Переваги формувального оцінювання Для вчителя Для учня Чітко сформулювати освітній результат, який потрібно отримати та оцінити в кожному окремому випадку та організувати, відповідно до цього, свою роботу; Зробити учня суб’єктом освітньої та оцінювальної діяльності Вчитися на помилках; Зрозуміти, що є важливим, а що другорядним; Зрозуміти, в яких видах діяльності є успіхи; Визначити, чого вони не вміють робити
Формувальне оцінювання (assessment) здійснюється під час навчального процесу, підсумкове (evaluation) – по його завершенні. Формувальне оцінювання Підсумкове оцінювання Перевіряє, як триває навчання Перевіряє, що було вивчено Діагностувальне: ідентифікує сфери, де необхідне покращення Оціночне: вимірює досягнення певного рівня Ідентифікує недоліки і покращує навчання Судить про якість Здійснюється під час навчального процесу Відбувається в кінці навчального процесу Допомагає учням вчитися один в одного Змушує учнів конкурувати між собою
Під час перевірки ПИСЬМОВИХ РОБІТ учитель пропонує учням: дотримуватися культури записів виконаних завдань подає зразок правильного написання цифри, букви, з’єднання букв у 1 класі у вільних рядках 2 – 4 класи – на полях сторінки зошита учитель разом із учнями може обрати позначення самооцінки учня, оцінки вчителя для фіксації перевірених робіт за результатами перевірки учитель організовує у 1 – 2 класах колективну/ групову диференційовану роботу 3 – 4 класи – приорітетно індивідуальну самостійну роботу оцінювальні судження , записані в робочих зошитах, доцільно не дублювати на інших носіях зворотнього зв’язку з батьками
Якщо робота виконана бездоганно, доречними будуть такі фрази: Супер Неймовірно Талановито Фантастично Дивовижно Приголомшливо Молодець Ідеально виконано Бездоганно Краще не буває Чудово Неймовірно Чудова робота Оригінально Чудова ідея Так тримати Прекрасно Відмінний результат Гарна робота Бездоганна робота Геніально Відмінна робота Гарна думка У тебе все вийшло
Якщо у роботі є деякі незначні помилки, доречно використати наступні форми вербального оцінювання: Ти робиш значні успіхи Це дуже втішно Добре впоралась/впорався Продовжуй у тому ж дусі Ти це зробила/зробив У тебе дуже добре виходить Рада/радий за тебе Я знала/знав, що ти впораєшся Ти швидко вчишся Ти на правильному шляху Твоя думка цікава Значно краще
Якщо ви бажаєте емоційно підтримати здобувача освіти, скористайтесь такими формулюваннями: Щодня тобі вдається усе краще В тебе є прогрес Ти сьогодні багато працювала/працював Це дійсно щось неймовірне Ти сьогодні гарно працюєш Тепер ти зрозуміла/зрозумів цей матеріал Тепер ти все зрозуміла/зрозумів Це завдання вдалося найкраще Старайся, ти можеш Ти вдосконалюєшся Тепер тебе ніщо не зупинить Вже виходить добре Цілком слушно Це здорово Отак правильно Цього разу ти це зробила\зробив Набагато краще Ти перевершила\перевершив себе Ти рухаєшся у правильному напрямку Ти докладаєш багато зусиль – у тебе все вийде
Характеристика результатів навчання № Результат навчання 1 Будує зв’язні висловлювання (розповідь, опис, міркування, есе, діалог) в усній і письмовій формах, володіє монологічною та діалогічною формами мовлення дотримується правил культури спілкування. 2 Переказує письмово прочитаний/прослуханий твір з дотриманням логіки викладу та з творчим доповненням. 3 Пише розбірливо, дотримується граматичних і орфографічних норм, перевіряє і редагує написане. 4 Досліджує мовні одиниці та явища, використовує їх для вдосконалення мовлення.
СВІДОЦТВО ДОСЯГНЕНЬ для здобувачів початкової освіти розроблено два примірні зразки Свідоцтв досягнень за циклами ( І та ІІ ) Обидва зразки містять такі частини: Характеристика навчальної діяльності Характеристика результатів навчання з окремих освітніх галузей Рекомендації вчителя Побажання батьків
1. Робота вчителя в початковій школі – розкрити потенціал кожної дитини, а не перевірити її на відповідність певному стандарту. 2. Формувальне оцінювання не повинно містити частки НЕ, жодних негативних суджень чи критики. Формувальне оцінювання діагностує сфери, які потребують покращення, і допомагає покращити їх. 3. Формувальне оцінювання не може складатися з балу, цифри, букви чи лише одного слова. Батькам мають додавати обов’язково пояснення, розширену категорію чи словесну характеристику – написану самим вчителем чи складену із запропонованих варіантів.
4. Формувальне оцінювання оцінює не результат, а процес.. 5. Коли говорять, що оцінювання в першому класі не буде, мають на увазі, що не буде традиційного для України оцінювання як вироку – з цифрою чи одним словом, які зовсім не передають суть того, що відбувалося з дитиною протягом року в школі. В Україні має змінитися ставлення до поняття “оцінювання” і як швидко це відбудеться – залежить від вчителів.