З'ясувати особливості літературної балади; дати короткі відомості
про епоху, долю та творчість Ф. Війона; допомогти учням зрозуміти філософський зміст твору, схарактеризувати роль вживання в тексті засобів виразності; розвивати навички аналізу поетичного твору, усного мовлення та дослідницької роботи; виховувати інтерес до самопізнання.
“Три дні на те, щоб покинути Париж. Це єдине, чого зміг домогтися 5 січня 1463 року метр Франсуа де Монкорб’є на прізвище Війон, засуджений до страти через повішення за те, що він був нібито причетний до однієї кримінальної справи. І ось 8 січня, на початку року, Війон назавжди вийшов з історії, але став навіки легендою. Через 10 років йому дозволили повернутися. Але до цього часу вже ніхто його не пам’ятав. Тому, коли у 1489 роуі книготорговець П’єр Леве надрукував його “Великий заповіт” і балади, у Парижі не знайшлося жодної людини, яка змогла б похвалитися особистим знайомством з видатним поетом...”- так пише у своїй книзі дослідник творчості найвидатнішого французького поета Середньовіччя Франсуа Війона – Жан Фав’є.
Франсуа Війон (справжнє ім'я Франсуа Монкорб'є або де Лож) народився 1 квітня 1431 р. в Парижі, в провінції Бурбонне. В 8-річному віці він втратив батька, і мати віддала хлопчика далекому родичу капеланові Гійому Війону, настоятелеві церкви святого Бенедикта. В 1443 році Франсуа вступив у Сорбонну на факультет мистецтв(що мав підготовчий характер), де здобув ступінь лінценціата, а потім магістра. Закінчення курсу давало право бути дрібним чиновником або викладачем. Війон зробив усе, аби не бути бюрократом при житті, і став викладачем французької поезії для багатьох, але — в посмертних виданнях.
ОЛС “Характерні риси балади”Невеликий віршований твір. В основі твору – незвичайна подія: героїчна чи фантастична. Поєднання рис лірики і епосу. Напружений драматизм сюжету. Емоційність переживань героїв. Літературна балада пов’язана з фольклором (мотиви, образи, художні засоби). Мелодійність, наспівність.
Аналіз твору. На що в побудові балади ви перш за все звернули увагу? Як називається такий повтор слів на початку рядків вірша?У Війона анафора поширюється на весь вірш. Як ви думаєте, з якою метою? Визначте рефрен твору. Яка ідея міститься в ньому?Слово “прикмета” означає “відмітна ознака кого-чого-небудь; те, що свідчить про щось; предметний доказ чогось”. На що ж вказує автор цими рядками? Спробуймо з’ясувати підтекст (прихований зміст), що криється за ними.
Робота з таблицею {21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0}Текст. Підтекст“мухи гинуть в молоці”“добру і лиху годину”“є співці, сліпці й скопці”; “по голках сосну й ялину”“чорне, біле і рябе”“як Господь створив людину”“всі шляхи й всі манівці”“небо щастя й сліз долину”“як на смерть ідуть бійці”“я знаю смерть і знаю домовину”10)“як кохають до загину”“і чернички спідничину”11)“хто під течію гребе”“як в бочках скисають вина”12)“скільки мул бере на спину”“хто працює без упину”13)“сну й пробудження хвилину”14)“Рим і як він всіх скубе”“гуситську всю провину”15)“палац і хатина”16)“цвіт, і плід, і соб-цабе”буденністьчаслюдство (бідні й багаті, духовні й бездуховні, раби й господарі)природадобро і зло, розмаїття світу. Божий світдолягоре і радістьсмертькохання справжнє і фальшивезрадапрацямрія і реальністьцерквабагатство і бідністьюність, зрілість, старість.
Аналіз твору. Як називаються слова, протиставлені у літературному творі за змістом? Наведіть приклади із тексту балади. З якою метою автор використовує антитези? Які ще відомі вам засоби виразності і з якою метою використовує автор? Найвизначальніший прийом?Чому в останньому рядку анафора “Я знаю” замінилася на антонімічне словосполучення “не знаю”?У чому філософський зміст балади?