Історична пам'ять. Формування історичної пам'яті. Культура пам'яті5ІУ19
Номер слайду 2
Пригадайте, які існують види історичних джерел. Наведіть приклади
Номер слайду 3
УСНА ІСТОРІЯОсобливу цінність мають спогади людей, які пережили певні історичні події, були їх свідками або учасниками. Завдяки їхнім свідченням ми можемо дізнатися про перебіг багатьох подій, зокрема:про події Другої світової війни, про сучасну війну на Сході України;про боротьбу за незалежність України;про відстоювання прав людини, участь у політичній боротьбі;про повсякденне життя, про будні чоловіків, жінок, дітей у місті та на селі в різні роки;про дитячі ігри та іграшки, про спосіб навчання дітей у різні часи;про сучасне життя різних релігійних громад на національних спільнот тощо. Такі відомості дослідники можуть отримати через інтерв’ю. Виберіть з поданих подій ті, де у свідків неможливо взяти інтерв’ю. Поясніть свій вибір
Номер слайду 4
Інтерв’ю — бесіда дослідника або кореспондента з людиною на певну тему за чітким планом. Інтерв’ю обов’язково фіксується, записується у різний спосіб. Десятиліття тому спогади людей записували на папері, потім — за допомогою диктофонів. Зараз здебільшого використовується відеозапис інтерв’ю. Свідчення про певні події, інтерв’ю записуються та вивчаються дослідниками усної історії.
Номер слайду 5
Bарто запам'ятати!Усна історія — спосіб дослідження минулого через запис і вивчення спогадів його свідків. У ході досліджень Інституту «Ткума» науковці записують спогади про різні історичні події — Голодомор, Голокост і Другу світову війну. Під час експедиції 2021 р. по Одеській області вдалося записати відеоінтерв’ю з людьми віком 85 років, 99 і навіть 103 роки. Як ви думаєте, люди якого віку можуть розповісти про події Другої світової війни?
Номер слайду 6
Варто запам’ятати! Історична пам’ять – уявлення певної спільноти про свою історію та взаємини з іншими спільнотами. Основні чинники, що формують історичну пам’ять: Історичні уявлення людини, моральні норми. Переконання та цінності людини, світогляд, політичні переконання. Особистий досвід і родинні історії, політичні переконання. Приналежність до певної релігійної, національної спільноти, певного покоління. Ставлення до мови, національної культури, традиційІнформація з книжок, фільмів, Інтернету. Події, що викликають сильні емоції та почуття ( Голодомор, Друга світова війна, Революція гідності, сучасні події)Місце проживання людини, соціальне середовище, світогляд. Виберіть з переліку ті норми, які, на вашу думку є головними у формуванні історичної пам’яті. Поясніть свій вибір
Номер слайду 7
Варто запам'ятати!Культура пам’яті — сформоване в суспільстві ставлення до історії свого народу, традиції вшанування героїв, розуміння історичних процесів. Культура пам’яті виражається як у переконаннях, так і в певних ритуалах, пов’язаних із вшануванням історичних постатей і відзначенням історичних подій.
Номер слайду 8
Навіть згадуючи про найтрагічніші сторінки національної історії, зокрема про Голодомор, треба говорити не тільки про знищення, а й про опір і рятування людських життів. А крім того, ми маємо пишатися своїми досягненнями та перемогами, шанувати видатних представників наших народів та їхні здобутки. Треба прагнути до розуміння «інших» і бути толерантними в своїх оцінках. Для цього ми маємо любити свій народ, поважати свою культуру, та бути відкритими до пізнання історії та традицій інших народів і релігій.
Номер слайду 9
ЩО ТАКЕ ІСТОРИЧНА ПАМ’ЯТЬНаші старші рідні та близькі, бабусі та дідусі пам’ятають багато подій із свого життя. Їхнє, як і ваше минуле, є складовими спільної родинної історії,яка є частинкою історії України. Різні покоління людей є учасниками та свідками багатьох важливих подій історії нашого народу. Вони можуть розповісти про здобуття Україною незалежності та боротьбу за її збереження, про видатних українських вчених і суспільних лідерів, про відомих діячів культури і спортсменів. Поступово на основі знань і уявлень представників спільноти про минуле формується спільна історична пам’ять. Скористайтеся інтернетом. Складіть перелік значних подій, свідками яких могли бути ваші бабусі і дідусі, мами й тата. Намалюйте лінію часу, позначте дати та події (домашнє завдання)