Урок "Правопис слів іншомовного походження"

Про матеріал
Правопис слів іншомовного походження: удосконалення правопису іншомовних слів, знаходження й виправлення орфографічних помилок у писемному мовленні.
Перегляд файлу

Українська мова - 10 клас

 

Тема уроку:  Правопис слів іншомовного походження

 

Мета: повторити правопис слів іншомовного походження; удосконалювати уміння правильно писати слова іншомовного походження, знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у здобувачів освіти гідність за свою Батьківщину, а також толерантність, повагу до культури, історії й мови інших народів, прищеплювати любов до української мови.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Технічні засоби: комп’ютер, проєкторна дошка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення здобувачів освіти з темою, метою і завданнями уроку

III. Актуалізація опорних знань учнів

Вступне слово викладача

 З розвитком техніки, інформаційних технологій та глобалізацією суспільного простору дедалі частіше у мовленні використовуються слова іншомовного походження: з грецької мови (філологія, музей, театр), латинської (клас, аудиторія, конституція), німецької (бутерброд, солдат), англійської (баскетбол, дизайн), французької (кашне, пюре, пальто), італійської (соло, тріо, акорд) та інших. Довідки щодо запозичених слів викладені у словниках іншомовних слів. Одним із найбільших є «Новий словник іншомовних слів» видавництва «Арій» обсягом 40 000 слів та словосполучень. Написання слів іншомовного походження має деякі особливості, що регламентуються орфографічними правилами (та винятками з цих правил).

Бесіда із здобувачами освіти з метою відтворення знань, які необхідні будуть на уроці (Перегляд онлайн презентацій)

• Пригадайте, в яких випадках в іншомовних словах пишеться апостроф та знак м’якшення?

• Коли в іншомовних словах пишуться букви и, і, ї?

• Чи розрізняються в іншомовних словах букви е, є? У яких випадках?

• Коли відбувається подвоєння звуків у загальних іншомовних назвах. А коли не відбувається? Розкажіть винятки з цього правила.

• Чи зберігається подвоєння приголосних у власних іншомовних назвах та словах, похідних від них?

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи

Спостереження над мовним матеріалом

* Вибірковий диктант. Випишіть слова іншомовного походження з поданого тексту і поясніть їх правопис.

Інформаційна культура

 Бурхливий розвиток комп’ютерних технологій викликав значне посилення уваги до використання комп’ютерної техніки в усіх галузях людської діяльності. а поява персональних комп’ютерів і сучасного програмного забезпечення, розрахованого на користувача, що має лише базові, початкові знання взагалі, зробила цей процес повсюдним. Зараз навіть неможливо назвати галузь, де б не використовувалися персональні комп’ютери і не застосовувався Інтернет, а на обрії вже маячать кишенькові комп’ютери і нові надсучасні технології. І в цьому зв’язку величезного значення набуває інформаційна грамотність та інформаційна культура.

 Вивчення дисциплін, спрямованих на підготовку молоді до роботи із сучасною комп’ютерною технікою, пов’язано з нагальними потребами нашої країни в молодих фахівцях, що вміють працювати із сучасними комп’ютерними технологіями, з одного боку, а з іншого — необхідністю підвищення загальної комп’ютерної грамотності населення.

 Усе більшої актуальності набуває загальна комп’ютерна грамотність і культура населення. Світ навколо нас стає все більш інформаційним і високотехнологічним; для того, щоб успішно працювати і гармонійно жити в такому світі, треба вміло застосовувати здобуті знання і навички роботи із сучасним комп’ютерним забезпеченням.

Орфографічний практикум

* Поставте, де потрібно, м’який знак чи апостроф у словах іншомовного походження. Поясніть правопис слів та їх значення.

 Суб..єкт, Пхен..ян, Х..юстон, авен..ю, автопавіл..йон, прем..єра, батал..йон, л..юз, бл..юмінг, бутон..єрка, б..юро, вал..юта, ін..єкція, вар..єте, В..єтнам, вол..єра, дез..інформація, дос..є, дубл..яж, комп..ютер, П..ємонт, Ф..єзоле, бар..єр, кон..юнктура, п..юпітр, ад..ютант, б..єф, ар..єргард, ател..є, г..яур, б..язь, транс..європейський, ф..юзеляж, верф..ю, порт..є, шев..йот, ад..ю, Руж..є, монпанс..є., Н..юфаундленд, п..єдестал, порт..єра, прес-пап..є, рант..є, Рив..єра, інтерв..ю, б..юджет, грав..юра, деб..ют, інтер..єр, к..ювет, ком..юніке, кон..юктивіт, кур..єр, к..юре, Лур..є, Монтеск..є, б..юлетень, лл..є, об..єкт, Д..Артаньян, О..Хара.

* Кросворд. Впишіть подвоєні приголосні у визначеннях іншомовних слів.

1

 

 

н

н

 

2

 

 

н

н

 

3

 

 

н

н

 

4

 

 

н

н

 

5

 

 

н

н

 

6

 

 

р

р

 

7

 

 

л

л

 

8

 

 

л

л

 

9

 

 

л

л

 

10

 

 

л

л

 

1. Англійська дрібна монета (пенні). 2. Молода незаміжня поміщиця, дочка пана (панна). 3.Лишайник степів і пустель,переноситься вітром(манна). 4.Жіноче ім"я (Нонна). 5.Вихователька малих дітей у буржуазних сім"ях(бонна). 6.Однорічна культурна рослина, вид сорго(дурра). 7.Комфортабельний будинок за містом(вілла). 8.Проєкт закону в США та Великобританії (білль). 9.Папська грамота, послання, скріплене печаттю (булла). 10.Служитель релігійного культу в мусульман(мулла).

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

*Диктант-самоперевірка. Запишіть слова під диктовку. Перевірте їх правильність. Виправте помилки. Скажіть, у яких словах були допущені помилки та розкажіть правила на ці орфограми.

 Фінанси, економіка, тактичний, дипломант, оригінал, еквівалент, лінгвістика, експеримент,  бізнесмен, риторика, лімітувати, акредитація, інститут, таксист, позиція, група, коректор, конгрес, алея, акумуляція, бароко, беладона, інтермецо, лібрето, клас, сума, коридор, аудиторія, джигіт.

* Тестові завдання за покликанням https://zno.osvita.ua/ukrainian/tag-napisannya_sliv_inshomovnogo_pohodzhennya/  (Підготовка до ЗНО)

VI. Підсумок уроку

Рефлексія

 На уроці я:

- дізнався… - зрозумів… - навчився… - повторив… - узагальнив…

VII. Домашнє завдання

 З підручника з діловодства виписати 10 слів іншомовного походження. Пояснити їх правопис.

Список використаних джерел:

1. Українська мова (рівень стандарту):підр.для 10 кл.закл.загал.сер.освіти / Ющук І.П.- Тернопіль: Начальна книга - Богдан, 2018.

2. Усі уроки рідної мови. С.А. Омельчук, А.Я. Ляшкевич, М.В. Кравець, «Основа», Харків – 2005 рік.

3. https://www.jnsm.com.ua/sis/index.shtml .

4. https://zno.osvita.ua/ukrainian/tag-napisannya_sliv_inshomovnogo_pohodzhennya

5. https://umity.in.ua/topic/?id=1031 .

docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
11 січня 2023
Переглядів
2069
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку