Презентація "Г. Сковорода. «De libertate». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом. Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки Харківські

Про матеріал
Презентація містить довідковий, ілюстративний матеріал, тексти творів, аналіз, тестові завдання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Г. Сковорода. «De libertate». Проповідь житейської невибагливості, пошуку гармонії з собою і світом. Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки Харківські». «Бджола та Шершень».

Номер слайду 2

Великий наш філософ щедру залишив нам спадщину по собі: обсягом широку, змістовністю глибоку, і щодо світогляду свого — чисту та моральну... Павло Тичина

Номер слайду 3

Це 30 віршів, які автор називав піснями. Популярність збірки «Сад божественних пісень» зумовлена тим, що зміст її творів був зрозумілим і близьким звичайній людині того часу: ліричний герой перебуває в пошуках правди й добра; він, як і Г. Сковорода, любить народ і закликає людину жити в єдності з природою; журба, тривога, розмірковування завжди зворушували чутливу душу людини з народу. На 1755–1759 рр. — час другого строку перебування Г. Сковороди в родині Томар — припадає початок його літературної творчості. У Ковраях він створив кілька поезій, що разом із творами, написаними в 50–60-х роках, увійшли до поетичної збірки «Сад Божественних пісень».

Номер слайду 4

Що є свобода? Добро в ній якеє?Кажуть, неначе воно золотеє?Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото,Проти свободи воно лиш болото. О, якби в дурні мені не пошитись,Щоб без свободи не міг я лишитись. Слава навіки буде з тобою,Вольності отче, Богдане-герою!De libertate. Автограф вірша Г. Сковороди «De libertate»

Номер слайду 5

До найвідоміших творів Г. Сковороди належить вірш «De libertate» («Про свободу»), який є зразком високої патріотичної лірики. Для ліричного героя воля — найбільше багатство. Поет переймався долею селян, які за кріпацтва були віддані поміщикам у довічне рабство, тому проблема свободи в закріпаченій Україні дужеактуальна. Звернімо увагу, що поняття свободи в усіх своїх творах Сковорода розглядає не в плані суспільнополітичних реалій, а як шлях духовних пошуків. Тому несподіваною у вірші є згадка про гетьмана Війська Запорозького Богдана Хмельницького як втілення омріяної вольності.

Номер слайду 6

1. Чи відповідає поезія жанру оди?2. Чи є розгорнутою характеристика героя?3. Яку моральну категорію людського буття Сковорода ставить на перше місце?4. Яким художнім засобам надає перевагу? Яка їх роль у розкритті теми та ідеї твору?5. Яка роль у творі ліричного героя?Подумай!

Номер слайду 7

Не зневажай байкарства, його любили ще древніГригорій Сковорода

Номер слайду 8

Засновником жанру байки вважають Езопа, 564 р. до Різдва Христового, Греція. Творив свої байки Езоп прозовою мовою. Вони мали неабияку популярність. Складалися з двох частин: розповідь і мораль. Художній прийом, на якому ґрунтується байка, отримав назву алегорія ( інакомовлення), “ езопівська мова “. Екскурс в історію байки У центральній Європі цей жанр особливо став відомим у другій половині ХVІІ ст.. з приходом у літературу видатного байкаря Франції Жана Лафонтена. Байки принесли Лафонтену всесвітню славу і зробили письменника класиком французької літератури.

Номер слайду 9

Історія створення й видання. Байки написані Сковородою у 1760-70-их роках. За словами Сковороди, з пів-десятка байок він написав у 1770-их роках, решта ж 15 байок написані 1774 року в селі Бабаях У тому ж 1774 році, Сковорода надіслав увесь збірник до свого приятеля Панаса Панкова з листом-посвятою, в якому висловив свої погляди на жанр байки. Збірка вперше видана у 1837 році. Автограф збірки не зберігся. Відомо про три списки збірки, один з яких, що датують 1774 роком, зберігається у Бібліотеці Вернадського. Байки Харківські

Номер слайду 10

8) уславлення дружби, засудження лицемірства та хитрощів («Собака і Вовк»). Тематика збірки «Байки Харківські»1) необхідність праці для оновлення людей і їхнього життя («Змія і Буфон»)2)оспівування наполегливості, сили волі, працелюбності, засудження лінощів («Верблюд і Олень»). 3) необхідність праці за природними нахилами («Бджола та Шершень»).4) висміювання розумової обмеженості (“Жайворонки”).5) засудження чванства й самодурства панства (“Голова і тулуб”).6) відтворення істини й висловлення критичного ставлення до суспільних явищ («Олениця і кабан”).7) протиставлення простоти і розуму пихатості й глухості (“Чиж і Щиглик”).

