Розробка уроку "Лист. Адреса"

Про матеріал
Лист . Адреса. -ознайомити учнів із видами листів, структурою листа, вимогами до написання адреси на поштовому конверті; з’ясувати значення слів адреса і адрес, адресат і адресант; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, підписувати конверт відповідно вимогам;
Перегляд файлу

 

Тема: Майстерня слова. Лист . Адреса.

Мета: ознайомити учнів із видами листів та основними правилами листування, структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на поштовому конверті;  з’ясувати значення слів адреса і адрес, адресат і адресант; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, підписувати конверт відповідно вимогам; познайомити учнів з історією виникнення листа, конверта, марки; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення та зв’язне мовлення, творчі здібності учнів; виховувати мовленнєву культуру та інтерес до наслідків власної праці.

 

Тип уроку:  урок формування знань, умінь, навичок.

Обладнання: тлумачний словник, завдання для груп, бланк – конверт; презентація, мультимедійний проектор, комп’ютер.

 

Хід уроку

                                                         Слайд 1  Наші вітання

І.  Організація навчальної діяльності.

Емоційне налаштування. 

Оберіть конвертик певного кольору.      Слайд 2 Символічне значення кольорів

                                                                      

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

  1. Гра «Хід конем»

Учитель роздає групам учнів зашифрований текст приказки.

 (Не кажи -  не знаю, а кажи -  навчусь)

 

  1. Гра «Відгадай загадку»

Відгадайте загадку.

Без душі, без тіла, за сто миль залетів. (Лист)            Слайд   3     ЛИСТИ

 

ІІІ. Активізація опорних знань.

1. «Мозковий штурм».

Скласти асоціативний кущ до слова ЛИСТ.

      Назвати все, що має відношення пошти.

(Наприклад, листоноша, лист, конверт, адреса, новина, звістка…)

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.                    Слайд 4       Класна робота

                                                                                    Слайд 5       Мета уроку     

  1. Учитель озвучує епіграф уроку.

                                                                           Слайд  6     Портрет Л. Костенко + текст вірша

                                                 Пишіть листи і   надсилайте вчасно,

Коли їх ждуть далекі адресати,

Коли є час, коли немає часу

І коли навіть ні про що писати.

                                               (Л.Костенко)

Відома українська письменниця Ліна Костенко  спонукає нас писати листи, бо кожен лист рідної чи близької людини здебільшого викликає у нас почуття радості та спокою за них.

           У поезії Василя Симоненка теж розповідається про лист. Лист від матері.                         Слайд  7     ВІРШ  В. Симоненка на фоні книги

ЛИСТ

 Знов  листа  мені  прислала  мати,

 Невеличкий  лист  -  на  кілька  слів.

 Пише  рідна,  що  навколо  хати

 Наш  садок  вишневий  забілів.

 

 Наче  вчора  бігав  я  до  школи

 І  садив  ті  вишеньки  малі,

 А  тепер  гудуть  над  ними  бджоли

 І  поважні  пустуни-джмелі.

 

 Слів  таких  і  треба  небагато,

 Та  вони,  як  весняні  пісні,

 Принесли  в  гуртожиток  в  кімнату

 Теплі-теплі  спогади  мені.

 

  1. Міжпредметні зв’язки.

Запитання до учнів.

  •        Які твори названих письменників ви вивчали?  (Л. Костенко «Шипшина важко віддає плоди», В. Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон») 

                                                                                                   Слайд 8   Підказка

 

                                                                                                Слайд 9  Листоноша

                                                                                  

  1. Інсценізація.  

Стук у двері.

  •        Будь ласка, проходьте. Хто ви?
  •        Я листоноша з поштового відділення №30. Це 5-А клас?  Я приніс Вам листа.  Візьміть, будь ласка, і не забудьте дати відповідь. Ви вмієте писати листи?  Ні?
  •        Ми будемо сьогодні вчитись. Якщо ваша ласка, залишайтесь з нами.
  •        Дякую за запрошення. Я маю трохи вільного часу. Побуду у вас на уроці.

Листоноша вручає лист учням.

 

  1. Слово вчителя.

 Я думаю, що усім цікаво дізнатися, хто його надіслав і про що в ньому йдеться. Отже, лист на дошці. (Учитель прикріплює лист на дошку).

Учні читають.                                                                 Слайд  10  хлопчик Микола

Привіт!

                                     Напесать    листа   до   вас
                                         Змусили   проблеми .
                                         Вчора    в   класі   говарив
                                         Я   на   зборах    знову,
                                         Щоб    нихто   з    нас   неробив
                                         Помілок   у   мові .
                                         Я   завжди   про   це   кажу ,
                                         Веступаю   всюду ,
                                         Обіцяю   і  пишу—
                                         Всім    за   пріклад   буду !
                                         Але   учні   виступ   мій
                                         Слухать   не   хотіли .
                                         Тож   прошу  я  вас   одне :
                                         Поможіть,   будь   ласка !
                                         А   то    я,   Мекола ,
                                         Невчив   правел     мови
                                         І    не   можу   прочитать
                                         Власної   промови ,
                                         Тому   що   я   ні   бе   ні   ме
                                         В   правилах   із   мови .
                                         До   побачення .   Пешіть .
                                         І   мене   песать   навчіть .

Діти,  чи помітили ви щось неправильне у цьому листі?  Як називаються ці помилки? (Орфографічні)

  1. Гра  « Лови помилку» . Виправте червоним фломастером  помилки.

У виділеному реченні визначте головні і другорядні члени речення. Яке це речення за будовою? Назвіть в даному реченні  2 дієслова, 2 іменники, 2 прислівники, 2 займенники, 2 словосполучення.

Що означає вислів   ні бе ні ме?     Як називаються такі вислови?

V. Cприйняття та засвоєння нового матеріалу.

                                                                                 Слайд 11 Люлька і томагавк

  1. Слово вчителя.

Короткі відомості з історії виникнення письма.

У наш час легко і просто передавати думки на відстань. Ми можемо докладно описати події, своє життя, передати міркування на сотні і тисячі кілометрів, вивчати документи; ознайомлюватись із поглядами людей, які жили сотні й тисячі років тому. А чи завжди було письмо? Коли і як воно виникло?

  Потреба у листуванні виникла дуже давно. Людям потрібно було передавати якусь інформацію на відстані та в часі. Для цього використовувалися різні предмети. Наприклад, індіанці, оголошуючи війну, надсилали супротивникові томагавк (сокиру).  Сигналом миру служила люлька: її на знак примирення по черзі палили представники ворогуючих племен.

Для того, щоб урок був цікавим, до нього готувалася не тільки я, а й окремі учні отримали завдання: знайти відомості про виникнення письма. Тож   надаємо слово нашим юним дослідникам.

  1. Робота пошукової групи учнів

            Група істориків

З історії виникнення листів

                                                                                                  Слайд 12

Для передачі повідомлень люди в давні часи використовували своєрідне намисто –вампум, нанизані на стрічку морські черепашки.

                                                                                                        Слайд 13

 Поширеним було вузликове письмо – кіпу: зміст послань у ньому передавався через кількість прив’язаних до мотузки чи палиці шнурів і вузлів на них.                                                                                        

                                                                                                    Слайд 14

Але „мова” сигналів і предметів не давала змоги передавати думки, спілкуватися повноцінно. Для цього була потрібна писемність. Першим кроком до неї стало малюнкове письмо – піктографія.

Малюнкове письмо віджило, але залишки його можемо побачити й сьогодні. Це всім відомі знаки дорожнього руху.

                                                                                                    Слайд 15

На зміну малюнкам  прийшли ієрогліфи. У них кожний знак   передає слово або його частину. У наш час ними пишуть у Японії й Китаї. Народи цих країн люблять своє письмо-малюнки і не збираються з ним розлучатися.             

Ієрогліфічне замінило буквене письмо. Винайдення літер – невеличких простих фігурок, що відтворюють звуковий склад слів, - велике досягнення людства.

                                                                                                    Слайд 16

Вважають, що букви першими створили фінікійці, а удосконалили їх греки. Творцями слов’янської азбуки - кирилиці стали Кирило і Мефодій. Сучасний український алфавіт склався на її базі.

 

8 . Слово вчителя.

Отже, ви вже знаєте, як виникло письмо і  листи. Сьогодні на уроці у насє ще один помічник – підручник.

  1. Робота з підручником.

Розгорніть стор. 276   і зачитайте правила ввічливого листування. (пункт «Це цікаво!»)

  1.                    Словникова робота (робота з унаочненням).

 

Індекс - цифрове умовне позначення населеного пункту.

Адреса позначення місця проживання того, кому адресується лист. Її записують на конвертах та інших видах поштових пересилань.

Адресат той, кому адресується, надсилається лист.

Адрес письмове вітання кого-небудь з нагоди відзначення видатної події в його житті.

Адресант – той, хто  надсилає лист.

 

  1.                      Орфографічна пауза

Для того, щоб наші листи були оформлені грамотно, ми маємо повторити найголовніші правила – правила вживання великої літери  та форми кличного відмінка.

На аркушах записані приклади, діти називають правило!

Правопис власних назв

  1. З великої літери пишуться імена людей, по батькові, прізвища, псевдоніми, прізвиська, назви дійових осіб у казках,  клички тварин, власні імена міфічних істот: Микола Кравченко, Леся Українка, Мавка, Тополя, Венера, Дід Мороз, корова Зірка.

2. Усі слова пишуться з великої літери у назвах держав:

Україна,  Китайська Народна Республіка, Республіка Болгарія, Франція.

3. У назвах країв, областей, районів з великої літери пишеться лише перше слово: Краснодарський край, Дніпропетровська область, Шевченківський район м. Києва, Сквирський район.

4. У назвах історичних подій, знаменних дат, свят з великої літери пишеться:

а) перше слово: День космонавтики, 9 Травня ( Дев'яте травня), Новий рік,  але: День Перемоги, Велика Вітчизняна війна;

б) усі слова: Благовіщення, Великдень, Івана Купала, Петра й Павла, Покрова, Різдво, Теплого Олексія, Пилипівка, Петрівка.

                                                                                                                   Слайд 17

 

ФОРМИ ЗВЕРТАННЯ

 

2. Іменник, що означає людину, до якої звертаються, має стояти в кличному відмінку: брате, сестро, мамо, Галино.

3. Якщо звертання виражене сполученням імен й по батькові, то обидва слова вживаються в кличному відмінку:  Іване Петровичу, Галино Дмитрівно.

4. Якщо звертання стоїть на початку речення, то після нього ставимо кому. Наприклад:  Друже, привіт! Шановний Іване Петровичу, добрий день!

Якщо звертання стоїть в кінці речення, то ставимо кому перед звертанням. Наприклад: Доброго дня, дорогий брате!

5. При листуванні до старшої людини звертаються шанобливо на Ви (займенник пишемо з великої букви), якщо звертаються до кількох людей, то ви пишемо з маленької літери.

 

Запишіть своє ім'я та прізвище в називному, родовому, давальному та кличному відмінках.

Орфографічний тренажер

1. Замініть, де треба, малу літеру великою. Поясніть у кожному випадку правило вживання малої та великої літер.

(д)ніпропетровська (о)бласть, (м)істо (д)ніпропетровськ, (в)вулиця (с)адова, (в)асиль (с)имоненко, (к)узя, (д)ень(п)еремоги, 8 (б)ерезня – (м)іжнародний (ж)іночий (д)ень, з (н)овим (р)оком, (р)ізво, (а)лло (с)ергіївно, (м)арія, (к)іт (в)аська.

 

VІ. Вироблення умінь та навичок учнів.

