Генріх Белль (1917 - 1985)“Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства. Урок зарубіжної літератури в 11 класіПідготувала. Волошина Ірина Олександрівна, вчитель зарубіжної літератури Нижнєнського НВК № 36 Луганської області
Під час гітлерівської навали, коли Україна палала від заходу до сходу (недаремно Олександр Довженко назвав свою відому кіноповість «Україна в огні»), поміж тисяч і тисяч вояків вермахту, що крокували дорогами нашої Батьківщини, йшов солдат, котрому за кілька років судилося винести вирок фашизму. Ні, він не виступав на Нюрнберзькому процесі чи у високих міжнародних судах, вимагаючи смертної кари найближчим приспішникам Гітлера. Свій присуд він виніс на сторінках власних творів. І звали цього солдата Генріх Белль...
Генріх Белль (1918 - 1985) Народився в м. Кельні (Німеччина) 21.12.1917р. Після школи працював у книжковому магазині. У 1939р. вступив до Кельнського університету. Друга світова війна - фронт. Займається літературною діяльністю після повернення з фронту. Реальне життя та проста мова творів Белля привертають увагу читача. Літературно-мистецьке об`єднання “Група 47” – 1947р. Премія імені Георга Бюхнера – 1967р. Лауреат Нобелівської премії – 1972р. Активний борець за мир.
Зміст назви оповідання та система освіти у фашистській НімеччиніЦе уривок з епіграми давньогрецького поета Симоніда Кеоського, що викарбувана на пам`ятнику 300 полеглим спартанцям. Такі вірші використовувались в німецьких гімназіях для вправ з каліграфії, щоб сформувати в учнів думку про необхідність самопожертви для вищого суспільного блага. Античний ідеал спартанської мужності та патріотизму був зручним пропагандистським засобом, який використовував у жахливих цілях гітлерівський режим.
???Хто є головним героєм оповідання?Що відомо про його вік? Чому в оповіданні головний герой немає імені?Де він опинився після бою?Чи впізнав він це місце? За якими ознаками? Яку першу фразу почув юнак? Розкрийте символічний смисл “мерці – решта”Охарактеризуйте втрати героя: фізичні та духовні. Як ставиться до «невідомого героя» автор? Чому автор розповідає саме про солдата-юнака, що тільки-но закінчив гімназію? Як ви думаєте, чому герой, потрапивши в рідне місто, зовсім не згадує про батьків, про рідних?
Аналіз сюжету. Перший етап. Пораненого героя занесли до гімназії, де тепер розташований пункт медичної допомоги, пронесли через перший поверх, сходовий майданчик, другий поверх, де були зали для малювання. Герой нічого не відчував. Він двічі запитав, в якому тепер вони місці і став свідком того, як мертвих солдатів відділяли від живих, розміщували десь у підвалах школи. Через деякий час він спостерігав, як тих, які потрапили до живих, невдовзі спускали вниз - тобто до мертвих. Підвал школи перетворився на трупарню. Отже, школа - дім дитинства, радощів, сміху і школа - "мертвий дім", трупарня. Це жахливе перетворення - не випадкове. Школа, яка готувала учнів до смерті всією системою виховання, мала стати трупарнею.
Третій етап. Солдата поклали на операційний стіл. І раптом за плечима лікаря на дошці герой побачив щось таке, від чого вперше, відколи він перебував у цьому "мертвому домі", його серце озвалося. На дошці був напис, зроблений його рукою. Це кульмінація оповідання, кульмінація впізнання, вона мала місце у фіналі твору і зосереджена у вислові, "який нам звеліли тоді написати, в тім безнадійному житті, яке скінчилося всього три місяці тому...". Момент впізнання в оповіданні співпав з моментом усвідомлення героєм того, що з ним сталося: у нього не було обох рук і правої ноги. Ось чим закінчилася система виховання, яку встановили "вони" в гімназії святого Хоми (християнській гімназії, один із постулатів якої напевно був як у біблійній заповіді: "Не вбий!").
Підсумок Сюжет оповідання побудовано як поступове впізнання головним героєм, молодим скаліченим солдатом, гімназії, в якій навчався протягом восьми років і яку залишив всього три місяці тому, коли був відправлений прямо від шкільної парти на фронт. Детально змальовуючи реквізит гімназії тогочасної фашистської Німеччини, Белль підказав читачеві, що подібний реквізит відповідав певній системі виховання і в даному випадку - виховання расизму, національної винятковості, войовничості.
Га́й Ю́лій Це́зар (лат. Gaius Iulius Caesar; 12/13 липня 100 до н. е. — 15 березня 44 до н. е.) — давньоримський державний і політичний діяч, полководець, письменник. Римський консул (59, 48, 46, 45 і 44 до н.е), диктатор (49, 48—47 і 46—44 до н. е.), великий понтифік (з 63 до н. е.). Один із найвидатніших полководців античності. Докорінно змінив політично-суспільний і культурний ландшафт стародавнього Середземномор'я і Західної Європи. Марк Туллій Цицерон (лат. Marcus Tullius Cicero, 3 січня 106 до н. е. — 7 грудня 43 до н. е.) — давньоримський політичний діяч, видатний оратор, філософ та літератор. Один із зачинателів римської розповідної прози. Марк Авре́лій Антоні́н (лат. Marcus Aurelius Antoninus Augustus; 26 квітня 121, Рим — 17 березня 180, Віндобона тепер Відень) — римський імператор з 161 року, належав до династії Антонінів. Був сином Анія Вера і Доміції Луцілли. Відомий як філософ-стоїк.
Давньоримська бронзова статуя “Хлопчик, який виймає стерня”. Давньоримська бронзова статуя “Хлопчик, який виймає стерня”. Легенда: 1.- він дістав з ноги скалку не раніше, аніж доставив послання в римський сенат, щоб попередити римлян про наближення ворогів.2.- спартанський хлопчик під час бігових змагань поранив ногу, але продовжив бігти й переміг.
Символічні образи{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Хрест. Число 7 Молоко. Школа. Чорний колір. Проблема злочину, покарання, гріха і покаяння; віри в духовний початок, очищувальну силу віри; проблема вибору. Число кінця вимірювань; символ певної межі, за якою відбуваються серйозні ПСИХОЛОГІЧНІ зміни, переоцінка цінностей. Символ повернення героя у щасливе минуле; дає рятівне коротке забуття. Символ смерті, безнадіїСимвол болю, смерті, страждання
Поміркуємо. Генріх Белль не дає імені героєві оповідання, не називає місто, де відбуваються події, не завершує твір. Чому?Чи виживе цей юнак, який, провалюючись у небуття перед операцією, просить молока? Як він, такий покалічений, буде жити далі?Які проблеми, актуальні для сучасності, порушив Г. Белль в оповіданні ?