Ешер і ілюзія. Лариса Желєзнякова, викладач вищої категорії, старший викладач
Номер слайду 2
На гравюрі «Підйом і спуск» (ascending and descending) зображений цілком правдоподібний замок. Неправдоподібними є сходи, що знаходиться на даху замку. Уздовж сходів, чотири сторони якої утворюють замкнутий цикл, одна група людей постійно піднімається, інша - постійно спускається.
Номер слайду 3
Аналогічний обман зору має місце на його гравюрі «Водоспад» (waterfall, 1961). Акведук, зображений на гравюрі, складається з чотирьох взаємно перпендикулярних частин. При цьому створюється зорова ілюзія, що вода тече по кожній з частин, досягає краю, падає вниз, крутить колесо млина і знову потрапляє в початок акведука. Таким чином, створено ілюзорний вічний двигун.
Номер слайду 4
На літографіях «Будинок сходів» (House of stairs, 1951) і «Відносність» (1953) сходи розташовані у всіляких напрямках простору. Парадокс полягає в тому, що кожна окремо взята сходинка і спуск або підйом по ній сприймаються зором як нормальна ситуація, але розташування сходів у всіх можливих напрямках дає абсурдну картину.
Номер слайду 5
Художник створював на своїх картинах оптичні ілюзії, в основному за допомогою світлотіні. Наприклад, на картині «Куб з смужками» неможливо визначити, в який бік звернені об'ємні «гудзики», розташовані на стрічці.
Номер слайду 6
Ешера хвилювали особливості переходу від площини до простору, взаємодія мають певну форму двомірних фігур і тривимірних істот, здатних пересуватися в просторі. Ешер прагнув ілюструвати динаміку явища, І бачив абсурд в тому, що кілька проведених ліній можуть сприйматися оком як об'ємна фігура. Прикладом роботи, в якій художник вивчав таке сприйняття - в роботі «Три пересічні площині», де кожна площину, складена з квадратних плиток, розташованих у шаховому порядку, скорочується в перспективі до точки, три отримані точки утворюють рівносторонній трикутник.
Номер слайду 7
Для сюжетів «класичних» творів Ешера ( «Рисуючі руки», «Метаморфози», «День і ніч», «Рептилії», «Зустріч», «Будинок зі сходами» тощо) характерно дотепне осмислення логічних і пластичних парадоксів. У поєднанні з віртуозною технікою це справляє сильне враження. Багатографічні і концептуальні знахідки Ешера увійшли в число символів XX століття і згодом неодноразово відтворювалися або «цитувалися» іншими художниками.
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Дякую за увагу!!!https://mcescher.com/gallery/symmetry/