Номер слайду 11

Особливість байок Г. Сковороди1) прозова форма (як у Езопа)2) складається з 2-х частини: І - стислий виклад якоїсь події, факту; ІІ- об’ємне тлумачення її автором, повчання, мораль або, як назвав її Г. Сковорода, — «сила»3) перевага надається ІІ частині – моралі4) діалогічна форма викладу5) виразний, по-філософськи переданий зміст

Номер слайду 12

Григорія Сковороду називають народним філософом. В центрі уваги його перебувала проблема щастя. Вона пов`язувалася зі “сродною працею”, яка, на тверде переконання філософа, є необхідною передумовою щастя. Цією ідеєю пройняті байки “Дві курки”,”Орел і сорока”. Однією з найкращих байок є “Бджола та Шершень”. У моралі автор вчить людей жити щасливо. Філософ відстоює думку, що кожна людина може бути щасливою, якщо йтиме шляхом добра

Номер слайду 13

— Скажи менi, Бджоло, чого ти така дурна? Чи знаєш ти, що плоди твоєї працi не стiльки тобi самiй, як людям кориснi, а тобi часто i шкодять, приносячи замiсть нагороди смерть; одначе не перестаєш через дурiсть свою збирати мед. Багато у вас голiв, але всi безмозкi. Видно, що ви без пуття закоханi в мед.— Ти поважний дурень, пане раднику,— вiдповiла Бджола.— Мед любить їсти й ведмiдь, а Шершень теж не проти того. I ми могли б по-злодiйському добувати, як часом наша братiя й робить, коли б ми лише їсти любили. Але нам незрiвнянно бiльша радiсть збирати мед, анiж його споживати. До сього ми народженi i будемо такi, доки не помремо. А без сього жити, навiть купаючись у меду, для нас найлютiша мука. Бджола та Шершень

Номер слайду 14

 Сила: Шершень — се образ людей, котрi живуть крадiжкою чужого i народженi на те тiльки, щоб їсти, пити i таке iнше. А бджола — се символ мудрої людини, яка у природженому дiлi трудиться. Багато шершнiв без пуття кажуть: нащо сей, до прикладу, студент учився, а нiчого не має? Нащо, мовляв, учитися, коли не матимете достатку?. Бджола та Шершень

Номер слайду 15

1. Хто є дійовими особами байки?2. Що ви знаєте про бджіл та шершнів зі звичайного життя? 3. У чому Шершень звинувачує Бджолу? 4. Чому Шершень, принижуючи гідність Бджоли, називає її дурною? 5. Якої думки щодо праці дотримується Шершень? Чому він не розуміє Бджолу? 6. У чому вбачає своє призначення Бджола?7. Що значить «природжене діло»? 8. Чим зумовлено те, що праця для неї — насолода? 9. Що є мукою для героїні? 10. Кого намагався засудити Григорій Сковорода на прикладі Шершня?11. Кого символізує Шершень?12. Кого символізує Бджола? 13. Чим пояснити те, що людина без діла — карається і страждає? 14. Коли праця для людини є насолодою і задоволенням? Дай відповіді на питання!

Номер слайду 16

Ідейно-художній аналіз твору. Тема: розкриття важливої ролі праці за покликанням.Ідея: уславлення улюбленої праці, яка є стимулом життя; засудження паразитичного способу існування. Головні герої: Бджола (образ працьовитої, мудрої, досвідченої людини); Шершень (образ людини лінивої, яка звикла користуватися результатами чужої праці). Жанр твору – літературна байка.Ідейний зміст байки у афоризмі: «Роби те, до чого народжений, будь справедливий і миролюбний громадянин, i досить iз тебе».ІДЕЯСРОДНОЇПРАЦІ

Номер слайду 17

• «Немає гіршої муки, як хворіти думками, а хворіють думки, позбавляючись природженого діла».• «І немає більшої радості, аніж жити за покликанням».• «Душа, володарка людини, втішається природженим ділом».• «Веселість серця — життя для людини». Проблематики байки. Людина і суспільствосенс життя кожноголюдське покликання; праця і безділля. Філософська мудрість у творі

Номер слайду 18

1. Шершень дорікав Бджолі за те, що вона: а) хитра і підступна; б) надто серйозна і ретельна; в) дурна і безглузда; г) ледача і неповоротка. 2. Що, на думку Шершня, люди завдають Бджолі? а) Збитків; б) шкоди; в) зайвих клопотів; г) болі і страждань. 3. Бджола, звертаючись до Шершня, назвала його паном… а) розумником; б) обліковцем; в) писарем; г) радником. ТЕСТИ

Номер слайду 19

4. Тварина, яка полюбляє їсти мед: а) вовк; б) заєць; в) ведмідь; г) кабан. 5. Що є мукою для Бджоли? а) Рано підводитися; б) сидіти без діла; в) працювати щодоби; г) охороняти медові сховища. 6. Бджола — це образ людей, які: а) живуть крадіжкою чужого; б) бачать смисл свого життя у праці; в) розповсюджують науку в суспільстві; г) багато говорять, а потім сумлінно працюють.

Номер слайду 20

Григорієм Сковородою написані філософські трактати, вірші-пісні, байки. Всі ці твори єднає думка: мета людського життя – щастя, але люди обирають різні шляхи до нього. У Сковороди був свій шлях. У підrрунті щастя, на його думку, лежать душевність, сердечність, простота, скромність, але не приниженість. “ Шукаємо щастя по країнах, століттях, а воно скрізь і завжди з нами; - писав він, - як риба в воді, так і ми у ньому, і воно біля нас шукає нас самих. Нема його ніде від того, що воно скрізь. Воно схоже до сонячного сяйва – відхили лише вхід у душу свою ”

Номер слайду 21

1. Чи були байки Сковороди кроком уперед?2. Над чим тебе змусили замислитися твори Г. Сковороди?3. Чи актуальні на сьогоднішній день проблеми, порушені в байці?

pptx
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
23 серпня
Переглядів
3
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку