дітьми. Вчений вказував на те, що оптимальне педагогічне спілкування створює якнайкращі умови для мотивації й творчого характеру навчальної діяльності. У дошкільній педагогіці термін «педагогічне спілкування» означає комунікативний вплив вихователя на дітей з метою виховання і навчання, спрямований на налагодження міжособистісних стосунків як педагога з дітьми, так і малюків одного з одним, та на регулювання психологічного мікроклімату.
Педагогічне спілкування розглядають у двох аспектах. Перший — комунікативна діяльність педагога з налагодження стосунків із дітьми. Іншими словами, управління власним спілкуванням. Другий — управління спілкуванням у дитячому колективі. Обидва аспекти педагогічного спілкування взаємопов’язані — завдяки оптимальному спілкуванню педагога з дітьми створюються сприятливі умови для формування міжособистісних стосунків у дитячому колективі. З низки взаємодій вихователя, які відбуваються у двох сферах — спілкування з дітьми групи, спілкування з дорослими (батьками, колегами), можна виділити такі лінії: «Вихователь — дитина»; «Вихователь — діти»; «Дитина — дитина»; «Взаємодія між дітьми групи»; «Вихователь — вихователь»; «Вихователь — педагогічний колектив»; «Вихователь — члени родини». І хоча в деяких лініях вихователь формально не присутній, він відповідальний за налагодження стосунків між дітьми.
Український психолог Т. О. Піроженко пропонує вихователям замислитися над тим, чи враховують вони стан, інтереси, становище дитини у групі однолітків. Аби вихованці могли активно контактувати з педагогом, їх слід вчити запитувати, коментувати, висловлювати сумнів, пояснювати, розмірковувати. Інакше діалог перетворюється на допит, де тільки вихователь має право ставити запитання, а діти мусять відповідати на них.
Демократичний стиль спілкування з дітьми — один із шляхів реалізації особистісно орієнтованого підходу до дитини. Виявами демократичного стилю спілкування є повага до особистості малюка, його світосприйняття, доброзичливе і привітне ставлення до всіх дітей, урахування їхніх проблем, інтересів, особистісного досвіду, вікових та індивідуальних особливостей, підтримка і розвиток ініціативи, творча співпраця, де вихователь дотримується позиції «поруч», діалогічна орієнтація спілкування та діалогічність мовлення.
За демократичного стилю спілкування діти довіряють дорослому, бачать у ньому товариша, який вислухає, порадить, заспокоїть, розділить і радість, і смуток. Вихователь прислуховується до побажань, думок малят, їхніх пропозицій, у свою чергу, пропонуючи відповідну діяльність, передбачає можливість вибору. Діти тягнуться до такого вихователя, розповідають йому про події свого життя, шукають у нього поради. Наслідуючи дорослого з демократичним стилем спілкування, вихованці намагаються діяти разом, узгоджують свої дії, враховують інтереси одне одного, мають добру звичку уважно слухати співрозмовника, вчаться мовленнєвої культури.
Отже, в реальних процесах професійного мовленнєвого спілкування інтегруються власне педагогічні, соціопсихологічні, соціолінгвістичні та лінгвометодичні аспекти комунікації. Специфіку такого спілкування визначають відповідні принципи організації цього спілкування. Розглянемо їх докладніше.
Пам’ятка з організації спілкування
Спробуйте відверто відповісти на запитання, які допоможуть вам скоригувати ваші професійні вміння.
Психологічні аспекти організації спілкування
Педагог не має права ображатися на дітей.
Щоб подолати неконтактність вихованців, починайте ваші звертання до них із запитань: «Чому?», «Як?», «Для чого?» тощо. Це стимулює розвиток спілкування.
Будьте ініціативними у спілкуванні з дітьми; пам’ятайте, що ініціатива допоможе успішно керувати їхньою пізнавальною діяльністю, організувати співробітництво. Бути ініціативним означає:
вміти відповідно до педагогічних завдань, що виникають, перебудовувати взаємодію з дітьми (форму, стиль, методи спілкування).
Уникайте штампів у загальній манері спілкування, стереотипних реакцій на поведінку малюків, механічного дотримання запланованої схеми розмови без урахування її реального розвитку, психологічної закритості, коли тільки виконуються педагогічні функції й не розкривається особистість.
Намагайтеся, щоб у вашій взаємодії з дітьми частіше лунали схвалення, заохочення. Завдяки цьому вихованці почнуть пов’язувати з вашою особистістю власні позитивні емоційні переживання. Елементи критики варто звести до мінімуму, а краще — не використовувати взагалі.
Проаналізуйте свої дії, відповівши на запропоновані запитання.
Якщо, проаналізувавши свої дії, ви виявили не відповідність їх до наведених вище рекомендацій щодо психологічних аспектів організації спілкування, то вам варто скоригувати ваше спілкування з дошкільниками відповідно до наведених вище рекомендацій, а також враховувати у роботі поради з організації бесіди.
Поради щодо організації бесіди
Давайте правильно спілкуватися з дітьми
(наприклад: «Ти повинен прибрати свої іграшки» замініть на «Мені не подобається, якщо іграшки розкидані»).
На перший погляд різниці у висловлюваннях не має і ви все одно хочете щоб дитина прибрала іграшки за собою, але у відповідь на «Ти» дитина ображається, а на «Я» малюк намагається виправдати довіру дорослого і буде набагато ефективнішим тому, що воно реалізує довіру і збереже в дитини добре самопочуття.
Якщо коротко, то правильне зауваження охоплює три моменти ситуації:
Ефективні речення допоможуть Вам побудувати спілкування за даною схемою:
Якщо ти…(констатація вчинку дитини).
Я відчуваю… (констатація ваших переживань).
Тому, що…(констатація наслідків поводження дитини)
Самодіагностика
Важливим компонентом професійного педагогічного спілкування є комунікативна сторона. А зараз ми перевіримо Ваш рівень комунікативності за допомогою анкети (можна у вигляді гри за бажанням)
Вправа «Крізь скло»
Призначення: формування взаєморозуміння партнерів зі спілкування на невербальному рівні.
Один з учасників загадує певний текст, записуючи його на папері, але передає його немовби крізь скло, тобто за допомогою міміки та жестів. Решта гравців розповідають про те, що вони зрозуміли.
Ступінь збігання тексту, який було відтворено більшістю гравців, і тексту, записаного одним із учасників, свідчить про вміння встановлювати контакт.
Вправа «Дискусія»
Призначення:
Учасники тренінгу об’єднуються в групи по троє. У кожній трійці розподіляються обов’язки. Один з учасників грає роль «глухого та німого»: він нічого не чує, не може говорити, але в його розпорядженні — зір, жести, пантоміміка; другий учасник грає роль «глухого та паралітика»: він може розмовляти та бачити, але не може жестикулювати; третій учасник — «сліпий та німий»: він здатний тільки чути й показувати. Усій трійці гравців пропонується завдання — наприклад, домовитися про час, місце та мету зустрічі, не порушуючи умов виконання своєї ролі.
На вправу відводиться 15 хвилин.
Список використаної літератури: