Мета: закріпити уявлення учнів про групи слів за значенням; розкрити поняття синонімічні ряди, вчити п’ятикласників свідомо підходити до розуміння значення і використання слова, добирати синоніми й антоніми, доцільно вживати їх у власному мовленні; збагачувати активний словник учнів, виховувати мовне чуття, увагу до слова, культуру мовлення.
Вступне слово вчителя Діти, сьогодні ми здійснимо міжгалактичну подорож. Ми відвідаємо галактику під назвою «Лексикологія», зокрема побуваємо на планетах Синонімів, Антонімів та Омонімів. Щоб потрапити на ці планети, треба мати неабиякі знання про Галактику , до якої ми вирушаємо. У дорозі на нас чекає багато перешкод і випробувань. До речі, а хто пояснить мені значення назви країни Лексикологія? А вирушимо ми у подорож на ракеті під назвою «Лексика». А що означає ця назва?Тож, 1, 2, 3! Полетіли!!!
Естафета «Космічний словник» Щоб отримати допуск до нашої ракети ми проведемо естафету «Космічний словник». Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова (усно). 1. Космонавт (людина, яка літає в космос). 2. Космічний (той, що стосується космосу). 3. Космічний корабель (...). 4. Землянин (...). 5. Космос (...). 6. Супутник (небесне тіло, яке рухається орбітою навколо планети чи карликового тіла Сонячної системи або зорі). Ви досить добре знаєте «космічні слова», тому можна вирушати у відкритий космос.
Першим на нашому шляху з’явився супутник із дивною назвою «Прямопереносне» Спробуйте мені пояснити значення цієї назви?( Пряме і переносне значення слова)-І перше завдання, яке ми повинні виконати на своєму шляху, це скласти пазл під назвою « Пряме чи переносне значення» https://learningapps.org/1348121 -Молодці! А ми вирушаємо далі!
Гра. Формування синонімічного ряду Шановні друзі, на нас летить метеорит! Щоб уникнути зіткнення з ним, нам потрібно повернути вбік. Завдання таке: складіть із поданих слів синонімічні ряди. Кожне слово це крок від метеорита. Хто зробить найбільше кроків і складе найдовший синонімічний ряд, той і звільнить нас від зіткнення.
Планета Антонімів -То які ж слова називаються антонімами?(Антоніми – слова протилежні за значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї частини мови: світло – темрява, світлий – темний). Перше завдання на цій планеті- поєднати слова з їхніми антонімічними парами https://learningapps.org/2220555
Гра «Уточни одним словом» Ми з вами на планеті Омонімів. Щось тут нічого не зрозуміло. Жителі цієї планети ставлять перед вами завдання: «Уточни одним словом». Захід – іти на захід, важливий захід. Лист – пожовклий лист, лист від товариша. Літні – літні канікули, літні люди. Лютий – лютий мороз, місяць лютий. Мати – мати друзів, рідна мати. Пара – пара голубів, водяна пара. Лава – дерев'яна лава, вулканічна лава. Балка – глибока балка, залізна балка. Чайка – морська чайка, козацька чайка.