Створено електронну презентацію, в якій стисло подано необхідні відомості про життя і творчість видатного письменника. Уміщено фотографії, ілюстрації. Подано відомості з теорії літератури, а також закриті та відкриті тести за 12-бальною системою з урахуванням реальних навчальних можливостей учнів.
Захоплення Із дитинства любив малювати, ця пристрасть не зали- шала його все життя; любив старовину, архітектуру й був кращим “ЧІЧЕРОНІ” (ТОБТО ЕКСКУРСОВОДОМ) по Риму. Любов до мови, відчуття слова закладалися в нього вже з дитячих літ. Потім він захопився збиранням українських народних пісень, прислів’їв та приказок.
Погляди й переконання Мені треба переробити себе, переродитися, оживитися но- вим життям, розцвісти силою душі у вічній праці і діяльнос-ті, і якщо я не можу бути щас- ливим, принаймні, все життя присвячу щастю і благу собі подібних. Погані друзі нікому не по- трібні, без них легше позбутися ворогів. Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зер- нисто, як самі перла. Засміятися добрим, світлим сміхом може тільки лише глибоко добра душа.
Народна пісня - це жива, яскрава, сповнена барв істи- ни народна історія, яка роз-криває життя народу . Пока-жіть мені народ, у якого було б більше пісень… Україна дзвенить піснями. …Народні пісні для Украї- ни – все: і поезія, й історія, і батьківська могила. Пісні ці – народний літопис, живий яскравий, сповнений барв, істини, який розкриває все життя народу.
Якби наш край не мав такої скарбниці пісень, я б ніколи не зрозумів історії його, тому що не збагнув би минулого… Моя радість, життя моє! Як я вас люблю! Що всі холодні літописи, в яких я тепер риюся, пе-ред цими дзвінкими, жи- вими літописами! Як мені допомагають в історії пісні!...
Я палав незгасним праг- ненням зробити своє жит- тя потрібним для блага держави, я жадав принес- ти хоча б найменшу ко- ристь. Тривожили думки, що я не зможу, що мені перепинять шлях, завдав-ши мені глибокого суму. Я поклявся жодної хвили-ни короткого життя свого не втрачати, не зробивши блага.
Я захоплююся заздалегідь, коли уявляю, як закиплять труди мої в Києві. Там скін- чу я історію України й пів- дня Росії і напишу всесвіт- ню історію. А скільки зберу там легенд, повір`їв, пісень! Якими цікавими можна зро- бити університетські запис- ки, скільки можна умістити в них подробиць, цілком но- вих про сам край.
В. Бєлінський “Мёртвые души”… творение чисто русское, национальное, выхваченное из тайника народ- ной жизни, столько же истинное, сколько и патриотическое… тво- рение необъятно художествен- ное по концепции и пополнению, по характерам действующих лиц и подробностям русского быта – и в то же время глубокое по мысли социальное, обще-ственное и историческое”…
М. Чернишевський “Гоголю многим обязаны те, которые нуждаются в защите; он стал в главе тех, которые отрицают злое и пошлое. Пото- му он имел славу возбудить во многих вражду к себе. И только тогда будут все единогласны в похвалах ему, когда исчезнет всё пошлое и низкое, против чего он боролся!”
А. Герцен “Поэзия Гоголя, его скорбный смех - это не только обвинительный акт против нелепого существования, но и мучительный крик человека, стремящегося спастись прежде, чем его заживо похоронят в этом мире безумцев. Чтобы подобный крик мог вырваться из груди, надобно, чтоб в ней оставалось что-то здоровое, чтобы жила в ней великая сила возрождения. Гоголь чувствовал – и многие другие чувствовали вместе с ним, - что за мёртвыми душами есть души живые”.
1. Назва поеми про “похождения Чичикова”, написана М. Гоголем у 1846 році. 2.Оповідання М. Гоголя, яке назване за назвою чоловічого верхнього одягу. 3.У якій гімназії навчався М. Гоголь? 4.У якому повітовому училищі навчався М. Гоголь? 5.Повість М. Гоголя мала назву “Бісаврюк або Вечір напередодні…” (продовжити). 6.Назва хутора, вечори біля якого описував М. Гоголь. 7.Назва міста, куди в 1828 році прибув М. Гоголь. 8. Ім`я якого святого носив Київський університет. 9.Назва збірки творів М. Гоголя (1835), співзвучна із назвою міста на Полтавщині. 10. Яку посаду прагнув обійняти М. Гоголь у Київському університеті. 11. Яке ім`я по батькові мав М. Гоголь. 12. Героїчна епопея М. Гоголя (1845).
Тест (За кожну правильну відповідь 1 б.) 1. Визначіть рік народження М. Гоголя: а) 1909 р.; б) 1809 р.; в) 1709 р.; г) 1609 р. 2. Де навчався у 1818-1819 рр. майбутній письменник? а) у Полтавському повітовому училищі; б) у Харківському колегіумі; в) у Київській академії; г) у Львівському університеті.
7. Що покладено в основу повісті “Ніч проти Івана Купала”? а) акт продажу людиною своєї душі чортові; б) народне повір`я про силу квітки папороті; в) народну пісню про кохання героїв; г) байку Езопа про захланність людини. 8. Яку пристрасть мав з дитинства, що не залишала його все життя? а) майструвати; б) малювати; в) співати; г) грати на гітарі.
9. В якому році М. Гоголь переїхав до Петербурга? а) 1830 р.; б) 1827 р.; в) 1828 р.; г) 1829 р. 10. Сюжет “Мертвих душ” дає хорошу можливість: а) побачити життя всієї тогочасної Росії; б) розкрити тему людського страждання; в) показати тему визвольної боротьби; г) відтворити тему жіночої долі.
11. Чому робітника Петра звали Безродним (оповідання “Вечір проти Івана Купала”)? а) відрікся свого роду; б) автор не дає пояснення; в) може тому, що ніхто не пам`ятав ні батька, ні матері; г) Петро посварився з ними. 12. Хто заступався за Петруся? а) Басаврюк; б) шестирічний Івась; в) козак Корж; г) батюшка.