Епічний театр Бертольда Брехта. “Матінка Кураж та її діти” (за підручником - О.Ніколенко, Л.Ковальова, Л.Юлдашева «Зарубіжна література» 11 клас) Урок зарубіжної літератури в 11 класі. Підготувала Волошина Ірина Олександрівна, вчитель зарубіжної літератури Нижнєнського НВК № 36 Луганської області
ПОРІВНЮЄМО Драматичний театр (традиційний) Епічний театр (новаторський) У житті персонажа Трагедія Життя особистості в суспільстві Зображає «нас самих за незвичайних ситуацій» Предмет зображення Зображає «нас у власних ситуаціях» Зовнішнє зіткнення окремих особистостей Центр уваги Внутрішні, глибинні, ідейні конфлікти самої дійсності Побудовано навколо вад чи чеснот людини Драматичний конфлікт Побудовано навколо зіткнення ідеалів Чіткій поділ: трагедія, комедія, драма Жанр Синтетичний жанр – трагікомедія («драма ідей») Узагальнений тип людини Герой Людина середнього класу, але неординарна особистість Головні та другорядні; позитивні та негативні Персонажі Всі важливі; характеристики неоднозначні Відтворює дійсність; моралізаторствує; дає власний висновок Автор у творі Відтворює духовні пошуки; змушує до осмислення проблеми; не дає однозначної відповіді Споглядає, отримуючи враження Глядач Переживає і мислить разом із героями, продовжує розв’язувати проблеми після вистави Як правило, завершений – розв’язка Фінал твору Відкритий, незавершений - дискусія
Словникова робота “епічна драма” – драма, у якій панівну роль відігравала не дія, а розповідь, яка має допомогти глядачеві побачити соціальне коріння конфлікту, спонукати його шукати засоби вдосконалення законів суспільного життя. зонги (пісні) – ліричний прийом, який використовує Б.Брехт, для супроводу подій у п`єсі, коментарів, відображення емоційного стану персонажів, роздумів автора або атмосфери доби.Вони містять їдку сатиру й критику суспільства, філософські узагальнення, авторську позицію. прийом “очуження” – художнє відкриття “епічного театру”, суть якого полягає в тому, що буденне явище подається у новому світлі й постає як дивне, вирване зі звичайного плину життя, “чуже”.
Б.Брехт розробив новий жанр – драма-притча Конкретний сюжет віддзеркалює загальнолюдські проблеми, тенденції та явища. За зовнішніми подіями приховано суть речей. Виявляє не індивідуально-особистісне, а загальне для певного часу, суспільства, групи людей. Послаблено драматичне начало й посилене епічне. Зображується не тільки дія, а й розповідь про неї. Автор спонукає глядачів до роздумів, допомагає їм усвідомити історичний, соціальний та культурний досвід людства. Змінюється художня організація п`єс: немає поділу на акти, а є сцени – епізоди, які найчастіше мають заголовок.
Перевіряємо Дата, подія Коментар 10 лютого 1898р. Дата народження Б.Брехта м. Аугсбург (Німеччина) Місце народження 1917 рік Вступив до Мюнхенського університету Аугсбурзький шпиталь Перша світова війна. Працює санітаром. 1919 рік Повертається до навчання. 1924рік Переїзд до Берліна. Захоплюється театром. 1927рік Вірші “ Домашні проповіді ”. 1933-1947 роки Еміграція. Швейцарія, Данія, Швеція, Фінляндія, США. 1935рік Працює як теоретик. Стаття “ Театр розваг чи театр повчання?” 1939 рік Драма “ Матінка Кураж та її діти ”.
Образ матінки Кураж Коли відбувається дія драми? Як звати головну героїню? Хто вона? Чим займається? В чому вбачає свій інтерес на війні? Опишіть її характер. Що сталося з її дітьми? Чи бореться вона за своїх дітей? На що приречена матінка Кураж, пересуваючись дорогами війни? Якою ми бачимо її в кінці твору?
Читаємо. Коментуємо Гей, командири, у поході Мерщій спиніть людей своїх! Везу обідраній піхоті Багато пар чобіт міцних. Солдатам легше крокувати, І годувать вошву в куті, І помирать під гул гармати В новому, доброму взутті. Гей, християни! Тане сніг! Мерці внушають супокій, А кожен, хто ще не поліг, Встає, щоб вирушити в бій. Вам треба знати, що солдати На смерть не підуть без ковбас. Кураж їх ладна частувати - Вина у мене є запас. Гарматний грім замість сніданку Солдатам шкодить з давніх пір. А поїдять і вип'ють зранку - Ведіть людей хоча б у вир.
