Поява книгодрукування спричинила революцію в мистецтві графіки. 7 березня 1573 року друкар Іван Федоров заснував у Львові першу в Україні друкарню, про існування якої точно відомо історикам. Він надрукував «Граматику» та «Апостол» (1574), згодом в Острозі — «Острозьку Біблію». Іван Федорович, Іва́н Фéдоров, Іван Феодорович, Друкар (близько 1510, Велике князівство Московське — 5 (15) грудня 1583, Львів) — діяч східнослов'янської культури, один із перших східнослов'янських друкарів, а також гравер, інженер, ливарник. КНИГОДРУКУВАННЯ
ГРАВЮРИКниги ілюстрували гравюрами. Найбільшимцентром книгодрукування стала друкарня Києво-Печер-ської лаври. В епоху бароко гравюру на дереві поступовозамінює гравюра на міді, яка відкривала нові художньо-технічні можливості для відтворення дійсності. Гравюри «Острозької біблії», 1581р.
ПАРАДНИЙ ПОРТРЕТПарадний портрет — різновид портрета, котрий створюють з представницькою метою. Мав на меті звеличення і уславлення зображеної особи, з підкресленням соціального стану, багатства і престижу. Характерний для пільгових станів та придворної, вищої церковної, дворянської та буржуазної культури.
Найпопулярнішимобразом народного живопису став так званий козак Мамай (козак-бандурист), який прикрашав стіни і багатихмаєтків, і бідних хат. НАРОДНИЙ ЖИВОПИСКоза́к Мама́й — ідеалізований, сакральный образ козака та своєрідний духовний символ в Україні. В дослідженнях істориків розглядається чимало реальних осіб, які могли би бути прототипами Мамая. Найбільш обґрунтованою вважається гіпотеза, що це Мансур-Кият Мамай, син того самого темника Мамая, який у 1380-ому році отримав поразку на Куликовому полі. Картина «Козак-бандурист» невідомого автора (XIX ст.). Національний художній музей України
Оповіді про козака-бандуриста зустрічаються серед народних легенд, переказів та приказок. На картинах малювали в супроводі сакральної для українців символіки — кобзи, що є символом національних традицій та співучої душі народу; коня, що є символом війни, некерованого гніву та хоробрості; дуба, котрий символізує могутність та генетичну чистоту роду. Часто на малюнках присутнє зображення списа з прапором, козацького штофа і чарки. Це були речі, пов'язані з життям та смертю козака — спис ставили на місці поховання, штоф і чарку клали в могилу — вони нагадували про скороминущість життя та козацьку долю, в якій загроза смерті в бою була повсякденною реальністю.
Козак у думах і помислах українців уособлював народну силу духу, незламність волі в боротьбі з поневолювачами. Зображення козака на народних картинах в час, коли запорозького війська вже не існувало, сприймалося як своєрідний пам'ятник героїчному минулому українського народу. Малювали «Козака Мамая» на полотнах і на стінах хат, на дверях і віконницях, на кахлях і скринях. Подібних «Мамаїв» можна було зустріти чи не в кожній оселі в Україні
ХУДОЖНИКИ-ПОРТРЕТИСТИЗа межами України, у Петербурзі, жили й працювали видатні художники-портретисти Дмитро Левицький (1737—1822) і Володимир Боровиковський (1757— 1825) — нащадки відомих українських художніх династій. Портретна галерея митців сприяла становленню стилю класицизм у мистецтві живопису.
Протягом ХІХ ст. змінюється культурний ландшафт України, поширюються просвітницькі й виникають національнопатріотичні ідеї. Провідними стали такі загальноєвропейські стилі, як романтизм і реалізм. РОМАНТИЗМ І РЕАЛІЗМОдним із зачинателів української школи пейзажного і побутового живопису вважають Василя (Вільгельма) Штернберга (1818—1845), німця за походженням, друга Т. Шевченка, автора його портретів. Художник захоплювався мальовничою красою України, писав побутові народні сцени. Автопортрет
Нова епоха висуває новий тип митця — громадського діяча з ідеалами демократизму та народності. Вищим взірцем такого митця-громадянина став видатний український мислитель, поет і художник Тарас Шевченко. Як художник і графік він зажив слави раніше за Шевченка-поета. Відомо, що у 1860 р. рішенням ради Петербурзької академії мистецтв Т. Шевченка удостоїли почесного звання академіка гравюри. РОМАНТИЗМ І РЕАЛІЗМІван Крамской. Портрет Т. Шевченка
РОМАНТИЗМ І РЕАЛІЗМРомантичні риси його творчості виявляються у зверненні до історичного минулого, пам’яток старовини, внутрішнього світу людини. У живописних творах різних жанрів — побутовому, історичному, пейзажному, портретному — Т. Шевченко прагнув передати настрій, емоційне співпереживання, долі простих людей.
Автопортрет. 1918 ОЛЕКСАНДР МУРАШКО (1875-1919)Олександр Мурашко найбільш яскравий, експресивний і послідовний імпресіоніст в історії українського образотворчого мистецтва. Водночас, живописна манера Олександра Мурашка завжди мала дивовижне українське забарвлення, виразний український підтекст.
ОЛЕКСАНДР МУРАШКО (1875-1919)Фото Олександра Мурашка, 1905-1906 Саме за самобутність і великий живописний талант цінували Олександра Мурашка в Європі. Так поєдналися в картинах майстра живописні надбання французького імпресіонізму і слов’янська, українська відкритість, відвертість і неповторна колористична гармонійність
Природа для Васильківського була невичерпним джерелом для пошуків нових образних засобів. Умілим «вкрапленням» побутових деталей доповнювалося поетичне звучання його картин. Панорамні, розгорнуті вшир пейзажі, як правило, мають невисоку лінію горизонту. В них багато неба, сонця. Побутові сцени читаються як невідʼємна частина природи. Околиця СЕРГІЙ ВАСИЛЬКІВСЬКИЙ (1854-1917)