Презентація "Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах. Продуктивність екосистем. Розв'язування екологічних задач". 11 клас. Додаток до розробки відкритого уроку.

Про матеріал
Додаток до розробки відкритого уроку "Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах...". Є провідним матеріалом, що доповнює урок інтерактивними засобами. У презентацій містяться: - запитання до учнів - цікава інформація - завдання та ін.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Колообіг речовин і потік енергії в екосистемах. Продуктивність екосистем. Розв’язування екологічних задач. Біологія 11 клас тема: «Популяція. Екосистема. Біосфера.»

Номер слайду 2

Епіграфи: Продуктивність – це здатність живої природи створювати, трансформувати, нагромаджувати біомасу (оргречовину). Сім’я – це не просто щось важливе у житті, це і є ваше життя. Будинки будують руками, а сім’я будується серцем та коханням.

Номер слайду 3

Наші цілі уроку: - Вивчити різні види екологічних пірамід: маси та енергії, чисел; - Познайомитися з різними екосистемами та їх продуктивністю, що впливають на існування живих організмів ; - Навчитися на прикладах визначати різні типи ланцюгів живлення та складати їх; - Більше дізнатися про сукцесії, агроценози, трофічні сітки, перетворення енергії та речовин в біогеоценозах та екосистемах; Гурова в.м.

Номер слайду 4

Чи можна пов’язати продуктивність екосистем із вашим майбутнім та вашою майбутньою сім’єю?

Номер слайду 5

На сьогоднішньому уроці ми створимо макети свого майбутнього щасливого життя та майбутні свої сім’ї, що будуть базуватися на моральних та християнських засадах та здоровому стилю життя, будуть допомагати берегти природу та її багатства. Крім того, удосконалимо наші знання про екосистеми, продуктивність та колообіг речовин й енергії.

Номер слайду 6

Ви, відповідаючи вірно на різні питання та завдання, самі за бажанням вибираєте складові елементи із запропонованого переліку, щоб створити макет свого майбутнього життя та своєї майбутньої дружньої та здорової сім’ї. Але якщо відповідаєте невірно, тоді втрачаєте шанс вибору.

Номер слайду 7

Назвіть прикладами чого є ці схеми:а) злакове поле -миша польовка –змія степова – орел степовий; б) органічні рештки – дощовий черв’як – курка – лисиця;

Номер слайду 8

Ланцюги живлення:пасовищного детритного типу: типу: продуценти - мертві орга- -консументи І,ІІ,ІІІ- нічні речовини-- редуценти. - сапротрофи – - консументи І,ІІ,ІІІ- - редуценти.

Номер слайду 9

Чим характеризується будь-яка біосистема: - біогеоценоз, - екосистема, - біоценоз?

Номер слайду 10

Продуктивність – це певна характеристика кожного біогеоценозу, яку виражають в одиницях маси або енергії.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Для всіх біогеоценозів характерні певні закономірності передачі та колообігу енергії та біомаси між трофічними рівнями:- це правило екологічної піраміди; - це правило біомаси або піраміда біомаси; - це піраміда енергії; - це піраміда чисел.

Номер слайду 13

Правило екологічної піраміди: на кожному попередньому трофічному рівні кількість біомаси та енергії, що запасаються організмами за одиницю часу, значно більша, ніж на наступних.

Номер слайду 14

Правило біомаси або піраміда біомаси:з кожною наступною ланкою ланцюга живлення біомаса, яку запасають організми вищого трофічного рівня, зменшується в 5-10 раз порівняно з тією, яку вони споживають.

Номер слайду 15

Піраміда енергії: більша частина хімічної енергії, що запасається на кожному трофічному рівні, при передачі з нижнього рівня на вищий витрачається у вигляді тепла, а запасається лише 10-20% порівняно з попереднім.

Номер слайду 16

Зміни в біогеоценозах під дією екологічних факторів такі: - циклічні (є наслідком пристосувань біогеоценозів до періодичних змін: добових, сезонних і т.д.); - поступальні (відбуваються у разі відновлення зруйнованих біогеоценозів) ; - сукцесії (спрямовані послідовні зміни угруповань організмів, що з часом приводять до перетворення самого біогеоценозу). Є первинна та вторинна сукцесії.

