Презентація на тему "Фонетика" допоможе школярам повторити класифікацію звуків, пригадати правила уподібнення фонем і вдосконалити вміння записувати фонетичну транскрипцію.
ФОНЕТИКА - наука, яка вивчаєзвуковий склад мови. ОРФОЕПІЯ – наука, яка вивчає правила вимови. ГРАФІКА – наука, яка вивчаєзнаки письма. ОРФОГРАФІЯ – наука, яка вивчає правила правопису.
Номер слайду 3
З В У К ИБ У К В ИЧУЄМОВИМОВЛЯЄМОБАЧИМОПИШЕМО
Номер слайду 4
Г О Л О С Н ІП Р И Г О Л О С Н ІЗ В У К И[а] [о] [у][е] [и] [ і ][а] [о] [у][е] [и] [ і ]наголошеніненаголошеніУ слові стільки складів – скільки голосних звуків.
Номер слайду 5
ОСОБЛИВОСТІ ВИМОВИ ГОЛОСНИХ ЗВУКІВ[ие][еи]у ненаголошеній позиції[с еи л о][к р е й д а][л ие м о н][оу]перед складом із наступним наголошеним [у], [і][з оу з у л а][к оу ж у х][п оу л і т]
С В И С Т Я Ч ІШ И П Л Я Ч І[ш] [ч] [ж] [дж][с] [ц] [з] [дз]СЦЕ ЇЗДЗУЩЕ ЇЖДЖУ
Номер слайду 8
ПРИГОЛОСНІ ЗВУКИтверді[д], [т], [з], [с], [ц], [л], [н], [дз], [р], [й]Де ти з’їси ці лини, Йодзере?м’якіпом’якшенізавжди м’який !Приголосні звуки стають м’якими або пом’якшеними перед:ь (м’яким знаком); лось [л о с]і; сіль [с і л]я, ю, є, що позначають один звук; пісня [п’ і с н а]Всі приголосні звуки, крім [й]
Номер слайду 9
ЗВУКОВЕ ПОЗНАЧЕННЯ БУКВЯ, Ю, Є позначають два звуки:на початку слова; після: ь (м’якого знака); ’ (апострофа); а, о, у, е, и, і (голосного). Я Ю Є[а] -[у] - [е] - - [йа]- [йу] - [йе] Ї Щ - [йі]- [шч] ЗАВЖДИ позначають ДВА звуки:[й і ж а к][ш ч у к а][й а ш ч ие к][р еи л й е ф][м й а с о][п о й а в а][ж и т: а][п л а м а][п’ у п’ і т р][л: е]
Номер слайду 10
ЗВУКОВЕ ПОЗНАЧЕННЯ БУКВ- [дж]- [дз] ДЖДЗ [дж] -[дз] - Букви належать до різних морфем. Букви належать до однієї морфеми[п’ і д з еи м е л: а ]підземелля[дз в’ і н о ч о к ]дзвіночок Ь - не позначає звука
Номер слайду 11
АСИМІЛЯЦІЯ ЗА ДЗВІНКІСТЮГл./[к] - [ц] - [х] - [ч] - [с] - [п] -[т] - [ш] - [ф] Дзв.[ґ] [дз] [г] [дж] [з] [б][д] [ж]Боротьба [б о р о д б а]Під впливом дзвінкого [б] глухий [т] уподібнився до парного йому дзвінкого [д]. гл. + дзв. дзв. + дзв. Рюкзак [р у ґ з а к]Під впливом дзвінкого [з] глухий [к] уподібнився до парного йому дзвінкого [ґ].
Номер слайду 12
АСИМІЛЯЦІЯ ЗА ГЛУХІСТЮГл./[к] - [ц] - [х] - [ч] - [с] - [п] -[т] - [ш] - [ф] Дзв.[ґ] [дз] [г] [дж] [з] [б][д] [ж]дзв. + гл. гл. + гл. Під впливом наступного глухого дзвінкий [г] уподібнюється до парного йому глухого [х]. легко [л е х к о]вогко [в о х к о]кігті [к’ і х т і]нігті [н і х т і]дьогтю [д о х т у]книжка [к н и ж к а]В інших словах асиміляція за глухістю НЕ відбувається
Номер слайду 13
АСИМІЛЯЦІЯ за місцем і способом творення. Ш. /[ш] - [ч] - [ж] - [дж] - Св.[с] [ц] [з] [дз](на) ніжці [н і з ц і]Під впливом свистячого [ц] шиплячий [ж] уподібнився до парного йому свистячого [з]. ш. + св. св. + св.(на) ромашці [р о м а с ц і]Під впливом свистячого [ц] шиплячий [ш] уподібнився до парного йому свистячого [с]. б’єшся [б й е с: а]Під впливом свистячого [с] шиплячий [ш] уподібнився до парного йому свистячого [с].
Номер слайду 14
АСИМІЛЯЦІЯ за місцем і способом творення. Ш. /[ш] - [ч] - [ж] - [дж] - Св.[с] [ц] [з] [дз]розжарений [р о ж: а р еи н ие й]Під впливом шиплячого [ж] свистячий [з] уподібнився до парного йому шиплячого [ж]. св. + ш. ш. + ш.принісши [п р ие н і ш: ие]Під впливом шиплячого [ш] свистячий [с] уподібнився до парного йому шиплячого [ш].
Номер слайду 15
ЗАПАМ’ЯТАЙ!- ться [ц: а]- тч [ч:]- тц [ц:]старається [с т а р а й е ц: а]скотч [с к о ч:]тітці [т і ц: і]
Номер слайду 16
АСИМІЛЯЦІЯ ЗА М’ЯКІСТЮПотенційні м’які[д][т][з][с][ц][л][н][дз][р][й]тв. + м’як. м’як. + м’як.щирість [ш ч и р і с т ]Під впливом м’якого [т] твердий [с] уподібнився до парного йому м’якого [с]. тв. - належить до потенційно м’якихсніг [с н і г]Під впливом м’якого [н] твердий [с] уподібнився до парного йому м’якого [с].
Номер слайду 17
АСИМІЛЯЦІЯ ЗА М’ЯКІСТЮПотенційні м’які[д][т][з][с][ц][л][н][дз][р][й]тв. + пом’якш. м’як. + пом’якш.свято [с в’ а т о ]Під впливом пом’якшеного [в’] твердий [с] уподібнився до парного йому м’якого [с]. тв. – свистячий ( [с], [ц], [з], [дз])квітка [к в’ і т к а]