 

12.   Робота в групах. Творче конструювання «Cклади листа»

- Минає час, змінюються традиції, епохи, а листування залишається і в наш з  вами час. Пропоную вам гру «Склади листа», під час якої ви повинні відтворити  лист, правильно розташувавши  його частини, і визначити, використовуючи довідку, до якого типу належить  лист.

Лист №1

  1.                         А що цікавого ви, діти, можете розказати про своє місто?
  2.                         Любі діти!
  3.                         Ось ми і розповіли про своє місто.
  4.                         Нам дуже подобається  наше місто, в ньому багато архітектурних пам’яток , вищих навчальних закладів. Ми пишаємося, що в нашому місті багато музеїв. Наше місто є культурним і економічним центром.
  5.                         Пишуть вам Юля та Дмитро.
  6.                         Будемо з нетерпінням чекати  ваших листів.

Довідка: лист - побажання, лист – привітання, лист – розповідь .

 

Лист № 2

1.Твій дядько Юрій .

2. Але в школі ти станеш грамотною людиною – ти навчишся дружити.

 3. Ось ти і виріс, ось ти і став школярем. Перед тобою стоїть важливе завдання  – навчитися писати, читати і рахувати. Всі люди на світі починали вчитися з такої ж палички в твоєму зошиті, з першої букви на дошці, з першого слова в букварі.   

4.Любий друже! Бажаю тобі щастя, здоров’я, успіхів у навчанні.

5.Мій дорогий друже!

Довідка: лист - побажання, лист – привітання, лист – розповідь .

 

Лист №3

1.А перші весняні промені подарують тобі гарний  настрій!

2.Прийми мої найщиріші  привітання з днем народження!

3.Дорогий брате!

4. Бажаю тобі здоров’я, щастя та досягнення своєї мрії. Нехай в твоєму житті завжди крокують поруч радість, удача і надія.

5.З любов’ю, твоя сестра.

Довідка: лист - побажання, лист – привітання, лист – розповідь .

 

13.  Практична діяльність. Складання листа (робота з роздатковим матеріалом).

Я пропоную вам написати  лист. Кожна група отримала завдання з  темою листа та словами-підказками.

Якщо хтось із вас відчує невпевненість, можете скористатися пам’яткою.


Завданння для І групи. Напишіть  листа, в якому просите друга приїхати до вас на каникули.

Слова – підказки:

Добрий день………!          Привіт……….!

У меня до Вас (до тебе)

велике прохання...

Дуже прошу Вас (тебя)…

З привітом…

Заздалегідь вдячний …

 

Завдання для ІІ групи. Напишіть другові лист –розповідь про справи в класі.

 

Слова-підказки:

Дорогий………

Хочу розповісти тобі про……..

Я дуже сумую без тебе……..

Напиши мені….

З нетерпінням чекаю відповіді …

 

Завдання для ІІІ групи. Напишіть дідусеві листа з вдячністю за надісланий подарунок.

Слова – підказки:

Здрастуйте …….!

Дорогий………..!

Сердечно дякую Вам (тобі)

за те, що …

Від щирого серця...

Я дуже вдячний …

Велике спасибі …

Дякую

Вдячний Вам (тобі)


 

Заслуховують декілька листів.

 

14.   Пізнавально - пошукова робота

Кожен із нас любить гарно одягатися. А чи є одяг  у листів?  Виявляється, Є!!!  Це – конверт.  Саме в ньому ми й  отримуємо лист. Про це ми довідаємося з повідомлення наступного нашого дослідника.

                                                                                        СЛАЙД  18  Конверт і марки

 

          Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Конверт з'явився  у 18 столітті. 

       Брайтонський продавець паперу Бревер придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова «cover» - закривати. Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.

 

15. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.  Ст. 275

Що потрібно знати, щоб лист дійшов до адресата? (Знати адресу і підписати конверт)

Роздати аркуші-конверти.  

Підписати конверти.                                                        

 

16. Робота з роздатковим матеріалом.

 Оформіть конверт на основі поданої інформації.

1) Василенку Дмитрові Івановичу, що мешкає в місті Київ у будинку № 31 по вулиці Зоряній, пише Кравець Ірина Вікторівна з міста Канева Черкаської області, яка живе в будинку №15 (квартира №28) по вулиці Шевченка.

 

17.  Слово вчителя

Кожна людина має свою домівку, де почуває себе затишно і спокійно.

Лист теж має своє тимчасове житло  під назвою поштова скринька. А як і коли вона виникла, ми зараз дізнаємося.

 

Група дослідників

                                                                      Слайд 19  Черевик - поштова скринька

Колись давно команда португальського мореплавця Бартоломео Колумба потрапила в шторм біля берегів Південної Америки. Багато моряків у цій  пригоді загинуло. Та окремим вдалось врятуватися. Діставшись  до берега, один із офіцерів написав про  це  листа, помістив його в свій черевик, якого повісив на дерево недалеко від берега.

Через рік тут висадився інший мореплавець, знайшов листа, прочитав і поставив капличку на місці загибелі своїх співвітчизників. Пізніше тут виросло селище. Іще довго черевик моряка слугував поштовою скринькою. Те знамените дерево росте й досі. А біля нього—пам’ятник поштовій скриньці  у формі черевика. До наших днів у деяких країнах Європи та Америки залишився такий звичай: дітям у Різдвяну ніч в їхні черевики кладуть подарунки чи то Санта Клаус (у англійців), чи Дід Мороз (у росіян) тощо. У нас також є свій український чудотворець, якого ми можемо попросити виконати наші бажання та потаємні мрії. Це—Святий Миколай, якого й називають Миколою Чудотворцем.

                                                                        Слайд 20   І просто поштова скринька

          -  Діти, в  якому творі української літератури згадується це ім’я?

(у казці І.Франка «Фарбований Лис»)

Звичайно, що лист не сам приходить до адресата. Його приносить людина. А хто такий листоноша? Людей, які сумлінно виконують свою роботу завжди поважали у суспільстві.

                                                                                 Слайд 21  Памятник листоноші

Група поштознавців

Єдиний у світі пам'ятник листоноші було зведено у закарпатському селі Тур'ї Ремети Перечинського району в середині XIX століття.

Щодня листоноша, якого тоді шанобливо називали «послом», долав 60 кілометрів, доставляючи землякам з Ужгорода газети, листи, грошові перекази тощо. Шлях пролягав через гори, струмки і річки. Посол не раз зустрічав небезпечних лісових звірів, але завжди вчасно приносив пошту. Якось його все ж таки  спіткала біда. За однією з легенд, листоноша провалився під кригу і потонув, а за іншою - він усе ж таки вибрався з крижаної води і прибув до села, але потім помер від запалення легень.

 

Та селяни не забули легендарного листоношу. Пам'ятник листоноші встановлено 1838 року на стіні православної церкви святого Михаїла. Ця дошка на стіні сільського храму збереглася до наших днів.

А ось у місті Перечин, що знаходиться за кілька кілометрів від села, 2004 року було встановлено справжній пам'ятник Федорові Фекеті.

 

VII.  Підсумок уроку

 «Мікрофон».

      Необхідно продовжити речення:

Сьогодні на уроці:

-Я дізнався про...

 -Мені найбільше сподобалося...

-Я не вмів, а тепер навчився …

-Найбільший мій успіх –це…

-Мені запам’яталося...

 

VIIІ.  Коментар оцінок.

ІХ. Домашнє завдання.

Отримайте  домашнє завдання, обравши конвертик певного кольору. На  звороті прочитайте  Д/З.

Жовтий конверт – написати листа рідним;

Зелений конверт – написати листа вчительці;

Червоний конверт – написати листа діду Морозу або Святому Миколаю; Блакитний конверт – написати листа воїну ЗСУ

 

1

 

docx
Додано
12 жовтня
Переглядів
36
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку