Презентація "«Intermezzo» - яскравий приклад синкретизму творчої палітри М. Коцюбинського. Жанрова особливість твору"

Про матеріал
Презентація створена за підручником Слоньовська О. В. Українська література (профільний рівень) : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти/О. В. Слоньовська, Н. В. Мафтин, Н. М. Вівчарик. – Київ: Літера ЛТД, 2018. А також використано інтернет-ресурси.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Intermezzo» - яскравий приклад синкретизму творчої палітри М. Коцюбинського. Жанрова особливість твору: новела з ознаками «поезії в прозі»

Номер слайду 2

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}«Імпресіонізм — це вміння бачити світ у різноманітті кольорів, розуміти звуки. Як кажуть дослідники, імпресіонізм — це очі. У Коцюбинського вони не тільки бачать, а  й відкривають філософію миті, у його імпресіоністичних картинах формується психологія життя…А далі ми бачимо вже експресіонізм — відображення загостреного суб’єктивного світобачення, напругу переживань та емоцій, бурхливу реакцію на дегуманізацію суспільства. Переламаний світ, гротескний, страшний — «Крик» Мунка… І цей крик присутній у Коцюбинського. Пригадуєте, «Затулю вуха… і буду кричати». Неможливо жити в такому світі, тому що гомо сапієнс перетворився на гомо вампірус…»Олександр Ковальчук

Номер слайду 3

Історія написання. Творчий задум новели визрів у Михайла Коцюбинського під час гостювання в маєтку Євгена Чикаленка в с. Кононівка, куди він приїхав на відпочинок. Глибоке переживання подій пореволюційної реакції, виснаження від творчості й хвороб спонукали митця до усамітнення, до пошуків джерел натхнення. Якщо в етюді «Цвіт яблуні» письменник більшою мірою зосередився на  «секретах творчості», то новела «Intermezzo» (1908) виявляє творче кредо митця.

Номер слайду 4

«Intermezzo» – новела з ознаками «поезії в прозі». Назва твору (з італ. іntermezzo – перерва) означає невеликий музичний твір, який здебільшого звучить у перервах між актами трагедії чи опери. Отже, слово «інтермецо» – відповідник українських лексем «перепочинок», «пауза». У музиці це – інструментальна п’єса довільної будови або окремий оркестровий епізод в опері. Таким чином, назва твору дуже влучна, під нею ми розуміємо перерву в творчості, насолоду музикою природи. Однак М. Коцюбинський використав цю назву не тільки для позначення перепочинку. Дехто з літературознавців уважає, що цей твір – лірико-­драматична поема в прозі, своєрідна симфонія. Твір засвідчує яскравий синкретизм творчої палітри автора: цілісна композиція новели, як і структура окремо взятих частин, розгортається за музичним принципом контрапункту.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Контрапункт (музичний термін, з латин. – нота проти ноти) – у літературі: одночасне розгортання кількох мотивів. Автор їх веде паралельно та почергово виділяє один із них як провідний. Мотиви повторюються, варіюються, то наростають, розгортаються, то стихають.

Номер слайду 5

З іншого боку, твір становить майже суцільний пейзаж (зв’язок із живописом також незаперечний: яскравість барв, нюансування відтінків, динаміка й перехід кольорів). Цікаво, що автор на початку твору визначає дійових осіб. Для чого цей прийом письменникові, адже твір не належить до роду драми? На думку літературознавця Юрія Кузнецова, «письменник дає читачеві ключ до розуміння цієї складної образної мови природи, носіями якої виступають “дійові особи” – ниви у червні, сонце, зозуля, жайворонки та інші образи. Якщо є дійові особи, то повинна бути й сцена. Сцена – це душа ліричного героя з її болями і радощами, з утомою і надією, вірою в перемогу світлих ідеалів…

Номер слайду 6

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Через внутрішній етичний конфлікт між громадським обов’язком і втомою, хвилинною зневірою, через емоційну переживань вимальовуються проблеми ширші – соціального (художник і суспільство) та психологічного характеру».{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Конфлікт твору реалізується через контрастне протистояння двох груп образів: «моя утома», «людське горе», «три білих вівчарки», «залізна рука гóрода» і «ниви у червні», «зозуля», «жайворонки», «сонце». Це образи-­символи, що допомагають розкрити складні душевні процеси. Замість традиційного сюжету, побудованого на вчинках і діях персонажів, автор використовує внутрішній сюжет, основою якого є зіткнення різних переживань (як це властиво для поезії). Імпресіоністична «мозаїчна» техніка живопису переноситься М.  Коцюбинським на техніку малювання словом, що виявляється й у специфіці композиційної побудови твору.

Номер слайду 7

Сюжет «Intermezzo»Сюжет новели “Intermezzo”— безфабульний: за його основу взято не подієву інтригу, а характерну для імпресіонізму гру настроїв. В «Intermezzo» вони проходять через три фази:І. УТОМА. Вона викликана великою душевною втомою ліричного героя, який перебуває в конфлікті з самим собою. Михайло Коцюбинський показує людину, захоплену виром історичних подій, поставлену у ситуацію морального і громадянського вибору. Психічний злам, що під впливом цих подій відбувається в душі героя, змінює його ціннісні орієнтації, руйнує внутрішню рівновагу, призводить до роздвоєння особистості, стає основою психологічної драми.

Номер слайду 8

ІІ. ВНУТРІШНЯ ГАРМОНІЯ, ВІДНОВЛЕННЯ ЖИТТЄВИХ СИЛ. Цей стан з’являється під впливом гармонії, якої сповнене життя природи. А природа в новелі — щось більше, ніж просто тло. Вона одухотворена, недарма ж на початку твору письменник подав перелік «дійових осіб», серед яких є і «Ниви в червні», і «Сонце», і «Зозуля», і «Жайворонки». Перебуваючи серед розкішної природи, герой поступово звільняється від песимізму. Він гладить руками «соболину шерсть ячменів, шовк колосистої хвилі», милується волошками, вдихає пахощі «білої піни гречок», і п’є «теплий зцілющий напій сонця», слухає пісню жайворонка. Це додає йому сил, відчуття якнайтіснішого зв’язку із землею. Так починається його одужання.

Номер слайду 9

ІІІ. Готовність знову боротися зі світовим злом. У чарівну мелодію кононівських полів і небес вриваються дисонанси, викликані контрастом між прекрасною природою і потворною реальністю людського життя. Одним із таких є зустріч із селянином-трудівником, (кульмінація), розмова з яким викликає в митця і співчуття, і справедливе обурення, й гнів; пробуджує нове бажання до творчості й боротьби. Ліричний герой прощається з нивами і йде «між люди», в місто, служити своєю творчістю народові: «Душа готова, струни тугі, налагоджені, вона вже грає». Таким чином, у новелі зображено еволюцію внутрішнього стану митця, зміну його настроїв у ставленні до людей — від цілковитої байдужості, роздратування, навіть ненависті — до співчуття, готовності активно діяти на благо суспільства. Отже, головною думкою твору є усвідомлення того, що інтелігент, митець не може бути самотнім, він повинен служити своєю творчістю народові, частиною якого він є.

Номер слайду 10

Композиція За імпресіоністичною логікою композиція новели мозаїчна, змонтована з багатьох різних епізодів, у яких розкриваються химерна гра настроїв ліричного героя.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вихідний момент. Утома ліричного героя і виїзд за місто. Розвиток почуття. Відпочинок на природіКульмінація. Зустріч із селянином. Кінцівка. Приплив нових сил, заклик протистояти злу

Номер слайду 11

Символічні образи “Intermezzo”{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Моя утомазневіра, надломленість, депресія, розчарування . Ниви у червнісимволізують життєву енергію, а її так не вистачає головному герою. Сонцесимвол вічності, космічної енергії, сили. Три білих вівчаркисамозакохана Пава — дворянство, Трепов — жандармерія (кличкою стало прізвище міністра внутрішніх справ), «дурний Оверко» — принижене і темне селянство, якому досить дати трошки волі і воно вже не кинеться ні на кого. Зозулясимвол, що втілює надію і життя (образ часу). Жайворонкисимвол творчого піднесення. Залізна рука городапотяг і саме місто, що вторгається в життя особистості. Людське горестановище народу. Образ ночісимвол краси, одухотвореної Богом. Образ білих мішківобраз повішених людей.

Номер слайду 12

Паспорт твору{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Назва«Intermezzo» (1908) («вінець творчості» за словами С.  Єфремова); урочиста пісня сонцю. Посвята: «Присвячую кононівським полям»Автор. Михайло Коцюбинський. Письменник-новатор, прозаїк-імпресіоніст Великий Сонцепоклонник, «…європеєць з  голови до п’ят…» (С.  Єфремов), «письменник сонячний» (О.  Логвиненко)Історія написання. Новела написана в  червні 1908  року в  селі Кононівка на Полтавщині (нині Черкащина), куди М.  Коцюбинського запросив відомий меценат Є.  Чикаленко. Цей твір став відгуком на політичні репресії, що розпочалися після революції 1905–1907 років

Номер слайду 13

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Літературний рід. Епічний твір з  елементами драми (на початку подано перелік дійових осіб) і  лірики (у  тексті є  ліричний герой, пейзажі)Жанр. Психологічна новела з  жанровими ознаками поезії в  прозіЛітературний напрямІмпресіонізм. Тема Роль митця і  призначення мистецтва в  суспільствіІдея. Служіння митця суспільству; людина щаслива лише в  гармонії з  природою; заклик до народу творити справедливий суспільний лад«Дійові особи»Моя утома, Ниви у  червні, Сонце, Три білих вівчарки, Зозуля, Жайворонки, Залізна рука города, Людське горе

Номер слайду 14

Проблематика- Гармонія людини і  природи; пошук душевної рівноваги; роль митця в  суспільстві; трагедія простої людини; специфіка творчого процесу

Номер слайду 15

Додаткові відомостіТвір М.  Коцюбинського «Intermezzo»  є  синтезом різних видів мистецтва  — музики, живопису, театру. Від  музики  — назва, звукові образи, метафори, що викликають музичні асоціації, поетизують природу. Від живопису  — пейзажі, що вражають своєю мальовничістю. Від театру  — дійові особи, окремі драматичні сцени. У  новелі переважають називні та  безособові речення, внутрішні монологи.

Номер слайду 16

Ознаки імпресіонізму в «Іntermezzo» - події новели відбуваються в душі ліричного героя; - дійові особи – це не люди, а символи суперечливих почуттів, між якими точиться боротьба в душі героя; - використання прийому зображення переходу ліричного героя від стадії крайнього виснаження до повного одужання; - настроєвість як основа сюжету; - домінування враження над зображенням; - ефект «кольорової музики», незвичайного поєднання звукових і колористичних образів;

Номер слайду 17

- вираження внутрішнього світу героя через використання внутрішнього монологу; - використання прийому потоку свідомості, тобто неупорядкованого, хаотичного процесу мислення, коли цілісна картина світу ніби розпадається на атоми, що дає змогу розкрити події як психологічне переживання.

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Випишіть із фрагмента новели М. Коцюбинського «Intermezzo» по два-три приклади зорових, слухових і запахових образів. Яку роль вони відіграють в імпресіоністичному малюнку новели?

Номер слайду 20

Поспілкуймося Що є ознакою драматичного твору в новелі «Intermezzo» М. Коцюбинського ? Назвіть ознаки імпресіонізму як течії модернізму в новелі. Які автобіографічні мотиви наявні в новелі М. Коцюбинського «Intermezzo»? До якого літературного роду належить новела «Intermezzo»? Аргументуйте свою думку конкретними прикладами.

Номер слайду 21

Домашнє завдання. Напишіть есе на тему «Моє цьогорічне інтермецо» (за новелою М. Коцюбинського «Іntermezzo»)

pptx
Додано
7 січня
Переглядів
63
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку