“Мова - це наша національна ознака, в мові - наша культура, сутність нашої свідомості.”Іван Огієнко - історик і письменник, мовознавець, видавець, політичний і церковний діяч. 1882 - 1972
Номер слайду 3
Кожен із нас має гордитися своєю мовою, адже вона того варта. Олесь Гончар - український письменник. 1918 - 1995
Номер слайду 4
Мова кожного народунеповторна і - своя;в ній гримлять громи в негоду,в тиші - трелі солов’я. На своїй природній мовіі потоки гомонять;зелен-клени у дібровіпо-кленовому шумлять. Солов'їну, барвінкову,колосисту - на віки -українську рідну мовув дар мені дали батьки. Берегти її, плекатибуду всюди й повсякчас,бо ж єдина - так, як мати,мова в кожного із нас. 1989 р. Оксана Забужко
Номер слайду 5
Незакінчене речення.1. Самостійна частина мови, що означає дію або стан і відповідає на питання що робити? що зробити? - це….2. У реченні дієслово найчастіше є…..3. Дієслово має основних форм….4. Початкова незмінна форма дієслова, яка означає дію або стан предмета узагальнено - це..5. Дієслово має вид - …..6. Дієслова можуть мати …… час.
Номер слайду 6
Слово. Плекатимеш мову - цвістимуть слова,Мов білі черешні весною. Ростимуть слова, як у квітні трава, Зігріті любов’ю земною. Які ж вони чисті, як вічно звучать,Як птахами в’ються крилато,-Мов зорі незгасні небесних багать: Хліб. Совість. Вітчизна і мати. Шануй їх у серці. Ніколи не смій. Святе і високе топтати. Як жито-пшеницю слова добрі сій -Рясний урожай будеш мати. З поданого тексту виписати дієслова, визначити вид і час.
Безособові дієслова. Світає. Настає новий день. На кухні пахне щойно приготовленим сніданком. Вулиці замело жовтим та коричневим листям. Мені не віриться, що за вікном пізня осінь. Світає, настає, пахне, замело, не віриться
Номер слайду 9
Дієслова, що означають дію без вказівки на діяча (особу чи предмет), називаємо безособовими. Наближається вечір. Вечоріє. Зранку вдарив мороз. Заморозило. Ольга ніяк не може заснути. Не спиться.
Номер слайду 10
Лексичне значення безособові дієслова означають: Явища природи : світає, дощить, морозить.
Номер слайду 11
стихійні явища : вигоріло, вимерзло, затопило.
Номер слайду 12
стан людини: трусить, нудить, думається, не хочеться.
Номер слайду 13
уявлення про долю людини: не судилося, щастить, минулося.
Номер слайду 14
Робота з підручником . Виконуємо вправу 145 на ст. 50 Роздощилося, щоденно квасить і квасить…. Влітку світає дуже рано. Не дрімалось у партизанському загоні - думалось про наступний день. Під цим високим зоряним небом думається про все одразу. У хаті не сидиться. Тягне в садок, на свіжу прохолоду.
Номер слайду 15
Синтаксична роль. У реченні безособові дієслова співвідності з присудками. Підметів при таких присудках нема в не може бути.
Номер слайду 16
Граматичні ознакибезособові дієслова змінюються тільки за часом;безособові дієслова можуть мати : форму 3 особи однини (він) теперішнього і майбутнього часу.форму середнього роду однини минулого часу.
Номер слайду 17
Прикмети про осінь. Знайти дієслова, визначити їх граматичні ознаки. У жовтні гримить - на безсніжну зиму. Місяць червоного кольору - похолоднішає і засніжить. Якщо вечірня зірка жовта - завтра дощитиме. Зранку вже запахло морозцем - скоро зима.
Номер слайду 18
Як відрізнити особові і безособові дієслова?Гойдає (хто? він, вона, воно) брат, сестра, дитя;Мовчить (хто? він, вона, воно) хлопець, дівчина, котеня;Світає (хто? що?).......... Дощить (хто?що?)......
Номер слайду 19
Перебудувати речення. Зранку всі вулиці засипав сніг. Сніг - Н.в. - підмет. Засипав особове дієслово - мин. час. ч.р., док.вид. Зранку всі вулиці засипало (с.р. мин. час)( чим?) снігом. Я не хочу піци. У парку пахне пріле листя.
Номер слайду 20
Підсумок уроку. Я знаю. Я вмію
Номер слайду 21
Дякую за плідну роботу. Домашнє завдання: вивчити правило на ст. 50, виконати вправу 146.