Презентація містить теоретичний матеріал, завдання до теми: клоуз-тест, спостереження з елементами аналізу, розподільний диктант,творче конструювання, самодиктант, робота в парах.
Головні члени речення. Урок узагальнення і систематизація вивченого
Номер слайду 2
Епіграф уроку: Мандруємо разом!У добру путь!Цю землю синтаксисом. Звуть!
Номер слайду 3
Мета уроку: Узагальнити й систематизувати знання учнів про головні члени речення,удосконалити навички знаходити підмет і присудок у реченні,сформувати цілісну систему особистих знань,структурувати вивчений теоретичний матеріал,розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання,вміння працювати з текстом;виховувати любов і пошану до рідної землі.
Номер слайду 4
Підмет – головний член двоскладного речення. Означає предмет,опредмечену дію,абстрактне поняття,істоту тощо. Пов'язаний з присудком. Відповідає на питання Хто?Що?Виражається будь-якою частиною мови,крім прислівника,а також сполученням двох і більше слів.
Номер слайду 5
Присудок – головний член двоскладного речення. Означає дію,стан,ознаку чи залежність. Пов’язаний з підметом. Відповідає на питання. Що робить підмет?Що з ним робиться?Який він є?Хто він такий?Вживається формами дієслів дійсного,умовного чи наказового способу,фразеологізмами.
Номер слайду 6
Види присудків. Простий дієслівний. Складений дієслівний. Складений іменний. Складний
Номер слайду 7
Клоуз - тести. Продовжіть речення. Синтаксис – це…2. Граматична основа – це…3. Підмет відповідає на питання…4. Головні члени речення – це…5. Присудок відповідає на питання…6. Присудки за будовою бувають…
Номер слайду 8
Спостереження з елементами аналізу. Визначте граматичну основу речення,з'ясуйте, якою частиною мови виражений підмет.1. Юрко випустив каченят у великий ящик.2. Серед неба горить білолиций.( підмет виражений іменником у Н.в.).2.( прикметник перейшов в іменник).
Номер слайду 9
Розподільний диктант- Випишіть словосполучення у дві колонки: із простим та складеним підметом.1. Козак не боїться ні хмари, ні грому.2.І три тополі стали на сторожі.3. У прізвищі моєму козацька кров кипить.4. Сузір'я Великої Ведмедиці зійшло у цю чарівну ніч.5. Не зміліє в батьківській криниці вода.
Номер слайду 10
Творче конструювання- Перетворіть звертання у підмет. Розберіть речення синтаксично. Веснонько, блакитноока і зеленошатна!Неси мене, гнідий коню, по чистому полю. Батьку, брате, ходімо на риболовлю.
Номер слайду 11
Самодиктант. Складіть і запишіть два речення зі складеним підметом і два речення із простим підметом
Номер слайду 12
Робота в парах. Установити відповідність між фразеологізмами й синонімічними до них дієсловами.1. Набрати води в рот.2. Припасти оком.3. Валяти дурня.4. Скалити зуби.5. Вростати в землю.6. Скребти голову.7. Робити вигляд. А. Байдикувати. Б. Завмирати. В. Посміхатися. Г. Набридати. Д. Задивитися. Е. Прикидатися. Ж. Мовчати.
Номер слайду 13
1 –ж, 2 – д, 3 – а, 4 – в,5 – б, 6 – г, 7 – е.
Номер слайду 14
Домашнє завдання. Виписати із творів художньої літератури 5 -6 двоскладних речень. Визначити спосіб вираження в них головних членів речення.