Розробка авторська. Текст взятий із оновленого кола для читання - "Хрестоматія" для 3 класу. Мета: вчити розрізняти художній та науково-художній твір, встановлювати причиново-наслідкові зв'язки, визначати головне, узагальнювати, доводити свою думку; формувати навичку переказу тексту, застосування яскравих образних висловлювань з тексту. Розвивати виразність читання, зв'язне мовлення, вміння висловлюватися, розширювати знання з народної медицини, збагатити словниковий запас учнів. Виховувати бережне ставлення до рослин та природи загалом.
12.03
Тема: Художній і науково-художній твір. Діалог за змістом прочитаного. Паола Утевска «Лісова аптека»
Мета: вчити розрізняти художній та науково-художній твір, встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, визначати головне, узагальнювати, доводити свою думку; формувати навичку переказу тексту, застосування яскравих образних висловлювань з тексту. Розвивати виразність читання, зв’язне мовлення, вміння висловлюватися, розширювати знання з народної медицини, збагатити словниковий запас учнів. Виховувати бережне ставлення до рослин та природи загалом.
Обладнання: роздруківка з «Хрестоматії» текстів для читання, зображення лікарських рослин, фото П. Утевської.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Який текст називаємо художнім, науковим?
1. Малюнки. Запитання до тексту.
- Яким уявляв і намалював ліс художник спочатку? А ви як уявляєте ліс?
- Прочитайте поради лісовичка в тому порядку, в якому він їх давав художникові.
- Чому ж вони обоє перелякалися, що побачили? Прочитайте.
- Що ще довелося домалювати художникові, щоб ліс був справжнім?
- Доповніть міркування: «Щоб ліс був по-справжньому затишним, у ньому…»
- Пригадайте і розкажіть правила поведінки в лісі.
2. Вибіркове читання тексту.
4. Мотивація навчальної діяльності.
1. Місце де купують ліки.
2. це слово складається з двох інших слів? 1 частина міститься у слові пролісок – його корінь, друга частина є у слові корова – три останні букви. = лісова. «Лісова аптека».
- А що таке аптека? Що продають там?
- Як називається людина, яка відпускає ліки? Фармацевт – аптекар.
- А які ви знаєте заборони в аптеках? (не продаюють ліки дітям, без огляду лікаря)
- А якиа робоча форма фармацевтів? (білий халат)
- Що цей колір символізує? (чистоту і охайність)
- А що, якщо раптом щось сталося, а поруч немає аптеки, і не можемо купити ліки?
5. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Ознайомлення з письменницею П. Утевською.
Така ситуація сталася із одним хлопчиком, коли він разом із дідусем і сестричкою пішли на прогулянку до лісу. Таку історію написала письменниця.
Читання відомостей про Утевську.
6. Ознайомлення з твором.
1. Читання частини І частини вчителем.
2. Читання частинами І частину.
3. Фізкультхвилинка
7. . Аналіз прочитаного. Запитання.
- Яку назву має твір? Чому він так називається?
- Які лікарські рослини вам зустрілися?
- Що сталося з хлопчиком?
- Яка рослинка допомогла зупинити кровотечу? Яка ще має такі якості?
- Чим славиться корінь валеріани, конвалія?
- Чому горицвіт отримав таку назву? У чому він може допомагати?
- Яку другу назву отримав звіробій? Що означає його назва? Скільки хвороб він може лікувати?
- Звідки дідус знав стільки про ці рослини?
- як називають такі рослини?
_ чи багато нової інформації ви для себе почерпнули із цього твору?
У науково-художньому творі пізнавальна інформація розкривається за допомогою сюжету, характеристики (опису) образів, подій, явищ.
8. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Вибіркове читання
2. Гра «впізнай рослину»
* Я лікую кашель, з мене п’ють сік, коли болить горло, маю червоні і гіркі ягідки.
* Мій корінчик заспокоює нервову систему, якщо пити з нього настій.
* Я лікую від сотні різних хвороб.
* Я зупиняю кровотечу, якщо мене прикласти до ранки.
* Я також зупиняю кровотечу, але якщо пити з мене узвар. А ще я кусають, якщо мене брати в руки.
*Я смачна ягода, з мене варять варення, п’ють ароматний чай.
* Я виганяю навіть камінці із жовчного міхура та з печінки, хоча сама маленька, жовтенька. З мене ще варять смачнюче варення та мед.
9. Підсумок уроку.
- Підведемо підсумок: чому хлопчик не знав, що робити?
Продовжіть вислів: Для того щоб усе знати, треба
- Якою інформацією ви можете поділитися зі своїм другом по парті. Розкажіть те, що вам найбільше запам’яталось.
10. Домашнє завдання.
Читати текст. Дізнатись більше про одну із лікарських рослин.