Заголовок виконує важливі функції в тексті. Основними функціями газетних заголовків є номінативна, інформативна, комунікативна, а також прагматична, що реалізує дію тексту, його цільову спрямованість. У заголовка до інформаційного повідомлення домінантною стає інформативна функція. Виконуючи інформаційно-орієнтовну роль, він є опорним пунктом, що виявляє зміст матеріалу газети.
У заголовку до публіцистичного тексту провідною завжди виявляється оцінна функція. У ньому виражається авторська позиція. Часто дослідники вважають основною прагматичну функцію, оскільки призначення заголовка полягає передусім в залученні уваги до статті, у створенні стимулу для її прочитання, що часто досягається шляхом використовування системи експресивних мовних засобів. Крім того, можна виокремити ще й рекламно-експресивну функцію. Матеріали мають бути цікавими, інтригувати читачів і привертати увагу.
Є. О. Лазарева дослідила та експериментально довела два ефекти в читацькому сприйнятті заголовків. Ефект посиленого очікування, що виникає тоді, коли заголовок незрозумілий, але привертає увагу; й ефект обуреного очікування, коли заголовок не збігається з текстом. В обох випадках заголовки виконують експресивну та регулювальну функції за рахунок інформативної, але в обурених чи у здивованих читачів може бути непередбачена реакція на текст – від захопленого читання до відмови читати текст і негативної оцінки автора чи редакції.
Отже, заголовок формує в читача певне ставлення до події, оцінюючи її. Він переконує читача через факти (представлені в заголовку) і через авторську оцінку цих фактів. Заголовок формує в людей відповідне ставлення до громадського життя й конкретних справ, актуалізує проблеми сучасності, що є цікавими для суспільства (політичні, економічні, філософські, моральні, питання культури тощо). Впливаючи на читача, заголовок не тільки орієнтує в подіях, але й формує думку читача. У підході до заголовків, у їхньому відборі й оцінці завжди виявляється моральна позиція автора, що надає висловлюванню емоційного забарвлення.
Заголовок допомагає скласти перший загальний прогноз про зміст публікації, визначає конфігурацію тексту номера газети. Семантично містким є такий заголовок, що здатний вміщувати значну кількість інформації, охоплювати сутність багатьох явищ, подій, фактів тощо. Саме такий заголовок може різнобічно відображати властивості явищ дійсності.
Заголовок повинен відповідати таким вимогам, як: лаконічність викладу за умови інформативної насиченості; узгодженість з основним змістом тексту; відбір мовних засобів з установкою на їхню дохідливість; відображення авторського ставлення до змісту; стилістична виразність, яка досягається шляхом використання відповідних мовних засобів: багатозначності слова, ресурсів словотворення (авторські неологізми), емоційно-експресивної лексики, поєднання рис публіцистичного стилю з рисами інших стилів (наукового, офіційно-ділового, літературно-художнього, розмовного), зумовлене різноманітністю тематики й жанрів; вживання зображувально-виразних засобів мови, наприклад, засобів стилістичного синтаксису (риторичні запитання і вигуки, повтори, інверсія, паралелізм побудови) тощо.
Формулюючи заголовки, зважають на психологічні вимоги до їхніх назв, а саме вдаються до прийомів навіювання й переконання. Заголовок виконує важливі функції: номінативну, інформативну, комунікативну, а також прагматичну, оцінну, рекламно-експресивну. Заголовки статей, що мають інформативний характер виконують переважно інформативну функцію. У заголовку до публіцистичного тексту значущою є оцінна функція. Очікуваного ефекту автор досягне лише тоді, коли, обираючи назву статті, урахує всі ці функції.
Звичайно заголовок газети має постійний розмір. Іноді він розташовується по всій ширині першої шпальти одним довгим рядком. Такий заголовок надзвичайно ефективний, яскравий, добре виглядає. Проте в більшості газет заголовок займає лише частину всього формату шпальти, і такий варіант розміщення забезпечує додаткові можливості для оформлення першої сторінки, дозволяючи раціональніше використовувати місце поряд із заголовною частиною, а також переміщувати його на шпальті. При необхідності можна змінювати і розмір заголовка газети, але обов'язково зі збереженням його малюнка.
Інколи заголовок зміщують униз, а на місці, що вивільнилося, на початку номера розмішують важливе повідомлення або актуальну інформаційну підбірку. Розташовувати заголовок дуже низько не рекомендується, щоб не порушити рівновагу матеріалів на сторінці. Категорично не варто зміщувати зі свого звичного місця заголовок, що займає всю ширину шпальти, - це можу розділити першу сторінку газети на дві частини, порушивши її цілісність.
Чим більше рядків у заголовку, тим важче його оформити. Набраний великим шрифтом багаторядковий заголовок займає на полосі значну площу; він утворює чорну пляму, яку, щоб вона не виділялася на полосі надто різко, треба чимось зрівноважити. Отож багаторядкові заголовки рекомендується набирати меншими шрифтами.