[1]Узагальнення педагогічного досвіду.
Мовна розминка як найефективніший інтерактивний метод підвищення орфографічних умінь в навичок студентів.
Яка причина недостатньо стійких умінь і навичок студентів з орфографії і пунктуації?
Недостатня розвиненість умінь і навичок студентів з орфографії та пунктуації зумовлюється кількома причинами:
Повне усвідомлення системи правил, абсолютне знання їх (з усіма виняткам та примітками), а тоді доведене до автоматизму застосування приводить до оволодіння грамотним письмом. Підвищення рівня грамотності студентів є чи не найскладнішим завданням, яке спонукає викладача до пошуку ефективних форм і методів удосконалення мовленнєвої культури студентів.
Важливим моментом для позитивного розв’язання проблеми формування орфографічної грамотності студентів є розробка системи вправ, при виконанні яких відбувається процес перетворення свідомої діяльності щодо застосування правила правопису на діяльність автоматичну.
Які шляхи розв’язання проблеми формування орфографічних і пунктуаційних умінь й навичок cтудентів?
Одним із шляхів розв’язання цієї проблеми є комплекс практичного матеріалу «Мовна розминка», до якого входить система вправ і завдань з орфографії, пунктуації, лексики, морфології.
Яка структура мовної розминки?
Ми пропонуємо вашій увазі 14 комплексів завдань для мовної розминки (за винятком занять письмового розвитку зв’язного мовлення). Матеріал узятий із розділів: «Відомості синтаксису і пунктуації», «Фонетика», «Орфоепія», «Орфографія», «Будова слова», «Лексикологія»; з розділів: «Словотвір», «Морфологія (іменник, прикметник, числівник, займенник)», поступово вводяться завдання на повторення дієслова, дієприкметника, дієприслівника службових частин мови.
Які завдання можна вирішити за допомогою мовної розминки?
За допомогою можної розминки можна:
- відновити, розширити, закріпити й систематизувати знання студентів з української мови (фонетики, морфології, орфографії);
- формувати уявлення про мову як про єдину систему;
- інтенсифікувати навчальний процес;
- значно поліпшити орфографічну та пунктуаційну грамотність студентів, формувати орфографічну пильність ;
- робити повторення навчального матеріалу не епізодичним, а системним;
- урізноманітнити форми роботи на лекціях;
- розвивати зорову пам’ять студентів ,мислення, уміння аналізувати, узагальнювати матеріал, виділяти головне;
- виховувати почуття відповідальності, добросовісності;
- актуалізувати потрібні на лекції знання.
Для досягнення ефективності вивчення правил орфографії навчальний процес слід організувати з позиції системного і діяльнісного підходів, із застосуванням методів проблемного характеру.
Чому саме мовну розминку можна вважати ефективним прийомом формування орфографічної грамотності?
По-перше, згідно з правилами поетапного формування розумових дій, будь-яка операція (написання слів, розстановка розділових знаків) починається з розгорнутої зовнішньої мови: студент формує через мову все, що виконує практично. Ось чому на цьому етапі формування навичок грамотного письма під час виконання різних завдань важливе пояснення студентом всіх орфограм і пунктограм.
На цьому етапі дія набуває автоматичного характеру, стає недоступною для самоспостереження.
По-друге, психологи стверджують, що триваліше у пам’яті буде зберігатися той матеріал, який:
Але головною умовою збереження знань э використання цієї інформації на практиці, в діяльності.
Для якісного запам’ятовування різноманітних форм повторення моє велике значення. Воно дає можливість по-новому подивитися на вже відомий матеріал, необхідно організувати повторення так, щоб воно включало в себе щось нове.
Тому у системі вправ мовної розминки використані різноманітні форми завдань.
По-третє, за короткий час можна повторити матеріал різних розділів.
По-четверте, завдання мовної розминки задають швидкий темп проведення лекції.
Таким чином, формування розумових дій переходить у мову внутрішню, дії виконуються беззвучно, проговорюються про себе, а вже потім згортаються в розумову операцію – уміння – навички. Тобто якщо не достатньо грамотний студент буде гарно вчити правила з орфографії і синтаксису, частіше повторюватиме до вироблення навичок, то в нього з’явиться більше шансів почати писати грамотно.
Ефективність даного методу доведена практикою.Систематичне використання «Мовної розминки»на лекціях з української мови і перевірка знань студентів за допомогою словникових диктантів дає право стверджувати.що рівень знань студентів із розділу «Орфографія» підвищився на 30-35 відсотків,з інших розділів- на 20 відсотків.
Комплекс 1
Знайдіть в словах помилки, поясніть правильне написання.
Назвіть слова, які не можна переносити. Пригадайте правила переносу слів.
Від поданих іменників утворіть кличний відмінок, поясніть чергування приголосних.
Поясніть написання слів, розберіть слова за будовою.
За схемами складіть речення. Поясніть розстановку розділових знаків.
Комплекс 2
Знайдіть слово з помилкою, поясніть його правильне написання.
Вставте пропущенні букви, вкажіть, яким чином перевіряємо правильність написання.
Від поданих іменників утворіть присвійні прикметники. Що таке іменник? Що таке прикметник? Які є групи прикметників за значенням? Як творяться присвійні прикметники?
Доберіть слова, які б відповідали схемам.
Визначте граматичну основу речення. Дайте характеристику речення.
Комплекс 3
Знайдіть слово з помилкою. Розкажіть, коли вживається апостроф.
Від поданих іменників утворіть прикметники із суфіксом –ськ-. Поясніть написання.
Визначте дієслово, в особливому закінченні якого допущено помилку.
Назвіть спосіб творення кожного із слів.
Поясніть розстановку розділових знаків. О таке звертання? Які розділові знаки ставляться в реченні зі звертанням?
Комплекс 4
Розкрийте дужки, поясніть написання.
Поясніть написання іменників. Коли іменники пишуться разом? Коли через дефіс?
Поясніть написання часток не, ні у цьому прислів’ї.
Виправте помилки у реченнях. Яка причина цих помилок.
Розставте розділові знаки, поясніть їхнє вживання.
Комплекс 5
Вставте префікс з-, с- у подані слова. Поясніть написання.
Вставте пропущені букви, поясніть написання. Визначте часини мови.
Визначте іменники – назви істот і назви неістот, поставте в родовому відмінку однини, поясніть написання закінчень.
Прочитайте слова, правильно наголошуючи. Що ви знаєте про наголос?
Кладіть речення. Щоб подані слова були вставними. Поясність розстановку розділових знаків при вставних словах. Які слова називаються вставними? Які вставні слова ви знаєте?
Комплекс 6
Знайдіть слово с помилкою, поясніть написання.
Перекладіть слова українською, поясніть правопис.
Визначте час дієслів і дієвідміну. Що таке дієслово? Які часи дієслова ви знаєте? Як визначити дієвідміну дієслова?
До поданих слів доберіть антоніми. Які слова називають антонімами?
Поширте речення. Зробіть синтаксичний аналіз.
Комплекс 7
Розкрийте дужки, поясніть написання.
Уставте літери. Поясніть написання. Коли відбувається подовження в словах іншомовного походження?
Утворіть ступені порівняння прикметників. Від яких прикметників ступені порівняння не утворюються?
Поставте наголос у словах.
Утворіть від поданих слів словосполучення, визначте головне і залежне слово.
Комплекс 8
Утворіть від поданих слів словосполучення, визначте головне і залежне слово.
Поясніть написання не зі словами. Як не пишеться з різними частинами мови?
Від поданих імен утворіть чоловіче й жіноче ім’я по батькові.
Поясніть значення фразеологізмів. Що таке фразеологізм? Наведіть власні приклади фразеологізмів.
Складіть по два речення з поданими словами так, щоб вони в одному реченні були вставними, а в другому – членами речення.
Комплекс 9
Розкрийте дужки, поясніть написання.
Поясніть написання. Що таке чергування? Визначте,у яких словах відбувається чергування голосних звуків. Чому?
Вставте пропущені букви, поясніть написання закінчень іменників.
Утворіть нові словосполучення, у яких би виділені слова вживалися б у переносному значенні. Що таке переносне значення слова?
За поданими схемами складіть речення. Поясніть розстановку розділових знаків у реченнях з прямою мовою.
Комплекс 10
Розкрийте дужки,я поясніть написання и, і в кінці прислівника.
Уставте літери. Поясніть написання. Яка різниця між подвоєнням і подовженням? Поясніть правопис числівників.
Прочитайте. Поясніть правопис числівників.
Виправте помилки у реченнях.
Поясніть розстановку розділових знаків. Зробіть синтаксичний аналіз речення.
Комплекс 11
Визначте, у якому слові відбувається чергування о, е з і, наведіть власні приклади.
Виправте помилки. Поясніть написання. Пригадайте правила вживання великої букви.
Поставте іменники в орудному відмінку однини, поясніть написання.
Утворіть складні слова, поясніть написання.
Розставте розділові знаки, поясніть їхнє вживання.
Комплекс 12
Розкрийте дужки, поясніть написання.
Уставте, де потрібно, м’який знак, поясніть написання слів.
Від поданих кількісних числівників утворіть порядкові. Які числівники називаються кількісними, порядковими?
Доберіть до поданих слів спільнокореневі, утворіть словотворчий ланцюг. Які способи словотворення ви знаєте?
Утворіть складні речення, поясніть розстановку розділових знаків.
Комплекс 13
Укажіть слово, у якому при словотворенні відбувається чергування приголосних.
Уставте пропущені букви, поясніть написання.
Утворіть вищий ступінь порівняння прикметників, поясніть чергування приголосних.
Поставте слова, записані в дужках, у потрібному відмінку.
Розставте розділові знаки, поясніть написання.
Комплекс 14
Виправте помилки, поясніть правильне написання. Пригадайте правила вживання великої букви.
Уставте пропущенні букви. Поясніть написання.
1