Дії драми відбуваються під час Тридцятилітньої війни в XVII столітті. Головна героїня Анна Фірлінг – торговка, яку всі звикли звати Матінкою Кураж. Таке прізвисько жінка отримала через свій підприємливий характер. Героїня навчилась отримувати зиск від війни. Разом зі своїми дітьми вона їздила у фургончику слідом за військами. І хоча це було дуже ризиковано, але для Кураж важливішою була можливість збагатіти. Осліпши від прагнення до багатства, матінка Кураж не змогла зупинитися навіть тоді, коли почала втрачати власних дітей. Старший син гине внаслідок мародерства. Другого сина Анна втрачає через те, що дуже довго торгувалась за його викуп. Донька Катрін відрізняється від матері. Вона добра та співчутлива до людей. Одного разу через спробу допомогти іншим донька також гине. Матінка Кураж трохи погорювала і знову вирушила налагоджувати торгівлю. Героїня заради багатства зраджує своїх дітей. Але торгівля йде добре і тому вона підтримує війну, яка стала для неї годувальницею. Анна впевнена, що про мораль краще говорити ситому, а не голодному. Матінка Кураж по своїй суті не була злою людиною, навіть веселою та доброю господинею. При нагоді вона може навіть допомогти іншим, але якщо це «не вдарить» по її гаманцю. Можливо, героїня стала такою через обставини, в яких складно проявляти гарні людські якості. Та найгірше те, що героїня пройшовши такий складний шлях особистих втрат, так нічому і не навчилась. Вона виправдовує втрати під час війни тим, що слабкі люди можуть гинути і в мирний час. А війна, на її думку, годує краще, ніж мир. Бертольд Брехт, повідавши історію життя Матінки Кураж в далекому XVII столітті, хотів попередити своїх сучасників. Він показав, як їхня моральна сліпота та егоїстичність призводить до влади гітлерівців. Автор хотів аби його земляки подолали свою «сліпоту» та «німоту», як це зробила донька Анни Фірлінг – Катрін. Образ Матінки Кураж– це образ людини, яка не може зрозуміти істини, навіть багато втративши. В кінці драми вона вже сама тягне свій фургончик з метою й далі займатися торгівлею. Багато хто з критиків звинувачували Бертольда Брехта в тому, що він не змусив свою героїню Матінку Кураж в фіналі «прозріти». Але це не було задачею автора. Його головною метою було прозріння читачів та глядачів.
Доля дітей матінки Кураж Кожен з дітей Кураж, за задумом драматурга, є алегорією певної чесноти. Старший син Ейліф втілює хоробрість, менший син Швейцеркас - чесність, дочка Катрін - доброту. І кожного з них саме кращі риси натури і занапащують. Занадто сміливий Ейліф, «здійснивши на один подвиг більше, ніж було потрібно», накликає на себе смертний вирок воєнного суду. Занадто чесний Швейцеркас іде під розстріл, аби не видати ворогові доручену йому полкову касу. Прагнучи врятувати мешканців незнайомого міста, гине добра Катрін. У такий спосіб Брехт підводить глядача до висновку, що за умов війни людські чесноти спричинюють загибель їх носіїв. При цьому драматург наголошує на безглуздості смерті обох синів маркітантки: і злочин, скоєний Ейліфом, і праведний, здавалося б, вчинок Швейцеркаса позбавлені сенсу та виправдання. А от загибель Катрін змальована як справжній героїчний учинок. Адже дівчина пожертвувала собою заради того, щоб врятувати ціле місто, і зокрема - свою матір, яка перебувала там у комерційних справах. Картина розстрілу Катрін - одна з найсильніших у драмі.
Доля дітей матінки Кураж На прикладі долі дітей Кураж драматург показує «зворотний бік» людських чеснот, що відкривається за умов війни. Адже коли урвиголова Ейліф забирає у селян худобу, зрозуміло, що йдеться про переродження хоробрості у відверту жорстокість. І коли Швейцеркас прикриває власним життям полкові гроші, глядач разом з матінкою Кураж засмучується з його глупоти. І німота Катрін сприймається як алегорія безпорадної доброти. Так драматург підштовхує замислитися над тим, що у сучасному світі, можливо, повинні змінитися й самі чесноти: правда - стати хитрішою, хоробрість - розсудливішою й людянішою, а доброта - бути здатною за себе постояти...
??? 1. Чому, працюючи над драмою-пересторогою, Б. Брехт звернувся до подій історичного минулого? 2. Чому головною героїнею п'єси про війну стала саме маркітантка? 3. Який символічний зміст має загибель дітей маркітантки? 4. У чому полягає життєва поразка головної героїні драми? Чи усвідомлює вона свій крах? 5. Чому п'єса «Матінка Кураж та її діти» вважається твором-пересторогою?