Номер слайду 17

Первинна сукцесія – це поява і розвиток рослинних угруповань у місцях, де рослинності раніше не було (завжди починається лишайниками). Приклад первинної сукцесії: лишайники – мохи – трав’янистий рослинний покрив – світлолюбиві деревні та травні рослини – екосистема зрілих стійких біогеоценозів.

Номер слайду 18

Вторинна сукцесія – відновлення природної рослинності після певних порушень ( пожеж, цунамі, землетрусу і т.д.)

Номер слайду 19

Зд№1 Встановіть відповідність, вибравши всі складові екологічного фактору: а) абіотичні; 1) тигр;б) біотичні; 2) водойми; 3) лишайники, мохи; 4)дерев’янисті насадження; 5) сонце; 6) трав’янисті рослини; 8) личинки, бактерії, гриби.

Номер слайду 20

1) Первинна сукцесія – це відновлення природних угрупувань після порушень чи руйнувань (лісових та інших пожеж, виверження вулканічної лави, і т.д.) 3) Продуценти – це автотрофи, які утворюють органічні речовини з неорганічних за допомого перетворення сонячної енергії на енергію хімічних зв’язків.2) Екосистема –це взаємозв’язок живих організмів між собою та абіотичним фактором без виникнення потоку енергії та колообігу речовин. Секрет ***Секрет** Зд№2 Старт ІВ-ттактактак. Гурова в.м . 4) Консументи – це гетеротрофи, що живляться іншими організмами або їхніми рештками (сапротрофи), при цьому використовуючи готові органічні речовини.нінініні

Номер слайду 21

1) Первинна сукцесія – це відновлення природних угрупувань після порушень чи руйнувань (лісових та інших пожеж, виверження вулканічної лави, і т.д.) 3) Продуценти – це автотрофи, які утворюють органічні речовини з неорганічних за допомого перетворення сонячної енергії на енергію хімічних зв’язків.2) Екосистема –це взаємозв’язок живих організмів між собою та абіотичним фактором без виникнення потоку енергії та колообігу речовин. Секрет ***Секрет** Зд№2 Старт ІІВ-ттактактак. Гурова в.м . 4) Консументи – це гетеротрофи, що живляться іншими організмами або їхніми рештками (сапротрофи), при цьому використовуючи готові органічні речовини.нінініні

Номер слайду 22

1) Первинна сукцесія – це відновлення природних угрупувань після порушень чи руйнувань (лісових та інших пожеж, виверження вулканічної лави, і т.д.) 3) Продуценти – це автотрофи, які утворюють органічні речовини з неорганічних за допомого перетворення сонячної енергії на енергію хімічних зв’язків.2) Екосистема –це взаємозв’язок живих організмів між собою та абіотичним фактором без виникнення потоку енергії та колообігу речовин. Секрет ***Секрет** Зд№2 Старт ІВ-т відповідьтактактак. Гурова в.м . 4) Консументи – це гетеротрофи, що живляться іншими організмами або їхніми рештками (сапротрофи), при цьому використовуючи готові органічні речовини.нінініні

Номер слайду 23

1) Первинна сукцесія – це відновлення природних угрупувань після порушень чи руйнувань (лісових та інших пожеж, виверження вулканічної лави, і т.д.) 3) Продуценти – це автотрофи, які утворюють органічні речовини з неорганічних за допомого перетворення сонячної енергії на енергію хімічних зв’язків.2) Екосистема –це взаємозв’язок живих організмів між собою та абіотичним фактором без виникнення потоку енергії та колообігу речовин. Секрет ***Секрет** Зд№2 Старт ІІВ-т відповідьтактактак. Гурова в.м . 4) Консументи – це гетеротрофи, що живляться іншими організмами або їхніми рештками (сапротрофи), при цьому використовуючи готові органічні речовини.нінініні

Номер слайду 24

Секрет** Вітаю вас! Ви частково втілили свою мрію – частково створили свою сім’ю Гурова в.м .

Номер слайду 25

Секрет*** Ви схибили! А тому вчіть краще Біологію та екологію, та їх закони і закономірності!Гурова в.м .

Номер слайду 26

ЗД№3 Ви поїхали влітку всією сім’єю для оздоровлення на море та знайшли закорковану старовинну пляшку. А в ній записка із проблемкою у вигляді екологічної задачі. Лише біда у тому, що деякі цифри не сильно видно, а ви маєте відновити їх та розв’зати екологічну задачу.

Номер слайду 27

ЗД№3 Задача Яку кількість та площу рослинної біомаси збережуть (5 чи 2) лелеки кожна масою по (3 чи 8 чи 9) кг. Якщо продуктивність цієї екосистеми становить 400г/М2. Складіть ланцюг живлення з 4 трофічних ланок.

Номер слайду 28

Варіанти відповіді:а) 6000кг; 150 М2; б) 16000кг; 400 М2; в) 18000кг; 450 М2; г) 2400кг; 60 М2; д) 6400кг; 160 М2; е) 7200кг; 180 М2;

Номер слайду 29

Зд№4 Визначити, якою трофічною ланкою (чи займе трофічну нішу) є та яку чи які трофічні ланки ніколи не може зайняти у ланцюзі живлення наступна тваринка (відома вам з дитинства) у такій розповіді-загадці “Хто я?”: - Я люблю ласувати осами та джмелями. - Осоїд. - Не вгадали. Ще я люблю бруньки, і молоді пагони рослин. - Лось.- Ні, не вгадали. Я охоче гризу роги оленів і лосів. - Миша.- Ні, не вгадали. Я люблю ласувати жолудями і молодими корінцями. - Дикий кабан. - Ні, не вгадали. Бо я охоче поїдаю яйця птахів. - Куниця. - Ні, не вгадали. Бо ще я люблю ящірок, дрібних мишей і змій. – Їжак.- Ні, не вгадали. Я ще збираю комах на стовбурі дерев. – Повзик чи дятел. - Ні, не вгадали. Я живу в дятловому гнізді й страшенно полюбляю горіхи, ягоди і гриби. То хто я? Білка звичайна ( Вивірка звичайна чи руда) всеїдна тому у трофічній сітці може займати різні ланки. Гурова в.м.

Номер слайду 30

Завдання №5 та №6 на ваш вибір: №5 – 3б – 3 штуки елементів вашого майбутнього та сім’ї; №6 – 4б – 4 штуки елементів вашого майбутнього та сім’ї.

Номер слайду 31

ЗД№5 Задача Яку площу акваторії моря забрудненої невеликою кількістю нафтопродуктів, якщо на ній було виловлено 525 кг мертвої, плаваючої риби, що живиться фітопланктоном. Продуктивність фітопланктону акваторії моря дорівнює 700 г/М2 сухої біомаси.

Номер слайду 32

ЗД№6 Задача Яку масу врожаю пшениці поля буде знищено, якщо помилково внесуть замість добрив пестициди. Продуктивність агроценозу 600 г/М2, а площа пшеничного поля 5 гектарів.

Номер слайду 33

Відповідь: до завдань №5 та №6 за вашим вибором: №5 – 3б площа акваторії моря = 3000 М2 ; №6 – 4б маса пшениці 7500 кг чи 7,5 тон.

Номер слайду 34

Зд№7 Складіть різні ланцюги живлення, використовуючи дані з поданої трофічних сітки:

Номер слайду 35

Продовжіть далі відповідь: Що цінного я почерпнула з уроку?

Номер слайду 36

ДЗ: 1) приготуватися до Практичної роботи розв’язування екологічних задач; 2) вивчити параграфи 30; 31 повторити параграфи 28 – 29; * вправа №5 с 199; ** вправа №5 с 199; скласти екологічну задачу.

Номер слайду 37

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Смакоуз Тамара Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Журавльова Валентина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
29 березня 2019
Переглядів
6789
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку