Вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом

Про матеріал
Вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом Поглибити знання про вживання апострофа в українській мові; формувати вміння писати слова з апострофом відповідно до орфографічних норм
Перегляд файлу

 

5 клас

 

  ТЕМА: Вживання  апострофа. Правильна  вимова  та  написання    слів  з апострофом

МЕТА: повторити  і  поглибити  знання  про  вживання  апострофа   в  українській  мові;  формувати  вміння  писати  слова  з    апострофом  відповідно до  орфографічних  норм, 

визначати    вивчені  орфограми  у  словах,  обґрунтовувати   їх ;  удосконалювати  вміння  вимовляти  слова  з  апострофом    відповідно  до  орфоепічних  норм;  виробляти  правописну   пильність; розвивати  орфографічну грамотність; вміння  відповідати  на  запитання;  виховувати  любов  до  рідної  мови,  краю, землі.

 

ОБЛАДНАННЯ :  комп'ютер,  підручник,  сигнальні картки, роздатковий матеріал.

ТИП  УРОКУ : урок-інсценізація з елементами казки.

 

Методи  та  прийоми: робота в  парах, редагування,  дослідження,  робота  з  підручником, словникова  робота,  творча  робота, лінгвістична гра «Квіточка-хитринка»

 

ХІД   УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ  КЛАСУ

     Емоційна готовність  учнів  до уроку.

Погляньте один на одного  і подаруйте  посмішку. Побажайте  успіху.

 

ІІ. Мотивація  навчальної  діяльності.

 

  1.               Відгадаймо загадку-акровірш!Говорить Апостроф!!!

А я такий же, як знак розділовий

Простий і відомий шкільній дітворі.

Оце лиш в словах української мови

Сумлінно пишусь не внизу, а вгорі.

Твердість вимови  я  вчу позначати,

Роздільно навчаю також читати.

Ось спробуй писати слово «ім’я» –

Факт:одразу потрібним стану і я!

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ  ТЕМИ І  ЗАВДАНЬ  УРОКУ

 

  1.               Творче  конструювання девізу уроку.

Вивчення  орфографічних  правил  є  особливо  важливим  для  вироблення  грамотного  письма.  Щоб  навчитися  правильно  писати,  треба  наполегливо  працювати.  Ви  повинні  пам’ятати,  що  грамотне  письмо,  правильне  мовлення -  важливі  фактори  освіченості  людини.

Акад. Щерба  писав: «Безграмотне  писання  читати  трудно,  ніби  їдеш  у  таратайці  мерзлою  дорогою».

   Тож  прагніть,  щоб  ваше  писання  не  викликало  таких  асоціацій..

 

(на  дошці)  Усе,  що  робиш,  треба  робити  добре..

 

  1.               Колективна робота.

Лінгвістична казка

Зникнення апострофа

      У тридев’ятому  царстві є незвичайна країна Фонетика. Правлять нею три сестри: сувора і розумна Орфографія, точна Графіка і миловидна та співуча Орфоепія.

      Якось у цій країні сталася надзвичайна подія – зник Апостроф. У Фонетиці почався страшний безлад. Графіка та Орфоепія хапалися за голову, бо люди почали неграмотно писати. Орфоепія потерпала від неправильної вимови. Люди не могли нормально порозумітися!..

        Треба негайно шукати Апостроф!

        До пошуків залучили найкращі сили. І ось що з’ясували слідчі. Кома, що мешкала в сусідній країні, давно заздрила апострофу, оскільки він був такий же, як вона, але завжди стояв вище. Можливо, це її рук справа?

 

КОМА.  Здрастуйте!   Мене звуть Кома. І це справді мої витівки.  І я нізащо не віддам вам апострофа!   Хоча…..  Змінити своє рішення я можу лише  за умови, що ви  багато знаєте і про мене. . .  Хочете повернути цей знак – розкажіть, коли вживаюся Я!  

  •                      При однорідних членах речення
  •                      -при звертаннях
  •                      -вставних словах

 

 

КОМА.

  •                      А що ви знаєте про  Апостроф? 
  •                       

ІV . ПІЗНАВАЛЬНА  ДІЯЛЬНІСТЬ  УЧНІВ

  1.                               Проблемно-пошукова  робота

 

  1.                Випереджувальне завдання. 

Це наймолодший знак нашого письма. З’явився в українській граматиці для позначення роздільної вимови. Назва знака взята з давньогрецької мови, що означає: кривий, зігнутий, повернутий.

 

  •                      Для чого він вживається?
  •                      Апостроф позначає роздільну вимову, як в російській мові ъ.

 

КОМА.  Я спостерігатиму за вашою роботою і тоді вирішу:  повернути вам апостроф  чи ні!!!  А поки що він перебуватиме у далекій  Країні питальних знаків!!!

 Ось вам завдання!!!   

Залишає на столі аркуші  із завданнями.

 

 Учитель.

  1.                               Інтелектуальна розминка.
  •                      А що таке орфографія?
  •                      Яка  орфограма  у  слові  „сім'я” ?
  •                      Поставте  питання до  слова  „апостроф”.
  •                      Яка  це  частина  мови.
  •                      Визначте рід.
  •                      Спробуйте  уявити  апостроф  в  образі  людини.  На  якого  літературного  героя  він схожий і  чому?
  •                      У якій країні живе апостроф?

 

Країна швидких слів

  1.                               Інтерактивний метод «Навчаючись учу»

Отже, діти, ми і дізналися, що наш Апостроф  заховали у Країні швидких слів.

Мовна  розминка.

Давайте правильно проговоримо скоромовку її, порахуємо скільки слів з апострофом у ній.

У  Лук’яна  в’язка  м’яти.        У  Дем’яна  дев’ять  в’язок.

 

 

 

V.   ЗАКРІПЛЕННЯ  ЗНАНЬ,    ФОРМУВАННЯ   УМІНЬ  І  НАВИЧОК

 

 

  1.                       Робота з підручником. Ст..  157
  2.                         

Повторіть правила вживання апострофа.  Поясніть написання слів із скоромовки.

 

Кома залишила нам перелік проблем, які ми маємо вирішити.

 

Країна нерозв’язаних проблем

                                                                                                                                  

1 проблема- після  яких  букв  пишеться  апостроф?             

за  допомогою  яких  органів    вони  утворюються . ( губи)

- Як  вони  називаються? (губні)

- А  ще  після  якого  звука ? ( к, р)

- Перед  якими  буквами  пишеться  апостроф? ( перед  Я,Ю,Є,Ї)

  •                      Сформулюйте  перше  правило .

 

2 проблема – чи  завжди  після  Б,П,В,М,Ф  перед  Я,Ю,Є,Ї  пишеться    

                       апостроф?                                                 

свято            цвях            кам’яний              черв'як

  •                      Сформулюйте  друге  правило .

 

3  проблема – чи  завжди  після  Р  пишеться   апостроф?

буряк [б  у  р′  а  к]          бур'ян  [ б  у  р  й  а  н  ]

 Сформулюйте  третє  правило.

                    ( апостроф  пишемо  після  Р ,  якщо  вимовляємо роздільно і  твердо ,  а  коли  Я,Ю,Є  позначають  мякість  Р , то не  пишемо.  Ї  не  позначає  мякості  , тому перед  Ї  завжди  пишемо апостроф)

 

4  проблема – чи  може  апостроф  уживатися   в  іншій  частині  слова ,  а  не   в  корені  ?

  •                      Розберіть  за будовою  слова  ПІД'ЇЗД , ОБ’ЯВА

Сформулюйте  четверте  правило .

 

5 проблема – Апостроф після К????     Лук’ян

 

Отже, проблеми  розв′язали,  а  Апострофа  так  і  не  знайшли. Мабуть,  правила,  які  сформулювали,  потрібно  закріпити  практичними  завданнями.  Тож  вперед,  не  зупиняймося !

 

 

Країна таємничих нетрів

 Словникова робота

Нетрі -  1. Труднопрохідні місця, які заросли лісом, чагарником .

  1. перен. Глуха, густо забудована, брудна, погано впорядкована для життя частина міста.

 

Диктант із таємницею. Записати слова у дві колонки(з апострофом, без апострофа). Якщо слова записані правильно, то з перших літер  дізнаєтеся ім’я літературного героя.

Лук’ян, об’їзд, цвях, рясно, солов’ї,  посвята, комп’ютер, ательє, об’єднання,  тім’я, об’єкт, свято, нав’язливість.                                                   

Лоскотон.   Вкажіть назву твору та автора.

 

 

Країна асоціацій.

Логічний асоціативний диктант (усно)

Послухайте пари слів, між якими є логічний зв'язок.  Доберіть до запропонованого слова  слово з апострофом або слово, в якому апостроф не пишеться.  Наприклад:

 

Великдень - свято,   річка – ряска, яблуко - черв’як, запах – медвяний,  прізвище – Лук’яненко, рука – зап’ястний, вихователь молодшої групи – дит’ясла,  рослина – м’ята, небо  - сузір’я,  цифра – п’ять, дев’ять,  техніка – комп’ютер, птахи – солов’ї, вогонь – полум’я, куртка – капюшон, перешкода – бар’єр, фотоапарат – об’єктив,  гра – комп’ютер.

 

 

Країна згаданих слів 

Письмо  по  пам’яті. (Прослухати  вірш, заплющивши очі, запам’ятати їх, а потім згадати і записати якнайбільше слів з апострофом)

 

У  п’ятницю, у  надвечір’я,      

 Як  туманцем  потягло,

 Сонце  плавно  у  міжгір’я

 Спочивати  попливло.

 

 На  подвір’ячку, під  в’язом,

 Вся  зібралася  сім’я:

 Відпочить, побути  разом

 Та  послухать  солов’я.

 

 Вечоріє. На  подвір’ї

 Вся  сім’я  рядком  сидить…

 Перше  випливло  сузір’я:

 Бавить, манить  і  мигтить.(9)

 

 

 Країна синтаксичної трясовини                    Усно-письмово 

       Словникова робота

Трясовина - 1. Дуже грузьке болото, поросле травою і мохом, що утворилося на місці колишньої водойми.

2. перен., чого, яка. Те, що засмоктує, губить творчі прагнення, позбавляє енергії, можливості розвитку тощо.

 

 

Мікродиктант «Ерудит».

 

  Біля старого торф’яного болота в’ється стежечка до озера.(назвати орфограми)

 

Медвяний дух м’яти, зів’ялої осоки приємно лоскоче ніздрі.(підкреслити члени речення)

 

   Розм’якла земля, в’їдливі реп’яхи, що цвяшками впиваються в одяг, не пускають до голубого плеса.(Визначити вид речення, назвати в ньому частини мови).

 

 

Країна дірявих слів                             усно

 Робота з сигнальними картками

 

Я показуватиму вам не звичайні слова, а «діряві». Якщо у слові пишеться апостроф, сигналізуйте зеленою карткою, якщо не пишеться – червоною.

 

Пів’ящика, рівноправ’я, любов’ю,  під’єднати, ряска, переджнив’я, Лук’янов, солов’їний, здоров’я,  м'ясо, пюре, бурячок, пам’ятник, м’якенький,  інтерв’ю, п’єса.

 

 

Гайок речень                            письмово  (частково)

Прочитайте речення, запишіть їх та поясніть правила вживання апострофа. Які орфограми, правила об’єднують  ці речення?

 

На мавпячому святі всі пили тьмяний, але духмяний морквяний сік, дзвякаючи цвяхами по склянках.

 В’ячеслав і Святослав Лук’янці -  творчі люди: один з них арф’яр, інший – різьбяр.

Існує повір’я, що в різдвяне надвечір’я не можна з’їсти навіть шматок хліба, поки не з’явиться в небі перша зоря.

 

 

Країна ніжних пагінців

 

 Творча робота

 Утворіть слова з апострофом від запропонованих слів

 

Дерево –

Олово –

Трава –

Солома –

Капуста –

Риба –

 

 

Творча робота             

Продовжіть   речення за поданим початком, додаючи слова з апострофом 

 

 Над  ставком  радісно   співають    ….

У повітрі    ……   метелики,    весело тріпотять   маленькими крильцями.  Вони  сідають на  кущики духм???яної     ………

Сірий горобчик біля калюжі чистить …….   А  в  лісовому озері  вже розпочався   …….. концерт.

 

 

Країна спортивних перемог                     Я    Ю    Є    Ї

Естафета

 

  1.       записати слово, поділити на склади для переносу
  2.       записати слова фонетичною транскрипцією
  3.       вказати кількість звуків і букв
  4.       пояснити вживання апострофа (або чому слово без апострофа)

 

П’явка,  зяблик 

пюре,   в’юнкий 

з’єднати, В’єтнам 

з’їсти, пір’їна

 

 

Країна жартівливих загадок

 

  1.                    З чого починається день?
  2.                    Чим закінчується вечір, а ранок починається?
  3.                    Як з буряка зробити бурю?
  4.                    Чого багато має болото, менше озеро, ще менше – море, а зовсім не має річка?
  5.                    Яке слово об’єдную 33 літери?

 

„Квіточка-хитринка” ( конкурс  кмітливих)          

 

 - Вписати  в  пелюсточки  квіточки  відповіді  на  питання  і  відгадати  хитринку Апострофа, яка знаходиться  в одній  із  пелюсток.

 

   ( на  дошці)

1.Група  близьких  родичів ,  що  проживають  разом (сім′я)

2.Запашна  лікарська  рослина( м’ята)

3.Що  не  можна  вживати  у  піст( м′ясо)

4.Частина  стопи (п’ята).

5.Частина  голови (тім′я).

6. Вбрання  священика( ряса).

7.  Місцевість, що знаходиться над яром?

 

 

  •                      Хто  відшукав  хитринку? (  ряса)
  •                      В  якій  вона  пелюсточці?

 

 

А тепер, діти, час звертатися до Коми з проханням віддати нам Апостроф.  Адже ми виконали всі її завдання , а для неї Сюрприз приготували.

  Покажіть. будь ласка, ті завдання, які ви виконували вдома.

 

Учні піднімають картинки із зображеннями предметів, які зовні схожі на кому.  Діти кажуть . чим кома схожа з апострофом.   

Учні.   Робимо паузу у вимові на місці коми, на місці апострофа вимовляємо роздільно і твердо.  

 

 

Кома. Добре, віддам я вам апостроф.  Ви мене добре потішили і багато знаєте й про мене.

 

 

VI.  Підсумок уроку

Апостроф виходить на середину класу.

Апостроф.  Отже, підведемо підсумок. 

 До Апострофа   виходять діти і декламують вірші

Я у полум’ї, в сузір’ї,

 В пам’яті і у сім’ї.

 В надвечір’ї, у міжгір’ї,

 В п’єсі, м’яті та ім’ї.

 

 В п’ятниці, в м’ячі і в пір’ї,

 В черв’яку і у в’юні.

 В п’явці, в’язі, у подвір'ї,

 В п’ятці добре теж мені

 

 В’ю, б’ю, п’ю, в’яжу, не в’яну,

 У кар’єр мій шлях лежить.

 І на лаву дерев’яну

 Часом ляжу відпочить.

 

 З матір’ю пісні співаю

 Для рум’яних немовлят.

 В м’яч з хлоп’ятами ганяю

 Двадцять п’ять хвилин підряд.

 

 Хоч малий, та є здоров’я,

 Щоб побути скрізь зумів.

 Я прив’язаний любов’ю

 До таких хороших слів.

 

 В бур’янах я теж гуляю,

 Часом весь у реп'яхах!

 В риб’ячій сім’ї буваю

 І в м’яких дитячих снах.

 

 У п’ятірці, у дев’ятці,

 У солом’янім брилі,

 У Дем’янку, у Мар’янці,

 В гороб’ятка на крилі!

 

 У прив’ялому листочку,

 Що давно води не п’є.

 У зав’язанім клубочку

 І у м’ясі також є!

 

VI. Оцінювання відповідей учнів

 

VIII. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру, використавши слова солом’яний, надвечір’я, черв’ячок, ластів’ятко, духмяний, м’ята,  любов’ю; повторити вивчений матеріал про апостроф.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Толстоголовка-запятая (Hesperiacomma)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 жовтня
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку